Gå til innhold

Hva er galt med metanol i rødspriten?

Anbefalte innlegg

VG skriver at rødspriten inneholdt 80 prosent metanol på Biltema. Nå har enkelte drukket rødspriten, en er død og Biltema blir sannsynligvis nødt til å trekke den fra markedet.

Hvorfor?

Rødspriten skal ikke drikkes. Skal noe drikkes, betaler man alkoholavgift for det. Så jeg forstår det slik at hvis noen driker et spann med maling eller en flaske vaskemiddel (f. eks. rødsprit), er det ikke leverandørens skyld at han blir dårlig eller dør!

"Politiet jobber på spreng for å finne den riktige leverandøren". Jeg synes ikke det er helt riktig resursbruk.

Jeg skjønner at det virkelig er et drapsforsøk å selge smuglemetanol til folk som skal drikke det. Men å holde leverandøren ansvarlig for at noen idioter prøver å drikke seg fulle på rensemiddel er ganske teit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har med kvaliteten på stoffet å gjøre. Ifølge innholdsdeklarasjonen skal det inneholde 95% etanol, og da er noe galt fatt hvis det inneholder 80% metanol. Rett meg om jeg tar feil, men jeg antar at mentanol ikke er egnet for de samme bruksområdene (løsemiddel) som rødsprit brukes til.

For øvrig synes jeg det er litt rart at folk faktisk drikker av rødspriten når produsenten har oppi ting som gjør den udrikkelig. Eller klarer de å fjerne disse stoffene på et eller annet vis? :dontgetit:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Nei, rødsprit er ikke ment å skulle drikkes. Derfor har man i visse stoffer som gjør det forferdelig ekkelt å drikke. Den som har fått rødsprit på turbestikk e.l. vet hvor grusomt det smaker. At folk orker å helle det i seg, er så motbydelig at jeg ikke kan forstå det.

Likevel er det en kjent sak at rødsprit faktisk drikkes. Når man vet det, er det litt betenkelig at man selger rødsprit med metanol. Da må man forstå at det er fare på ferde.

Lenke til kommentar

Regner med at vedkommende var en god gammeldags alkoholiker hvis han hadde for vane å handle rødsprit på biltema og så tylle ned. Jeg har hørt at man kan drikke rødsprit hvis man gradvis øker "dosen" og samtidig blander med normal alkohol. Tror det er dette som skjer når man etter flere år på flaska finner ut at man gradvis gå over til rødsprit...

Uheldigvis for vedkommende så var vel dette varepartiet av en litt annen type.. Metanol dreper deg i store mengder, er du heldig kan du slippe unna med å bli blind..

Lenke til kommentar
Biltema bør ikke holdes ansvarlig for dette dødsfallet. Rødsprit er ikke til å drikkes.

Det spørs jo. Hvis Biltema viste at det var metanol i spriten i tillegg til at beholderene var merket med etanol så er det klart at Biltema bør holdes ansvarlig.

Hvis Biltema ikke vist om dette, så er det jo også klart at de ikke er til å klandre.

At rødsprit ikke er til å drikke avgjør ikke om noen burde straffes eller ikke. Hvis det hadde vært tankegangen i retten tror jeg nok mange filétkniv-mordere hadde gått fri.

Lenke til kommentar
For øvrig synes jeg det er litt rart at folk faktisk drikker av rødspriten når produsenten har oppi ting som gjør den udrikkelig. Eller klarer de å fjerne disse stoffene på et eller annet vis? :dontgetit:

Hvis du kjenner noen av den midtre alders gruppe (40-60 år) så kan du spørre de om de noen gang har kjøpt rødsprit og loff på samme handletur, og isåfall hvorfor :!:

Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp på flasken (fra Byggmakker), der står det bare at den inneholder etanol og denatureringsmiddel. "Tradisjonelt" har denatureringsmiddelet vært metanol (wikipedia). Pleier dog å være 10%. Denne gangen 80%, men de lyver strengt tatt ikke...

Filétkniv-mordere bør straffes. Men ikke produsenten av kniven.

Lenke til kommentar
"Tradisjonelt" har denatureringsmiddelet vært metanol (wikipedia). Pleier dog å være 10%. Denne gangen 80%, men de lyver strengt tatt ikke...

Hvis de brukte metanol som denatureringsmiddel før tror jeg neppe de gjør det lenger. Rett og slett fordi denatureringsmiddelet skal gjøre det udrikkelig, men metanol er uten smak og lukt så det vil ikke hindre noen fra å drikke opp "godsakene" (men vil skade dem for livet).

Lenke til kommentar
Metanol funker vel like bra (om ikke bedre) som løsemiddel?

Dette avhenger av bruksområde. Poenget er uansett når du kjøper etanol, så regner du med at du får etanol.

Er heller ikke uten smak og lukt, er det vil?

Står det virkelig ingen advarsler på flasken om at innholdet ikke skal drikkes?

Jo, det er i tillegg tilsatt bl.a. brekkningsmiddel o.l. for å gjøre den udrikkelig, men garvede alkoholiker drikker det uansett.

Lenke til kommentar

Om det står advarsler mot at det ikke må drikkes, så bør ikke biltema stilles til ansvar for dødsfallet. Det er ulovlig å selge noe som etanol, når det er metanol, men de er ikke ansvarlige for at han døde. Altså, de burde straffes, men etter kjøps/reklamelover, og ikke stilles ansvarlig for dødsfallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...