Nuffern Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) du skrev "Maskinen er nesten helt ny"første gang jeg trykte på PÅ-knappen fikk jeg bluescreen, så den var HELT ny da jeg klagde første gang. Da skulle de straks ha tatt inn maskinen for en undersøkelse! Det er mest sannsynligvis en DOA (Dead on arrivel), og det får de kreditert pronto av HP. Med andre ord skulle du ha fått en telefon fra butikken etter en dag eller to der de sier "Kom og hent en ny maskin." Svar på spørsmål 2: Broren min er daglig leder i en dykkebutikk som heter Oceanic Tech, fue.no og han har en laptop som er veeeldig gammel så den har en baterilevetid på max 5 min(lol!) så planen var at han skulle bruke min laptop når han var i Bergen, i forbinelse med f.eks. kurs. Jeg har også planer for å jobbe der når jeg blir voksen så da hadde dette sansynligvis blitt min "arbeidsmaskin" Slik jeg ser det så kvalifiserer ikke dette til et bedriftskjøp. Maskinen ble kjøpt primært for å bruke den privat. Man kan da ikke trekke av momsen. Trekker man av momsen i en slik sak tror jeg skatteetaten gjerne vil ha et ord med dere. Man kan ikke få det beste av begge verdner. Man kan ikke få momsfritak fordi man kjøper noe i form av en bedrift for så å påberope seg Forbrukerkjøpsloven når man bruker det primært privat. Ikke er det bare moralskt forkastelig, men det er også straffbart. Endret 28. februar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
anund Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Saken er vel ganske enkel: For å spare penger - trekke fra mva og trekke resterende kjøpssum fra næringsinntekt - er PCen kjøpt i bedriften. Ergo er det _ikke_ et forbrukerkjøp, og man har ikke rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven. Da gjelder dessverre kun produsentens garanti. Datakjeden gjør mao ikke noe galt, de følger bare samme spilleregler som alle andre. Det går bare ikke å snyte på mva-regelverket og bedriftsregnskapet og samtidig kreve forbrukerrettigheter Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Saken er vel ganske enkel: For å spare penger - trekke fra mva og trekke resterende kjøpssum fra næringsinntekt - er PCen kjøpt i bedriften. Ergo er det _ikke_ et forbrukerkjøp, og man har ikke rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven. Da gjelder dessverre kun produsentens garanti. Datakjeden gjør mao ikke noe galt, de følger bare samme spilleregler som alle andre. Det går bare ikke å snyte på mva-regelverket og bedriftsregnskapet og samtidig kreve forbrukerrettigheter Kjøpsloven gjelder vel da? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Saken er vel ganske enkel: For å spare penger - trekke fra mva og trekke resterende kjøpssum fra næringsinntekt - er PCen kjøpt i bedriften. Ergo er det _ikke_ et forbrukerkjøp, og man har ikke rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven. Da gjelder dessverre kun produsentens garanti. Datakjeden gjør mao ikke noe galt, de følger bare samme spilleregler som alle andre. Det går bare ikke å snyte på mva-regelverket og bedriftsregnskapet og samtidig kreve forbrukerrettigheter Kjøpsloven gjelder vel da? Ja, men der er den absolutte reklamasjosnfristen to år med mindre annet er avtalt. Poenget i denne saken er at de krever heving etter tredje gang samme mangel. Det er det bare forbrukerkjøpsloven som ettertrykkelig sier. Kjøpsloven har ingen slik paragraf. Det de må gjøre er å ta det til Forliksrådet (?) eller til retten. Kan ikke si at det i følge kjøpsloven er urimelig at de skal reparere maskinen tre ganger. Nå kjenner ikke jeg saken mer enn det som har fremkommet her. Selger har ikke uttalt seg om saken her, noe jeg heller ikke syntes de skal gjøre, men stemmer fakta så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke tok den som DOA første gangen kunden var innom butikken. Når kjøper sa at den var defekt fra første øyeblikk regner jeg med at han straks besøkte butikken.. Endret 28. februar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Saken er vel ganske enkel: For å spare penger - trekke fra mva og trekke resterende kjøpssum fra næringsinntekt - er PCen kjøpt i bedriften. Ergo er det _ikke_ et forbrukerkjøp, og man har ikke rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven. Da gjelder dessverre kun produsentens garanti. Datakjeden gjør mao ikke noe galt, de følger bare samme spilleregler som alle andre. Det går bare ikke å snyte på mva-regelverket og bedriftsregnskapet og samtidig kreve forbrukerrettigheter Jobber selv i butikk og dette er noe som irriterer meg grenseløst. Det å handle på bedrift, men å bruke varen primært eller utelukkende i privat øyemed, er etter mitt syn veldig vanlig praksis. Da syntes jeg det er helt moralskt forkastelig av de kundene som står og kjefter deg opp og ned fordi maskinen ikke fungerer og påberoper seg diverse paragrafer de ikke har rett til, når de har brutt loven i det øyeblikket de tok maskinen i regnskapet sitt. Nå skal det presiseres at jeg på ingen måte sier at det er dette trådstarter har gjort, men jeg har veldig vanskelig for å forstå at det skal være noen annen grunn til å sette dette på bedrift enn nettopp å slippe momsen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har ikke noe å si "htaule", som "Christian86" sier så har du all rett til å heve kjøpet når du får samme problemet for 3dje gang, uavhengig om det er et ødelagt skjermkort eller en IRQ konflikt som forårsaker problemet. Om problemet er programvare og løses ved en gjenoppretting har det veldig mye å si. Om problemet er med tredjeparts maskinvare som f.eks. skriver, USB-penn, ekstern harddisk etc. har det veldig mye å si. Å komme med konklusjonen "tredje gang med blåskjerm, så kunden har krav på heving" blir rett og slett feil uten at man har mer informasjon om hva som har forårsaket blåskjermen. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Har ikke noe å si "htaule", som "Christian86" sier så har du all rett til å heve kjøpet når du får samme problemet for 3dje gang, uavhengig om det er et ødelagt skjermkort eller en IRQ konflikt som forårsaker problemet. Om problemet er programvare og løses ved en gjenoppretting har det veldig mye å si. Om problemet er med tredjeparts maskinvare som f.eks. skriver, USB-penn, ekstern harddisk etc. har det veldig mye å si. Å komme med konklusjonen "tredje gang med blåskjerm, så kunden har krav på heving" blir rett og slett feil uten at man har mer informasjon om hva som har forårsaket blåskjermen. Nei! Forbrukerkjøpsloven sier veldig klart at ved 3.gangs feil har man krav på heving av kjøpet. Det du beskriver her er feil forårsaket av brukeren og vil aldri gi noen som helst grunn for heving av kjøp, men trådstarter sier aldri at han har installert noe som helst og da får vi tro han på det. Dog synes jeg det er uheldig at firmaet tydeligvis står for kjøpet for så å påberope seg heving av kjøpet gjennom fkjl. Men dette vet vi egentlig for lite om til å spekulere i, men det taler ikke til fordel for trådstarter eller den eldre broren hans hvis det skulle være tilfelle... Endret 29. februar 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Nei! Forbrukerkjøpsloven sier veldig klart at ved 3.gangs feil har man krav på heving av kjøpet. Det du beskriver her er feil forårsaket av brukeren og vil aldri gi noen som helst grunn for heving av kjøp, men trådstarter sier aldri at han har installert noe som helst og da får vi tro han på det. Han har en 0x0A blåskjerm som i ca. 95% av rilfellene skyldes programvare. Det kan være noe som er koblet til, en driver som feiler etc. Det er faktisk ikke sånn at man automatisk får nytt ved tredje gangs blåskjerm uten å kunne dokumentere at den skyldes hardware. For eksempel, dersom feilen fikses ved å kjøre en gjenoppretting av maskinen. Klager kjøpte en pc av innklagde i 2002. Maskinen ble levert inn til reparasjon gjentatte ganger, men innklagde kunne ikke finne materielle feil på maskinen. Utbedring ble foretatt ved å gjenopprette standardkonfigurqasjon. Utvalget la til grunn at det ikke forelå noen mangel ved maskinen og ga ikke klager medhold i hennes krav om heving. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Nei! Forbrukerkjøpsloven sier veldig klart at ved 3.gangs feil har man krav på heving av kjøpet. Det du beskriver her er feil forårsaket av brukeren og vil aldri gi noen som helst grunn for heving av kjøp, men trådstarter sier aldri at han har installert noe som helst og da får vi tro han på det. Han har en 0x0A blåskjerm som i ca. 95% av rilfellene skyldes programvare. Det kan være noe som er koblet til, en driver som feiler etc. Det er faktisk ikke sånn at man automatisk får nytt ved tredje gangs blåskjerm uten å kunne dokumentere at den skyldes hardware. For eksempel, dersom feilen fikses ved å kjøre en gjenoppretting av maskinen. Klager kjøpte en pc av innklagde i 2002. Maskinen ble levert inn til reparasjon gjentatte ganger, men innklagde kunne ikke finne materielle feil på maskinen. Utbedring ble foretatt ved å gjenopprette standardkonfigurqasjon. Utvalget la til grunn at det ikke forelå noen mangel ved maskinen og ga ikke klager medhold i hennes krav om heving. Når man kjøper en datamaskin får man med en garanti fra produsenten som er på 2 år. Denne garantien gjelder da alle iboende feil som kan oppsto med maskinvaren. Han har også 5 års reklamasjonsrett, men siden dette er et næringskjøp utelater jeg dette videre. Mye som foregår inne i en datamaskin er abstrakt, dvs. programvare som jobber. Dette er ikke en fysisk ting og har ikke noe med garantien på produktet å gjøre. Når man kobler maskinen til internett, installerer masse egne ting, kobler til eksternt utstyr som TEE over her tar med i innklipp, er dette ting som ikke var på maskinen fra kjøpstidspunkt. Feilen som trådstarter fikk var en IRQ not less or equal blåskjerm. Som sagt over er dette i stor grad pga en softwarefeil. Dette har da ikke noe med maskinens garanti / reklamasjon å gjøre. MEN, trådstarter sier dette skjedde umiddelbart etter kjøp. Da skulle trådstarter med en gang tatt med maskinen sin til selger og krevd ombytte da dette er DOA maskin. Grunnen til denne feil kan da ha vært feil på recoverydelen som maskinen ruller ut ved førstegangs oppstart. Hadde kunde levert denne maskinen med denne feil i den butikken jeg jobber hadde kunde fått et ombytte med en gang. siden dette ikke ble gjort, er faktisk Datakjeden i sin fulle rett til å reparere produktet. Får å kunne påberope seg et gyldig avhjelpsforsøkt, altså få en garantirettslig mangel reparert, må en maskinvarefeil være gjeldende. Selger har to avjelpsforsøk hvor maskinen må sendes til et autorisert verksted,feks. Infocare. ved andre gangs feil, har selger rett til å sende inn produktet en tredje gang for å få verifisert at det faktisk er en maskinvarefeil. Hvis kunden har hatt to avhjelpsforsøk tidligere hvor maskinen feks. har byttet hk en gang og en rambrikke en annen gang, har han faktisk ikke krav på et ombytte hvis feilen den tredje gangen skulle vise seg å være en softwarefeil, som feks. at os ikke starter opp pga en fil som mangler... Storebror er raskt ute med sablene og krever, noe som egentlig er greit, men det er ikke greit å kjøpe et produkt som et næringskjøp pga moms og så påberope seg alle rettigheter man skulle som privatperson. Dette blir litt å rope høyest mulig og ta med begge hender... Lenke til kommentar
htaule Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Nå har jeg endelig fått laptopen min tilbake, og det ser ut som at den faktisk virker nå! De har byttet ut HDD'en, så... Får håpe d fortsetter sånn... - H Edit: de så at HP hadde veldig dårlig service, så kaskje det er de vi skal være sur på å slutte å kjøpe fra? Endret 29. mars 2008 av htaule Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Nå har jeg endelig fått laptopen min tilbake, og det ser ut som at den faktisk virker nå!De har byttet ut HDD'en, så... Får håpe d fortsetter sånn... - H Edit: de så at HP hadde veldig dårlig service, så kaskje det er de vi skal være sur på å slutte å kjøpe fra? Jeg har ingen problemer med servicen jeg får fra HP, men så handler ikke jeg forbrukerelektronikk på firmaet. Business-supporten til HP er helt gull for privatpersoner til og med. Lenke til kommentar
Grrr1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hm pussig. Fikk skikkelig deja vu følelse av denne. Er nesten akkurat samme problemene som jeg har støtt på med samme fjott i samme butikk. Må si at jeg er veldig skeptisk til hvordan Datakjeden behandler kunder og at de har så dårlige rutiner. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hm pussig. Fikk skikkelig deja vu følelse av denne. Er nesten akkurat samme problemene som jeg har støtt på med samme fjott i samme butikk. Må si at jeg er veldig skeptisk til hvordan Datakjeden behandler kunder og at de har så dårlige rutiner. Fint at det er enda fler som innrømmer snylting på momsfradrag.. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Nå har jeg endelig fått laptopen min tilbake, og det ser ut som at den faktisk virker nå!De har byttet ut HDD'en, så... Får håpe d fortsetter sånn... - H Edit: de så at HP hadde veldig dårlig service, så kaskje det er de vi skal være sur på å slutte å kjøpe fra? Jeg klarer ikke helt la denne være. *En DOA maskin som Datakjeden ikke melder inn slik de skal er ikke noe HP kan klandres for. Datakjeden er et HP Servicepoint som har skrevet under på at de ansatte skal kunne slike enkle rutiner som DOA og servicerutiner. *De skylder på HPs service for at ting ikke kan ordnes for kunden, når det er deres egne betingelser som setter begrensninger for hva kunden kan kreve ved reklamasjon. *Kunden får oppgitt feil supportnummer til HP. *Storebror oppfører seg som et rasshøl (unnskyld uttrykket) mot Datakjeden, og gjør vel ikke annet enn å vise at han bør holde seg langt unna dersom firmaet hans noensinne skulle havne i en juridisk konflikt. *Storebror får den servicen han har krav på. Datakjeden kunne ha nektet å behandle saken videre i det hele tatt, og bare henvist alt videre til HP, som hadde forklart at han måtte ha tatt eventuelle klager mens maskinen er på service med InfoCare. @Grrr1: Så du har kommet med krav mot Datakjeden og en produsent som det ikke finnes noe som helst grunnlag for, og fått svar deretter? Endret 10. desember 2008 av TEE Lenke til kommentar
Grrr1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Fint at det er enda fler som innrømmer snylting på momsfradrag.. [Tullemode]Hysj.. . [/Tullemode] Redigert pga missforståelser. Det er ikke mva juks som er bakgrunn for deja vu opplevelsen. Endret 12. desember 2008 av Grrr1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå