Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kasta ut av leiligheten

Kleivis

Anbefalte innlegg

Rundt lunsjtider på Mandag fikk eg en telefon fra husverten min, som klagde på at det var for rotete inne hos meg og eg måtte ta en opprydning der. Han har da altså låst seg inn til meg når eg har vært borte, uten noen forvarsel. Han skulle komme tilbake til helgen og se ka eg hadde fått gjort.

Så banket det på døren her for en liten time siden. Han sier han skal inn til meg og se litt og stormer nesten inn døren. Finner jo fort ut at eg ikke har gjort en dritt, og sier eg må bare komme meg ut så fort som mulig. Eg sier jo at eg syns det er litt frekt å låse seg inn i leiligheten min på den måten, men det syns han overhodet ikke var noe frekt. Og at det fanst regler mot det dreit han i.

Er det noe eg kan gjøre her? Hvilke rettigheter har eg egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge dere har tegnet en leiekontrakt utifra norsk standard, står det ingenting om rot, i den loven. Du har også krav på 3 mnd oppsigelsestid, og utleier har heller ikke rett til å brase inn til deg selom det er han som eier stedet.

Sjekk opp om du har kontrakt, og se isåfall hva begge parter faktisk har signert på

Lenke til kommentar
For en type, braser inn i leiligheten uten videre. Slik hadde ikke jeg tolerert.

Har dere noen kontrakt?

Hadde aldri jeg godtatt heller! jeg leier selv, og min utleier spør ettertrykkelig pent om han kan komme inn, dersom det er noe han skal spørre om, osv..

Han hadde låst seg inn her endag for å sjekke varmen mens jeg var på jobb. han beklaget seg etterpå med at han dessverre glemte og spørre om det var greit..

to timer senere dukker han opp med pizza og øl :D

Lenke til kommentar
For en type, braser inn i leiligheten uten videre. Slik hadde ikke jeg tolerert.

Har dere noen kontrakt?

Hadde aldri jeg godtatt heller! jeg leier selv, og min utleier spør ettertrykkelig pent om han kan komme inn, dersom det er noe han skal spørre om, osv..

Han hadde låst seg inn her endag for å sjekke varmen mens jeg var på jobb. han beklaget seg etterpå med at han dessverre glemte og spørre om det var greit..

Det er en ordentlig Husvert det :roll:

gjør opp for seg og greier.. :yes:

Lenke til kommentar

Har dere noen kontrakt?

Det er en ordentlig Husvert det :roll:

gjør opp for seg og greier.. :yes:

japp :thumbup:

Lenke til kommentar
Går du drastisk til verks, anmelder du forholdet som innbrudd ... det er moe du kan gjøre i din fulle rett, kontrakt eller ei.

Bortsett fra at det neppe er innbrudd, siden fyren brukte nøkkel den ene gangen og ble åpnet for den andre.

Men det er naturligvis riktig at huseier ikke har rett til gå inn i leiligheten på denne måten.

Lenke til kommentar
Går du drastisk til verks, anmelder du forholdet som innbrudd ... det er moe du kan gjøre i din fulle rett, kontrakt eller ei.

Bortsett fra at det neppe er innbrudd, siden fyren brukte nøkkel den ene gangen og ble åpnet for den andre.

Men det er naturligvis riktig at huseier ikke har rett til gå inn i leiligheten på denne måten.

Men hva er det smarteste leier kan gjøre ved dette høvet ?

Huseier er tydelig "utafor" både folkeskikken og lovverket.

Enkelte lever jo i en fantasiverden med egne spesielle oppfatninger

om lov og rett.

Siden det er amatører på begge siden her, så er vel det enkleste

å få dokumentert oppførselen til utleieren (eventuelt via vitner)

og så stikke av uten å betale noe ? Et poeng er å sikre seg mot

krav i ettertid.

Neste gang du leier leilighet så spør om referanser til andre som har leid

til han/henne for slik å unngå tullinger.

Lenke til kommentar
Rundt lunsjtider på Mandag fikk eg en telefon fra husverten min, som klagde på at det var for rotete inne hos meg og eg måtte ta en opprydning der. Han har da altså låst seg inn til meg når eg har vært borte, uten noen forvarsel. Han skulle komme tilbake til helgen og se ka eg hadde fått gjort.

Så banket det på døren her for en liten time siden. Han sier han skal inn til meg og se litt og stormer nesten inn døren. Finner jo fort ut at eg ikke har gjort en dritt, og sier eg må bare komme meg ut så fort som mulig. Eg sier jo at eg syns det er litt frekt å låse seg inn i leiligheten min på den måten, men det syns han overhodet ikke var noe frekt. Og at det fanst regler mot det dreit han i.

Er det noe eg kan gjøre her? Hvilke rettigheter har eg egentlig?

Som leietaker er du aldri uten rettigheter og lovverk i Norge. Som et absolutt minimum har du krav, regler og plikter i følge husleieloven. Dette er uavhengig av kontrakt eller ikke. Har du kontrakt kan du avtale bedre vilkår, men aldri noe dårligere en de som står i husleieloven.

Reglene som blir brutt i dette tilfellet står i kapittel fem. I grove trekk sier denne loven at leietaker skal holde normal ro og orden og at utleier ikke har adgang til leiligheten med mindre det er fare for skade på eiendomen og leietaker ikke er mulig å få tak i. Utleier kan komme med diverse påbud innenfor rimelige grenser og ved behov for tilsyn til leiligheten skal leietaker ha beskjed i god tid.

Ut over dette, dersom du ikke har kontrakt så har du 3 måneders gjensidig oppsigelsestid. Dvs 3 kalendermåneder, i fra begge parter.

Lykke til. Eg har kranglet med mange utleiere opp igjennom tidene og har måtte slå i bordet med husleieloven et par ganger. Eg kjenner hvor frustrerende det er nå utleier finner på sine egne regler og mangler folkeskikk.

Lenke til kommentar

Innbrudd blir ikke definert etter hvordan man kommer seg inn men etter om man har lovlig adgang eller ikke.

Bryter du deg inn i eget hus fordi du glemte nøklene er det ikke innbrudd, på samme måte er det innbrudd hvis uvedkommede har kommet i besittelse av dine nøkler på en eller annen måte.

Likevel om det er utleier er det innbrudd.

Lenke til kommentar

Jupp, eneste muligheten du har er å anmelde. Problemet her er at det virker som det kan handle om en asosial fjott med delvis psykotiske tendenser, og problemer med en slik fyr ville jeg ikke hatt. Flyttet fort som mulig ville jeg gjort..

Om du absolutt vil bli værende så må vi diskutere graden av rot i leiligheten.. Om det var menneskeskit i et hjørne og spunk over hele leiligheten så trur jeg du står svakt.. Var det bare klær, møbler, etc. som lå henslengt så har ikke utleier noe med det å gjøre..

Lenke til kommentar

Vel han hengte seg opp i det ene soverommet som eg bruker som bod. Der ligger det strødd med klær, pappkasser, møbler, søppelsekker med tomflasker osv. Kjøkkenet var han heller ikke fornøyd med, komfyren var feks ikke helt ren. I stua ligger det klær på gulvet noen steder. Greit nok, eg er ikke den som holder best orden men synes det er drøyt å be meg om å flytte.

Når de har vært inne her tidligere har de aldri klagd på noen ting, men da er det konen som har vært her. Har bodd her i 1 år og noen måneder og har fått EN klage på støynivået, og det var første uken eg bodde her. Spilte kanskje litt høyt akkurat den gangen. I ettertid har konen komt og beklaget seg for at de klagde på meg den gangen for de hører jo nesten ikke at det bor noen her.

Eg har jo ikke så veldig lyst å bo her viss han skal oppføre seg på den måten, men det er ikke så veldig mange andre steder eg kan bo. Ringte på en leilighet som er tilsvarende min men den skulle de ha 15 000 for. Eg betaler nå 4500. Så det er jo helt hårreisende. Grunnen til at de kan ta så mye er at de vil leige ut til firma. Og det er det massevis av her pga et stort industriområdet like ved. Kommer vel ikke noe godt ut av en anmeldelse heller. Da ber de meg hvertfall om å flytte.?

Ifølge kontrakten har eg 1 mnd oppsigelsestid, og det står ingenting om rot.

Lenke til kommentar
Vel han hengte seg opp i det ene soverommet som eg bruker som bod. Der ligger det strødd med klær, pappkasser, møbler, søppelsekker med tomflasker osv. Kjøkkenet var han heller ikke fornøyd med, komfyren var feks ikke helt ren. I stua ligger det klær på gulvet noen steder. Greit nok, eg er ikke den som holder best orden men synes det er drøyt å be meg om å flytte.

Når de har vært inne her tidligere har de aldri klagd på noen ting, men da er det konen som har vært her. Har bodd her i 1 år og noen måneder og har fått EN klage på støynivået, og det var første uken eg bodde her. Spilte kanskje litt høyt akkurat den gangen. I ettertid har konen komt og beklaget seg for at de klagde på meg den gangen for de hører jo nesten ikke at det bor noen her.

