Pjotrik Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jobbet først i et meglerhus mot slutten av studiene med tanke på å starte der etter endt utdannelse, men det gikk konkurs etter en aldri så liten finansskandale. Hadde deretter tilbud fra flere store selskaper men valgte en konsulentstilling i konsernregnskapsavdelingen til et finanskonsern. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Har du noko mot å fortelje oss i kva gate løna di er i, sånn ca? Du treng ikkje spesifisere, berre kva for ein hundretusen det er, om du forstår! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Synes ikke så mye om å fortelle sånt her inne, men om du finner snittall for fjorårets kull fra en stor privat handelshøyskole og legger til 20k så er det der i området Lenke til kommentar
oniko Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Finnes det mange private handelshøyskoler i norge? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Pjotrik: Jobbet du for Terra Securities? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jepp, jobbet der noen måneder før det gikk åt skogen. Flott arbeidsplass. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har det hatt negativ betydning for jobbsøkingen i ettertid? Hva slags arbeidsoppgaver har du i din nåværende jobb? Er utdannet siv.øk om litt over et år. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Nei har blitt ansett som kjempepositivt. Fikk intervju på 100% av søknadene jeg sendte og var ikke noe stress å få seg jobb. Relevant jobberfaring er utrolig viktig når man søker jobb som fersk siviløkonom, og det har jeg en del av. Jeg har ikke begynt i jobben ennå da jeg har noen måneder igjen av studiene, men begynner deltid i løpet av måneden. Jeg skal jobbe med spørsmål knyttet til IFRS, avlegging av årsregnskap etc. Jeg valgte den jobben over en traineestilling og revisjon i ett av de fire store. Endret 4. mars 2008 av Pjotrik Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nei har blitt ansett som kjempepositivt. Fikk intervju på 100% av søknadene jeg sendte og var ikke noe stress å få seg jobb. Relevant jobberfaring er utrolig viktig når man søker jobb som fersk siviløkonom, og det har jeg en del av. Jeg har ikke begynt i jobben ennå da jeg har noen måneder igjen av studiene, men begynner deltid i løpet av måneden. Jeg skal jobbe med spørsmål knyttet til IFRS, avlegging av årsregnskap etc. Jeg valgte den jobben over en traineestilling og revisjon i ett av de fire store. Hva slags jobberfaring hadde du da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Han jobbet i Terra Securities, det skrev han litt lengre opp. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jobbet også tre år deltid i stor og kjent virksomhet før det og drev eget selskap. Noen verv utenom skole ble det også. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Du er ferdig nå i Mai? Må vel begynne på jobbsøkingen, har ikke så mange "relevante" deltidsjobber i Bodø, men jeg har jobbet et par somre i bank. I tillegg til det har jeg noen års fulltidserfaring fra en større fotobutikk i trondheim før jeg starta studiene. Endret 4. mars 2008 av gorber Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ferdig nå i mai/juni ja. På skolen min anser de fleste det slik at karrieren starter første dag på skolen, ikke siste dag på skolen. Man må posisjonere seg for fremtidig jobb gjennom hele studietiden, og dermed har de fleste ganske tunge CV'er når de søker jobb. Man starter gjerne deltid i en regnskapsjobb eller annen entry-level-stilling første året, før man bruker det som et springbrett inn i bedre jobber i selskaper hvor man kan tenke seg å jobbe etter endt studietid. Sånn sett er dere kanskje litt uheldige i Bodø da det ikke er like mange muligheter i studietiden som i Oslo. Et par somre i bank er bra, men fotobutikken hjelper nok ikke så mye. Når man søker på de virkelig gode jobbene skiller man seg lettere ut med en "corporate" CV, og det har veldig mange av de du skal konkurrere mot. I dagens jobbmarked er det likevel jobber til alle Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Jeg bekymrer meg ikke et sekund sånn sett. Det er mer bekymringsfullt at vi går inn i tidenes nedkonjunktur akkurat når jeg er ferdig. Jeg søker for tiden sommerjobb i Oslo, kanskje jeg kan finne meg noe enda mer relevant enn bank der. Jeg har tidligere tatt runden med diverse selskaper i Bodø for å finne deltid regnskapsjobb, men de fleste var så trivelige at de krevde erfaring med ALLE relevante datasystemer før tilsetting. "Vi har det så travelt at vi kan hvertfall ikke bruke tid på å lære opp noen" (som kan lette deres arbeidsbyrde). Det morsomme med at erfaringen fra bank teller mer enn jobben i Foto, er at stillingen jeg hadde i Trondheim innebar stor grad av forhandlinger ettersom at jeg sto for alt av innkjøp til en verdi rundt 8 millioner årlig, pluss forhandlinger med storkundene. Endret 4. mars 2008 av gorber Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg deler til dels bekymringen din, og man ser allerede nå tegn til at konsulentselskapene ansetter færre. Det er sært at regnskapskontorene er så kresne når de ansetter, det er tross alt ganske stor mangel på arbeidskraft i den bransjen. I Oslo bør det være muligheter for deg. Finner du ikke stillinger kan du ta kontakt med manpower osv., tror de trenger massevis av sommervikarer innen regnskap. