Gå til innhold

Composite signal gjennom S-video kabel på ATI9500?

twinsen

Anbefalte innlegg

Før noen ber meg om å søke i forumet kan jeg si at det har jeg allerede gjort. Problemet mitt er (som veldig mange andre) at jeg får svart/hvit på tv'en. Har akkurat byttet fra POV GeForce 3 til Sapphire Radeon 9500 og bruker akkurat samme kabler og overganger. S-video kabel til SCART adapter bak på tv'en. Med GeForce kortet brukte jeg tv-tool og satte utgangssignalet på Composite selv om jeg hadde s-video kabel. Dette ga allikevel bedre ressultat en med en composite kabel.

Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan man kan gjøre det samme med et ATI kort? Altså sende composite signal gjennom s-video kabel. Har sjekket at alle instillingene er stilt til riktig format. Kan også si med sikkerhet at tv'en ikke støtter s-video signal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er nok at TV'en din ikke velger å kjøre S-Video signalet, men Composite signalet, fra PC'en din. For og velge S-Video signalet må det velges manuelt via TV menyen, at du vil bruke det.

En SCART inneholder 21 ledere, INKLUDERT ledere for f.eks Composite (RCA/Phono), Component (RGB), S-Video (Y/C), audio inn/ut signaler m.m.

Scartkontaktene på apparatene overfører alltid det sammensatte videosignalet, men ikke alltid RGB og S-Video-forbindelsene, ihvertfall ikke samtidig. I noen tilfeller må man lete i instruksjonsmanualen for å finne ut av hvilke signaler som overføres. Får du opp sort-hvitt bilde på skjermen betyr det som regel at S-Video-signalet ikke blir tatt i mot av TV-apparatet. Men et farvebilde betyr ikke nødvendigvis at den beste signalforbindelsen er opprettet. Det kan være det sammensatte videosignalet som er i funksjon, og du bør sikre deg at de bedre S-Video eller RGB-signalene faktisk blir overført.

Mange TV-apparater er utstyrt for å ta i mot begge typer signaler. I noen tilfeller kan dette settes opp av brukeren, slik som feks. med Toshiba. Andre TV-produsenter har flere scartkontakter som er satt opp for forskjellige signaltyper, som feks. Sony. Andre TV-apparater er ikke like universelle. JVC er gjerne konstruert for S-Video, mens mange Philips-apparater foretrekker RGB. Da er det om å gjøre at DVD-spilleren er på bølgelengde med TV-apparatet slik at du slipper å benytte den dårligere komposittinngangen på TV-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...