Så lenge rotet ditt ikke ødelegger eiendommen, leiligheten eller er til sjenanse for huseier så kan han nesten si hva han vil. Det med ovnen kan jo være en ting dersom den er hans. Er man ikke flink til å vaske ovnen blir den styggere og ser ofte styggere ut over lengre tid.

Eg har jo ikke så veldig lyst å bo her viss han skal oppføre seg på den måten, men det er ikke så veldig mange andre steder eg kan bo. Ringte på en leilighet som er tilsvarende min men den skulle de ha 15 000 for. Eg betaler nå 4500. Så det er jo helt hårreisende. Grunnen til at de kan ta så mye er at de vil leige ut til firma. Og det er det massevis av her pga et stort industriområdet like ved. Kommer vel ikke noe godt ut av en anmeldelse heller. Da ber de meg hvertfall om å flytte.?

Huseier kan ikke bare si opp avtalen uten videre heller. Eg tar utgangspunkt i at avtalen er uten fastsatt slutttidspunkt, og da stilles følgende krav til oppsigelsen:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Personlig ville eg ha følgt dette opp. Eg har selv opplevd en slik huseier og ekskona og eg lagde et helvette for vedkommende etter at han hadde terrorisert oss i et par uker. Oppsigelsestiden stod vi ved, og da huseier kuttet strømmen til leiligheten 25 dager før oppsigelsesfristen var utløpt kom lensmannen på døren. Huseier fikk da forklart et par ting angående husleieloven. Den opplevelsen der gjorde det verdt det vi hadde gjennomgått ukene før. Slike huseiere må bli forklart om husleieloven men dersom du nå godtar situasjonen og gjør som han sier som vil han bare fortsette med neste leietaker. Og neste.

Ifølge kontrakten har eg 1 mnd oppsigelsestid, og det står ingenting om rot.

Da skal du ha skriftlig beskjed om oppsigelse og du har en kalendermåned på det til å flytte ut. Dvs, får oppsigelsen i hendene i dag må du være ute i løpet av mars. Får du den på lørdag må du være ute i løpet av april.

Lykke til. Men eg ville ha stått på kravene! :)

Lenke til kommentar

Vi måtte ta oss inn i hybel-leiligheten vi leier ut i sommer. Hybelboer hadde dratt hjem på ferie, og det luktet død og begravelse i gangen/trappen vi deler.

Nå legger ikke vi oss bort i hvordan det ser ut, så lenge det ikke skader hybelen, men matrester og søppel kan man godt fjerne før man drar på ferie. Slik lukt er vanskelig å fjerne.

Men når det er sagt, hvorfor rydder du ikke når du allerede har fått advarsel på det? Kan da umulig være så vanskelig å holde normal orden?

Lenke til kommentar

Ovnen er en ting, men det er ikke alle som liker å leve i en leilighet med full orden.. Tro det eller ei, noen liker faktisk å ha det kaotisk rundt seg, mange har til og med orden i kaoset. En huseier har ingen rett å komme inn i din leilighet å fortelle hvordan du skal leve ditt liv. Det være seg religion, livsstil eller for den saks skyld seksualitet..

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon før , der jeg fant huseier inn i leiligheten jeg leide. Tok han med andre ord på fersken!

Slik kan det gå når Huseier lyver deg rett i trynet på visning , bare for og tjene penger til seg selv.

Han tok ikke ansvar for sine egne handlinger fra første gang vi møttes

Jeg gir meg ikke på og bli løyet for!! Og samtidlig betale for en leilighet som ikke var i samsvar med hans utalelser

Jeg følte meg faktisk truet på et punkt og gikk til Politiet og la fram hele saken, så de hvertfall viste om saken

2 stykk stae mennesker + huseier lyver på visning + jeg finner ut av løgnene + jeg står opp for meg selv = Konflikt

EDIT:

Innlegget ble forkortet med ca 1 meter :) For og ikke gjøre det så forbanna tunglest

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar

For å oppsummere veldig enkelt:

1) Oppsigelse kan kun skje i hht. til kontrakt og lov.

2) Rot er ikke grunn til oppsigelse med mindre det er ødeleggende eller forstyrrende.

3) Det er direkte ulovlig for huseier å selv foreta utkastelse.

Lenke til kommentar

2) Rot er ikke grunn til oppsigelse med mindre det er ødeleggende eller forstyrrende.

Du glemte at huseier ikke har adgang til leiligheten uten forvarsel og at det skal være sakelig grunn for det.

Lenke til kommentar

Du glemte at huseier ikke har adgang til leiligheten uten forvarsel og at det skal være sakelig grunn for det.

Holdt meg til det som hadde med oppsigelse og utkastelse å gjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...