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Jeg har allerede vært på intervju hos Visma Bemanning i Oslo, og har et godt forhold til Adecco her fra Bodø som jeg nok vil fortsette i Oslo. Av alle bedriftspresentasjonene som har vært på HHB er det vel bare 1 firma som har vært fra Bodø, alle andre rekrutterer til Oslo. Tror nok en del selskaper i Bodø graver sin egen rekrutteringsgrav når de ikke er frempå ovenfor studentene her oppe. Ikke at det bekymrer meg, er gift med ei jente fra Lillestrøm. Har ikke så mye valg når det kommer til hvor vi skal bosette oss i fremtiden, blir nok østlandet det. Endret 4. mars 2008 av gorber Lenke til kommentar
turbz Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg har allerede vært på intervju hos Visma Bemanning i Oslo, og har et godt forhold til Adecco her fra Bodø som jeg nok vil fortsette i Oslo. Av alle bedriftspresentasjonene som har vært på HHB er det vel bare 1 firma som har vært fra Bodø, alle andre rekrutterer til Oslo. Tror nok en del selskaper i Bodø graver sin egen rekrutteringsgrav når de ikke er frempå ovenfor studentene her oppe. Ikke at det bekymrer meg, er gift med ei jente fra Lillestrøm. Har ikke så mye valg når det kommer til hvor vi skal bosette oss i fremtiden, blir nok østlandet det. Er vel ganske vanlig at det rekrutteres til mer sentral strøk gorber. Spesielt innenfor økonomi og ingeniørfag. Er helt enig med deg når det gjelder de lokale firmaene sin fremtid, og har opplevd samme behandlig selv. OT: Tror dere det blir ferre ansettelser og jobber i årene som kommer? Leser at noen rekrutteringsnivåer melder om dette allerede nå. Trodde først det var en hvit løgn fra næringslivet for å hindre den voldsomme lønnsutviklingne Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 De fleste økonomer ender i Oslo. Det er muligens ikke så mange bedrifter i Bodø som har mulighet til å matche de lønnsbetingelsene økonomene kan få om de velger å flytte sørover. Om ansettelser: Ja jeg tror definitivt det blir hardere fremover. Vi ser nå at juniorstillinger innen bank og finans er helt borte, og en rekke utlysninger har til og med blitt trukket tilbake. Konsulent- og rådgivningsbransjen er svært konjunkturavhengig, og nå virker det som om det begynner å bli færre oppdrag for dem. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Vel, nå skal man vel tenke litt over hvem som sier at det går mot hardere tider. Rekrutteringselskapene og næringslivet generelt har selvsagt mye å hente på at dagens og fremtidige arbeidstagere holder seg mer moderate til lønnskrav. Kan man i tillegg gi et slags inntrykk av at arbeidstagerne bare bør være glade for at de i det hele tatt har jobb, så er jo det psykologiske aspektet tilstede og en viss frykt skaper alltid litt mer lojale arbeidstagere. Ikke dermed sagt at det ikke vil være nedturer og justeringer i forhold til økonomiske realiteter, men men må tross alt ta med alle faktorer med i bildet. På samme måte som når man hører "ekspertene" uttale seg om hvordan eiendomsmarkedet og den globale økonomien kommer til å utvikle seg, så bør man tenke litt over hvem som sier hvilke ting og hva de selv eller kanskje helst deres arbeidsgiver har å tjene på det. Dette går svært mye på psykologi og manipulasjon, og mediene sluker det like rått hver gang. Dette gjelder selvsagt begge veier, både når det gjelder negative uttalelser og de positive. Når alt dette er sagt, så skal det bli spennende å se hva som skjer i 2008 og 2009. Det er så mange faktorer som spiller inn, også en del x-faktorer og diverse lokale forhold i de enkelte landene som gjør det vanskelig i mine øyne å se hvordan økonomien og markedet kommer til å være på det globale plan. Jeg har i det siste lest både dommedagsprofetier og de mer nøytrale og til dels positive spådommene fra mange forskjellige kilder. Selv tror jeg det kan bli en del variasjoner fra land til land og fra kontinent til kontinent. Men nå beveget jeg meg kanskje litt utenfor temaet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå