Gå til innhold

Uskarpt bilde på Hyundai Q995. Fått tilbud om ein annan eldre skjerm i bytte. Skal eg godta?

Agrostar

Anbefalte innlegg

Har ein Hyundai Q995 som det vart uskarpt bilde på etter 3 år. Tenkte eg ikkje skulle gjere noko med det da garantien var utgått. Men etter nesten 4 år så nemnte eg det nett for eine elektronikk læraren min og da sa han at det var 5 år reklamasjon og meinte at den feilen som eg hadde tyda på at det var noko gale med bildeeitelleranna...

Skreiv så ein mail til der er kjøpte den der eg lurde på om det var muleg å få fiksa den på reklamasjonen. Fekk til svar at sidan skjermen var over 3 år så var det liten sjangse for det. Men dei kunne ta ein titt på den.

Skreiv så tilbake at garantien var 3 år, men reklamasjonen var 5 år og at eg meinte at uskarpt bilde etter nesten 4 år er ein klar feil/mangel da det er mange CRT som er 5-7 år og like fine.

Kva meiner de? Burde eg klare å få dette på reklamasjonen eller stiller eg svakt?

Endret av Stressis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru opp skjermen, koble den opp og la den stå og varme seg opp i et kvarters tid. Sett på et bilde med variert innhold (tekst og grafikk, for eksempel forsiden til en nettavis) og juster deretter på "Focus"-knappen(e) på linjetransformatoren til bildet blir bra. Det er ofte to, en for midten og en for ytterkantene av skjermen.

Om det ikke blir bra med justering må du bytte bilderør, noe som egentlig ikke er så vanskelig om du bare får tak i et, og kan absolutt være verdt arbeidet om det er en god skjerm.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Eg får skarpt bilde hvis eg går ned både på lysstyrke og kontrast. Men da er det så mørkt at eg nesten må til med lommelykt... Når eg nemnte det for læraren fekk han ein ide om kva so var øydelagt.

Dei som skjermen er blitt kjøpt av vil fortsatt ikkje svara meg på om dette blir ordna på reklamasjon eller ikkje. Dei vrir seg unna spørsmålet mitt og svarar kun at dei vil sjå på den, eg får ikkje tid til å reise ned med den før på fredag så neste oppdatering kjem vel om ei go veke.

Lenke til kommentar

Høres ut som normal slitasje - skjermer har begrenset levetid, og av og til er det bare å bytte de ut :( Min gamle hansol-skjerm ble for dårlig etter en to-tre år, måtte bytte den for å slippe plager med hodepine.

Man kan ikke forvente perfekt bilde på en gammel CRT, såfremt man kan lese tekst i normal størrelse har man ikke mye å klage på med en gammel CRT. CRT-er er ikke som LCD-er, der skarpheten er på topp hele veien. Vil faktisk si at du har en svak sak her med tanke på reklamasjon - ja, skjermen er beregnet på å vare vesentlig lengre enn 2 år, men nei, man kan ikke forvente at den skal være som ny alikevel.

Lenke til kommentar

Min mor har en 19" CRT en som snart runder 10 år, andre har sikkert enda eldre skjermer. Min første "skikkelige" skjerm en gang tilbake når DOS hersket. Fungerer ypperlig den dag idag, måtte "booste" rødt, grønt og blått en anelse for å få bildet "kjølig" igjen for et par år siden men ellers helt fin.

Hadde derimot en 21" som gikk etter 4 år. Fikk pengene (8000kr+) tilbake av nettforhandler uten spørsmål når skjermen verken kunne repareres eller byttes i en tilsvarende. Det er bare å høre, de skal vel strengt talt ordne opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Reiste til dei eg kjøpte skjermen av for 2 veker sidan. Da skulle dei sjå på dei. Har ikkje høyrt eit pip sia da, så idag reiste eg ned til dei. Joda, da stod skjermen akkurat der eg forlot den og det stod ein eldre skjerm attmed. Lovar ikkje godt tenkte eg. Fekk tak i ein som jobbar der og da sa han at eg kunne berre reise med den skjermen dei hadde funne fram, eg skulle få den istadenfor. Den hadde stått hos dei ei stund, sa han. Så eg reknar med at dei har brukt den så lenge dei gadda før dei kjøpte seg flatskjermar og sette den på lageret. Utifra korleis den såg ut (kvit og klistrelapppar) så er den 5-6 år tenker eg.

Skal eg ta imot den skjermen eller skal eg kreve meir? Hvis eg tek den skjermen så skal eg i alle fall teste den der nede og sjå at bildet er skarpt. Han sa at skjermen min var ikkje i produksjon lenger, og eg svarde at det er no 5 års reklamasjon. "Ja, men garantien er 3 år", fekk eg til svar. Det er nokon sleipne gubbar det her. Så det eg og tenker på er å ta skjermen med ut på skulen og få læraren til å sjå på den og prøve å ordne den. Han har jobba med elektronikk og fiksa TV-apparat i mange år.

Kva ville de gjort?

Lenke til kommentar

At de faktisk orker å la deg få bytte i en annen skjerm for ett "problem" som oppstår ved vanlig slitasje er jo faktisk positivt :p

Skal du ha god skarphet er det ingenting som slår høyoppløste lcd-er, 100dpi 20" eller 23" er fint, men det ultimate er skjermer som begynner å nærme seg 150dpi (dessverre bare bærbare så langt...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...