Gå til innhold

Skal kanskje lage ett tre-kabinett snart, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skal kanskje lage ett tre-kabinett snart, noen tips?

Tenker at kabinettet skal være H= 60 cm D= 50 cm B= 25 cm.

Noen her som har gjort det før og kan gi meg noen tips til hva jeg burde gjøre? Uventede problemstillinger og slikt.

Trenger også en av/på knapp, denne eller noe Slikt.

Jeg har ett gammelt hk brett ifra en gammel PC, kan jeg bruke dette trur dere eller burde jeg kjøpe ett?

Hvordan burde jeg lage HDD oppheng og CD-rom oppheng?

Kommer flere spørsmål snart tipper jeg^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanskeligste er feste til DVD/CD-rom og feste av harddisk. Hardiskproblemet løser du enklest ved å henge dem opp i o-ringer. Dette er veldig bra med tanke på støynivå.

Når det kommer til DVD, kan det bli litt værre. Det enkleste er om du finner et kabinett du kan ta festemekanismen fra. Enten de gammeldagse skinnene, eller det beste: Disse som klikker seg fast når du dytter DVD-leseren inn (fester først en skinne på drevet). Om du skal bruke klassiske skinner, må du kunne komme til fra begge sider med skrujern, noe som er stress.

Hovedkortbrett er det enklest å ta fra et kabinett du allerede har. Ofte må du borre opp noen popnagler for å løsne det.

Skal du få et bra resultat er du avhengig av tolmodighet, verktøy og kunnskap (mer eller mindre prioritert rekkefølge).

Lykke til! Se forresten Snekkern`s guide i arbeidsloggforumet :)

Bryteren fra bilxtra duger glimrende!

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leker for tiden litt med en IKEA-puff og noen gamle PC-deler (se gjerne denne tråden)

Sålangt har jeg laget alt av det jeg har liggende, mitt gamle kabinett f.eks har blitt gjort om til flere små vinkler. som DVD-oppheng. Merk at man må ha riktig verktøy og tålmodighet hvis det skal det bli fint (jeg har ikke gjort det fint på puffen).

Jeg anbefaler iallfall å tenke veldig nøye gjennom hvordan du vil ha det, det er lett å gjøre feil. Det er derfor jeg lager en prøvemodell nå, samtidig får jeg mange gode ideer underveis. Tegn masse, skaff en dremel/stikksag og prøv deg fram på en planke før du gjør det på arbeidsstykket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har selv laget et trekabinett. Med litt tålmodighet kan du lage så og si alt i tre! Det eneste som er metall i kabinette mitt (bortsett fra komponenter) er en plate under hovedkortet, men også dette kan du unngå om du har riktige skruer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder selv på med å bygge et tre-kabinett, og har et fra før av også.

Det første (det jeg bruker nå) er en gammel Tandberg-radio. Her kappet jeg ut hovedkortplate fra et gammelt kabinett, og snekret resten som manglet. Er vel ikke helt ferdig ennå, men nå bygger jeg nytt.

Det nye kabinettet består av et nedstrippet Chieftec Dragon-kabinett, som kun rammen er igjen av. Denne skal da klees på nytt med tresider, front og topp og bunn. Dermed er det mye enklere med cd-rom-feste og slikt. Dette anbefales!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...