Movieheart Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Til helgen nå skal jeg være med å arrangere LAN til rundt 30 stykker. Vi er en gjeng som holder på med dette og bruker som regel å ha rundt 50 deltagere. Men saken er slik at i all den tid vi har holdt på med dette så har vi hatt et lite problem med nettverket. Det er slik at personer som er koblet på en switch finner ikke personer som er koblet på en annen switch. Så da blir det litt kjedelig hvis de skal dele filer seg i mellom. Så det jeg lurer på er hva er den beste måten å sett opp et slikt lan på? Det vi har brukt å gjøre er å ta en kabel fra modemet til en router, fra routeren sender vi ut kabler til switchene slik at de blir koblet på. Og så tar deltagerne å kobler seg på switchene når de kommer. Vi bruker modemet til å sende ut IP så vi har skrudd av DHCP på routeren. Routeren er også en trådløs router som vi bruker hvis det er noen som ønsker å koble seg på trådløst. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er modemet og ruteren av typen vanlig "hjemme ruter / modem" ? Du sier at noen på en rekke ikke finner dem på en annen. Skjer dette med alle på rekken, eller bare i enkelte tilfeller. Dersom sistnevnte er det trolig brannmuren på de nevnte problemer som blokkerer WINS/netbios. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Er vell av typer hjemme ruter/modem ja. Både router og modem i en og samme boks. Er veldig usikker på det angående hvem som finner hvem siden det er kun et fåtall som spørr angående dette. Resten vet jeg ikke hvordan det er med. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 For å prøve å vise litt hvordan vi har satt det opp tidligere og hva som jeg tror er en løsning på problemet. Her er slik vi har brukt å ha det (strekene i mellom er nettverkskabler for de som ikke skjønte det): Her er switchene koblet i greiner ut i fra routeren og har på en måte ingen kobling seg i mellom untatt via routeren. Sånn som jeg tror løser problemet: Her er switchene koblet i en ring slik at alle er koblet sammen. Hva sier dere til dette? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Ikke koble noe utstyr i ring med mindre switchene støtter STP (Spanning Tree Protocol)! Det fører umiddelbart til problemer. Anbefaler å koble slik: Modem -> trådløs router -> hovedswitch. Fra hovedswitch går det en ledning til de fem andre switchene. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Det blir jo egentlig akkurat det samme som det oppsettet vi har brukt da. Vi bruker nemlig den trådløse routeren som switch. Har skrudd av DHCP på den. Det er modemet som deler ut ipen. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 På den første tegningen er to og to switcher seriekoblet, det kan bli en flaskehals. Ta den beste switchen og bruk som hovedswitch i stedet for routeren. Problemet med at enkelte maskiner ikke får kontakt kan muligens skyldes at switchen i routeren blir overbelastet. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Men vi bruker routeren til trådløs også for de som ønsker å koble seg på uten kabel. Skal vi bare strekke en kabel fra routeren og til switchen og så videre fra switchen til resten av switchene da? Er ikke helt sikker på hvilken som er best siden alle switchene er gigabit switcher. Men vi har en som er 16 ports mens resten er 8 ports. Det er ikke noen forskjell på dette? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg ville brukt routeren som et rent aksesspunkt, koblet til hovedswitch. Når det gjelder hvilken switch som skal være hovedswitch, anbefaler jeg at det er en "proff"-/bedriftsswitch, altså en med metallchassis og mulighet til rackmontering. Disse takler mer trafikk enn "hjemmeswitcher" - små switcher med plastchassis og eksternt strømadapter. Hjemmeroutere takler visst heller ikke så mye trafikk på den interne 4-ports switchen. Hvilke merker og modeller er er det på trådløsrouteren og switchene? Lenke til kommentar
robgar Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Tror Wayshot mener et lignende oppsett som dette : Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Tror Wayshot mener et lignende oppsett som dette : Jepp. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Det oppsettet ser bra ut! Skal prøve det. Får håpe jeg rekker å sette det opp før folkene kommer rundt 6 Når det gjelder switcher så er alle av merket 3Com. Den trådløse routeren er en D-Link. Husker ikke specsa på disse. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Nå er vi godt i gang med lanet her, og vi kjører på det oppsettet Wayshot fåreslo. Det funker greit, men det er fortsatt noen som får den vanlige feilmeldingen at de ikke har tilgang og må kontakte administrator for å fikse problemet. Hva kan dette være? Og en ting til jeg lurer på. Internetten er veldig ustabil og detter ut flere ganger. Kan det være at telenor routeren blir for overbelastet? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Ja det kan vere eit probem. Trur ikkje modem/routeren frå telenor taklar spessielt stor trafikk. Brukte ein gang på eit lan ein D-link dir-615 som router trur eg og den mådde me restarta fleire gonger under lanet pga den låste seg og folk klaga over høg ping i WOW. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hva kan vi gjøre for å løse dette problemet da? Har måttet restarte den ganske mange ganger så langt. Er slettes ikke morsomt å gjøre det. Langt er det å gå også. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Einaste løysningen eg ser er å få tak i ein kraftigare router, men du har vel kanskje ikkje tilgang på ein... Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ikke akkurat nå nei. Men hva med å sette opp en liten server eller noe sånt. Har vell egentlig ikke noen tilgang på dette nå heller, men tenker mer på til neste gang. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Sjå litt Her. Trur dette vil vere ein god løysning til eit lan. Såg dikka brukte 3Com swtichar, har du nokon meir teknisk info om dei? Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Er vell av denne typen vi har mest av. Har også en av samme type bare i 16 ports. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Virkar som det er greie switchar.. Lykke til vidare med lanet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå