Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kasta ut av leiligheten

Kleivis

Anbefalte innlegg

De kom ned her med oppsigelsen idag, eg nektet å skrive under for der står det at eg skal ut "straks, med en gang". Mannen truet med å hive ut alle tingene mine, bestille flyttebil osv. Eg ringte så til konen han som prøvde å roe han litt ned, men det hjalp ikke særlig. Nå skal alt være ute til mandag sier han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 5-6.

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Utleieren i dette tilfellet kan lett skylde besøkene sine på dette.

Lenke til kommentar
§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Oppsigelsesperioden er minst tre kalendermåneder, med mindre du har adgang til utleiers eller annens bolig, da er det 1 mnd. I praksis gjelder sistnevnte kun hvis du aktivt bruker den andre boligen, f.eks badet. Du kan altså sannsynligvis bli boende ut juni måned.

Hvis utleier mener du har misligholdt gyldige punkter i leieavtalen og vil kaste deg ut, må han først sende deg et varsel om dette. Utleier i varselet informere deg om at du har muligheten til å rette på misligholdet, og du kan ikke kastes ut hvis du gjør dette. Tidligst 14 dager etter varselet kan utleier gå til Namsfogden og kreve tvangsfravikelse (utkastelse). Denne utføres alltid av Namsfogden, evt med assistanse fra lensmann/politi.

Du kan også protestere på oppsigelsen iht Husleieloven §9-8, uansett hva slags begrunnelse utleier har gitt. Utleier må da gå til søksmål for å opprettholde oppsigelsen. Hvis søksmål ikke er reist innen 3 mnd er oppsigelsen ugyldig. Oppsigelsen er uansett ugyldig hvis den ikke inneholder informasjon om din rett til å protestere iht ovennevnte paragraf.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Huseier oppfører seg her som en drittsekk.

Men, spørsmålet som dukker opp i hodet mitt er som følger:

Hva om trådstarter nå reiser til skole/jobb på mandag som normalt og deretter kommer hjem til en tom leilighet som det er byttet lås på.

Hva da? Kan man for eks bryte seg inn? Kan man kreve at huseier dekker evnt andre leiekostnader(hotellrom for eks)?

Lenke til kommentar
Huseier oppfører seg her som en drittsekk.

Men, spørsmålet som dukker opp i hodet mitt er som følger:

Hva om trådstarter nå reiser til skole/jobb på mandag som normalt og deretter kommer hjem til en tom leilighet som det er byttet lås på.

Hva da? Kan man for eks bryte seg inn? Kan man kreve at huseier dekker evnt andre leiekostnader(hotellrom for eks)?

Siden huseier ikke kan foreta utkastelse selv, vil du kunne kreve å få bo i leiligheten.

Et utkastelsesvarsel kan ikke ha kortere frist enn 14 dager, og det må foreligge en gyldig grunn for utkastelse. Etter at fristen på 14 dager har passert, kan utleier gå til namsmannen. Siden jeg aldri har blitt kastet ut fra noe sted vet jeg ikke nøyaktige tider her, men det jeg finner er at det tar ca. 5-7 uker før namsmannen da kommer og plomberer døren.

Hentet fra utkastelse.no om hva som kan skje om utleier foretar selvtekt.

Det hender at utleiere får det for seg at de selv skal kaste ut leieboeren sin, for eksempel ved å skifte lås eller ta nøkkelen fra leieren, slik at han ikke lenger kommer inn i leiligheten. Uansett årsak, er dette ulovlig og straffbar selvtekt. Det er derfor faktisk mulig å bli "kastet inn" i leiligheten sin igjen, hvis utleieren egenhendig har stengt deg ute fra leiligheten.

Skal noen kastes ut, så er det namsmannen - og ingen annen - som kan gjøre dette. For å få namsmannens hjelp til å tvinge noen til noe - for eksempel kaste noen ut, må utleieren først skaffe seg et tvangsgrunnlag. Som tvangsgrunnlag kan brukes for eksempel en dom, eller en bestemmelse i leiekontrakten hvor leieren godtar at han kan kastes ut uten dom.

Her er en typisk sak. En person kontaktet Leieboerforeningen. Han var fortvilet fordi utleieren hadde lurt fra ham nøklene til leiligheten fordi han ville "se" litt nærmere på de. Så viste det seg at utleieren ikke ville ikke gi nøklene tilbake. Årsaken viste seg å være leieboerens to små hunder. Utleieren hadde hørt de bjeffe ved et par anledninger. Tidligere hadde utleieren gitt klart uttrykk for at hundene ikke var til noen plage.

Der stod leieboeren utelåst, knapt med et klesskift, og sine to hunder. Han visste ikke hvor han skulle ta veien, og hadde ingen familie i Oslo.

Leieboerforeningens advokat skrev en begjæring til namsretten. Fordi det var sent på dagen, ble ikke begjæringen ferdig før tinghuset og namsretten stengte for dagen. Han fikk begjæringen med seg, slik at han kunne levere den på tinghuset straks de åpnet dagen etter.

I namsretten dagen etter ble saken ble ekspedert med ekspressfart. Dommeren snakket med namsmannen, som snakket med utleieren og anmodet om å få utlevert nøkkelen. Dette ble etterkommet selv om dommeren ikke ennå hadde avsagt en kjennelse. Leieboeren fikk nøkkelen samtidig som han fikk kjennelsen fra namsrettsdommeren.

Det normale er imidlertid at kjennelsen må avsies før noe skjer; det er denne som er grunnlaget for en tvangsgjennomføring. Utleieren forstod antakelig at det var liten vits i å nekte å utlevere nøkkelen. Kjennelsen sa dessuten at utleieren innen 14 dager måtte betale leieboerens kostnader med å komme inn i leiligheten igjen, både advokatutgiftene og gebyrene.

Lenke til kommentar
Har gått et par dager siden han har svart nå.

Leste om en nabokrangel i avisen som endte i drap...

Hehe, var nok ikke meg. Har ikke hørt noe mer fra huseiger, og er eg er ikke hjemme denne uka pga jobb. Virker som han har roet seg litt så får nesten bare vente og se hva som skjer. Kan jo hende eg kommer hjem imorgen og får sjokk. :p

Lenke til kommentar
Det gjorde eg. Har ikke hørt noe mer fra huseiger, men fant leiligheten på Finn, ledig fra 1. april og DOBBEL pris.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg vært vrang tilbake.

Jeg ville anmeldt ham for ulovlig inntrengelse, også ville jeg nektet å flytte før oppsigelsetiden på 3 mnd.

Du kan også skifte lås imens, så om huseier kommer innom med en mulig ny leier, så kommer de seg ikke inn :p

Lenke til kommentar

Mitt første råd er å vaske ned hele leiligheten din, samt rydde skikkelig slik at det ser pent og rent ut.

Dernest så skriver du et protestfrist til huseieren der du påpeker at vedkommende har lagt ut leiligheten på Finn.no.

Påpek også at oppsigelsesfristen er tre måneder fra kalendermånedsstart (antar at du ikke leier hos noen der du har adgang til en annens bolig).

Det vil si om du fikk varsel i dag, så begynner fristen å løpe først fra 1 april.

Hvis ikke oppsigelsen inneholdt formkravene for oppsigelse, kan du også påberope deg dette også:

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-7

Når du har protestert, må utleier gå til sak mot deg innen tre månder etter firstens utløp. Ellers er kravet regnet som forfalt.

Påpek også at vedkommende ikke har anledning til å låse seg inn. Send alt dette i rekommandert brev, event. mail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...