Gå til innhold

Trenger tips til kjøp av hjemmeserver

Hootie

Anbefalte innlegg

Eg tenkte å kjøpe ein server til å ha film, bilder og musikk på. Denne skal stå på eit kontor/gjesterom, så den bør vær så stille som mulig. Den bør ha rundt 200-300gb harddisk, og mulighet for videre utbygging. Er det best å kjøpe ein billig pc, eller anbefaler dåke heller å kjøpe ein server? Er det noke forskjell når det gjelder støy på desse to?

Har dåke noken tips om kva eg bør kjøpa? Så billig som mulig, og helst under 3000kr.

Kva andre ting vil dåke anbefale meg å bruke denne til? Det er 2stk bærbare pcer som kommer til å bruke denne som server på trådlaust nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kun skal bruke den til fil-oppbevaring så tror jeg heller du bør satse på en NAS-boks. Gjerne en med 2 brønner, så har du utvidelsesmuligheter...

-C-

Er kun fil-oppbevaring eg har tenkt på no, men det er kanskje for at eg ikkje veit alle mulighetene eg har med dette? Me laster begge ner torrentfiler. Er dette noke ,e kan gjer gjennom ein server? Noken andre ting?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre torrent på en server ja, en annen ting er backup.

I såfall er Windows Home Server ett godt valg for nybegynnere, og da har Komplett en PC som er bygget spesiellt for dette:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10305

Fordeler:

- Enkel fildeling.

- Enkel backup av alle maskiner med XP eller Vista.

- Du kan sitte i Kina og hente bilder eller andre filer fra Serveren på en veldig enkel måte sålenge du har internett, eller noe som er litt mer logisk, svigermor og svigerfar, eller på jobben.

- Enkelt å legge til nye harddisker

- Enkelt å sette påå speiling.

Det finnes bedre Home Server-maskiner, men disse tror jeg ikke er tilgjengelig her til lands.

http://www.wegotserved.co.uk/whs-hardware/

Men dette blir noe dyrere ennn de 3000, og programvaren har en feil, som kan ødelegge filer.

http://www.wegotserved.co.uk/2008/02/21/da...affected-grows/

Lenke til kommentar

jeg bruker home server og er stålende fornøyd, det med at den har en feil som kan ødlegge filer stemmer men det er bare i bestemte omgivelser, jeg for min del har ikke hatt noen problemer.

jeg har open office og diverse andre programmer innstalert på den i stedet for på alle mine maskiner. jeg har og mine dokumenter på servern slik at jeg får tak i dem fra alle mine maskiner.

på den måten gjør det ikke noe om en maskin krasjer. skulle servern krasje ligger filene på disken og er lett tigjengelig ved å putte den i en annen maskin.

jeg ville annbefalle den til alle som har mer en 1 maskin og som har mye bilder og dokumenter som man ønsker å ta vare på, og som ønsker en enkel måte å ta backup på. jeg digger den servern. den har gjort ting mye enklere for meg.

dette med den feilen er noe jeg regner med dem fikser forholdsvis fort, kansje sammen UR1 updaten som kommer snart.

.....sikkert leifer men la dem være i fred......

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
Her kommer eit spørsmål som viser kor lite eg veit om servere :blush:

Korleis setter eg opp ein server når eg ikkje har skjerm til den? Bruker eg min bærbare pc til dette?

Kan du ikke låne en skjerm fra en annen pc?

Går nok ikke å bruke laptopens innebygde skjerm nei.

Lenke til kommentar
Eg tenkte å kjøpe ein server til å ha film, bilder og musikk på. Denne skal stå på eit kontor/gjesterom, så den bør vær så stille som mulig. Den bør ha rundt 200-300gb harddisk, og mulighet for videre utbygging. Er det best å kjøpe ein billig pc, eller anbefaler dåke heller å kjøpe ein server? Er det noke forskjell når det gjelder støy på desse to?

Har dåke noken tips om kva eg bør kjøpa? Så billig som mulig, og helst under 3000kr.

Kva andre ting vil dåke anbefale meg å bruke denne til? Det er 2stk bærbare pcer som kommer til å bruke denne som server på trådlaust nettverk.

Jeg ville valgt denne! http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=99558 Her får du utrolig mye maskin for pengene, og så er den ganske stille (les veldig stille) til å være født som arbeidsstasjon eller server. Det den mangler er operativsystem, skjermkort og skjerm. Bruk "konfig" så ser du hvordan den er sammensatt. Som server så klarer den seg med et skjermkort til noen hundrelapper. Skjerm trenger den kun under installasjon og konfigurering. Som OS kan man velge Linux i en eller annen variant (som er gratis), eller MS HomeServer. Personlig ville jeg valgt Vista Ultimate OEM som jeg bruker på min egen server, som er fornøyd med. Serveren trenger ikke trådløst nettkort siden den vel skal være tilknyttet den trådløse routeren. Hvis routeren må stå et annet sted (for bedre rekkevidde) enn serveren må denne også ha trådløst nettkort.

Lenke til kommentar

Ulempen med den maskina er at den er kraftig overdimensjonert i forhold til oppgaven, da mener jeg det er bedre å gå for en HP Mediasmart som er billigere i utgangspunktet, samt at man får med WHS i prisen, og blir nok også billigere over en lengre tidsperiode med tanke på at den bare trekker 65Watt under load (+8-10W pr ekstra HD).

HP Mediasmart er nok den ultimate serveren for mannen i gata pr dags dato.

Lenke til kommentar
Ulempen med den maskina er at den er kraftig overdimensjonert i forhold til oppgaven, da mener jeg det er bedre å gå for en HP Mediasmart som er billigere i utgangspunktet, samt at man får med WHS i prisen, og blir nok også billigere over en lengre tidsperiode med tanke på at den bare trekker 65Watt under load (+8-10W pr ekstra HD).

HP Mediasmart er nok den ultimate serveren for mannen i gata pr dags dato.

Kan ikke finne den i Norge. Mener du denne?http://www.shopping.hp.com/store/product/p...rowse1/home_PDP

Lenke til kommentar

Er den jeg mener ja, er på veg til Norge nå, IDG.no hadde en test i slutten av februar.

http://www.idg.no/tester/article88564.ece

Vi har enkelte lokale pc-byggere som har satt sammen i basis vanlige, rimelige pc-er som har blitt levert med operativsystemet. HP er den første leverandøren her til lands med en mer kompakt og gjennomarbeidet løsning. Flere er ventet å komme. Vi regner med å ha en konkurrerende hjemmeserver fra Fujitsu-Siemens innen kort tid, og i løpet av året ventes også løsninger fra blant annet Iomega og Lacie.

Så den er på veg, de nevner også at flere andre kommer til å lansere sine WHS-maskiner her til lands.

Komplett er en av de som har satt sammen en egen WHS maskin basert på vanlige komponenter.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Syns dere andre eiere av HP MediaSmart server at den til tider bråker litt vel mye? Fikk min for noen dager siden og har den stående i stuen siden det er der routeren osv står... men den bråker noe veldig og harddisken tikker og går hele tiden selvom ingen av pcene i nettverket er på og jobber mot den. For ikke å snakke om viften som surrer konstant. Begynt å bli så irriterende allerede at jeg har begynt å skru den av store deler av dagen og da mister den litt av funksjonen sin.

Greit nok at den bråker hvis man jobber mye mot den men den klarer liksom ikke slappe av innimellom...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

Jeg går også med tanker om å bygge en PC som i grunnen skal agere som NAS i nettverket hjemme (tenkte jeg skulle kjøre FreeNas). Basert på noen tråder her og der har jeg kommet opp med denne konfigurasjonen:

handlekurv.

Så kom jeg over denne. Er det noen som har noen erfaring med denne HK/CPU komboen, og vil den gi meg noen gevinst i forhold til det jeg allerede har satt opp?

På forhånd takk for alle innspill....

Tor

Endret av neple
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...