Gå til innhold

Kjøp av 3870 eller GT8800?

eladmir

Anbefalte innlegg

Og du snakker om peiling? Du kommer jo med ville spekulasjoner angående G92 8800GTS/GT

I motsettning til deg [GDI]Raptor, de flestse av oss forstår ikke mye av en GPU, og later ikke slikt heller.

Alle har nok sine meninger og prøver i sitt beste evne å spekulere/argumentere/begrunne det de forstår litt, men de færreste opptrer med en slik overlegenhet og aroganse som "de med full peiling" i dette forumet.

Fremdles mener jeg at:

9800GTX-lanseringen bviser at Nvidia er i panikk,

G92 8800GTS/GT er helt ny og finnes i titusentall på lager og kommer ommer til å bli solgt på dumping priser.

Hvis du mener disse er "ville spekulasjoner", prøv heller å kommme med "saklige argumenetr" da.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle Nvidia ha panikk? 8800 serien ovregår jo alt ATI noengang har kommet med av singlecore GPU-ytelse. ATI måtte komme på banen med et dual-gpu kort for å ta igjen ytelsen, og den blir nå overgått av Nvidia sitt nye dual-gpu kort. Og anngående dumpingpriser, så er det nok det ATI har gjort siden de kom med 3800 serien.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle Nvidia ha panikk? 8800 serien ovregår jo alt ATI noengang har kommet med av singlecore GPU-ytelse. ATI måtte komme på banen med et dual-gpu kort for å ta igjen ytelsen, og den blir nå overgått av Nvidia sitt nye dual-gpu kort. Og anngående dumpingpriser, så er det nok det ATI har gjort siden de kom med 3800 serien.

Jeg har respekt for det du sier, men hvis du leser litt, har jeg gitt en detaliert beskrivelse av mine argumenter for Nivdia's panikk. Kort sagt, 9800GTX er i samme pris/ytelses-klasse som G92 8800GT/GTS ok kommer i direkte konkuranse med disse. Det virker jo enten helt "synsykt" eller "total panikk" å erstatte disse nå. Fordi:

1) 8800GT/GTS er helt nye jo, og finnes i hunderetusenntall på lager, hvorfor skal Nvidia nå plutsllig slakter/dumpe/tilig-pensjonere disse?

Da neste spørsmål melder seg sev, 2) Hvis 8800GT/GTS kunne klare sin opggave (nemelige å knkurere me ATI i nærmeste fremtid) hva er vitsen med disse nye kortene da?

også, ærligtalt nå, er 3-way-SLI grunn nok til å slakte hundertusen på hundertusentall av disse kortene?

Jeg mener, alt tyder på at Nvidia mener at 3870 & 3870X2 kommer til å slå 8800-serien ut av markedet og derfor har lansert disse 2 nye kortene i panikk nå.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det med akselerasjon av HD er sludder fra ende til annen... 8800-serien til nVidia støtter offloading av både H.264 & VC-1 i full HD. Kjører selv et GeForce 8500GT kort i en HTPC, og ligger aldri over 30% i CPU-bruk under avspilling av Blu-ray (1080p). Det er litt forskjell mellom AMD og nVIDIA her, og det er snakk om et par fattige % i CPU, bruk.

Ganske imponerende at du med et 8500GT faktisk har mindre CPU-load enn testoppsettet til hardware.no der det blir brukt 8800GT.

Men for alt jeg vet så bruker du kanskje en quad core i din HTPC?

Men så har du vel ikke så mange bakgrunnprosesser kjørende på en HTPC som man har på en vanlig arbeids-PC heller?

Og mellom 3870 og 8800GT er det faktisk ca. 9% forskjell, noe som i mitt tilfelle hjelper på da jeg har en svak CPU... ikke sludder fra ende til annen for min del med andre ord...

Og hvorfor den bryske tonen, er du uenig i noe, så kan du heller argumentere mot og forklare dine synspunkter på en ordentlig måte ;)

Lenke til kommentar
Ganske imponerende at du med et 8500GT faktisk har mindre CPU-load enn testoppsettet til hardware.no der det blir brukt 8800GT.

Men for alt jeg vet så bruker du kanskje en quad core i din HTPC?

Men så har du vel ikke så mange bakgrunnprosesser kjørende på en HTPC som man har på en vanlig arbeids-PC heller?

Har en AMD Athlon 64 X2 BE-2400 i min HTPC (2,3GHz, 45W)

Sjekket nå, på en typisk film med H.264 ligger jeg på 20%, og på en film kodet med VC-1 ligger jeg på rundt 30%. Bruker PowerDVD 7 Ultra som avspiller.

Ser det samme på arbeidsstasjonen min med endel kjørende i bakgrunnen (der er det dog en quad-core.

Lenke til kommentar
Jeg har respekt for det du sier, men hvis du leser litt, har jeg gitt en detaliert beskrivelse av mine argumenter for Nivdia's panikk. Kort sagt, 9800GTX er i samme pris/ytelses-klasse som G92 8800GT/GTS ok kommer i direkte konkuranse med disse. Det virker jo enten helt "synsykt" eller "total panikk" å erstatte disse nå. Fordi:

1) 8800GT/GTS er helt nye jo, og finnes i hunderetusenntall på lager, hvorfor skal Nvidia nå plutsllig slakter/dumpe/tilig-pensjonere disse?

Da neste spørsmål melder seg sev, 2) Hvis 8800GT/GTS kunne klare sin opggave (nemelige å knkurere me ATI i nærmeste fremtid) hva er vitsen med disse nye kortene da?

også, ærligtalt nå, er 3-way-SLI grunn nok til å slakte hundertusen på hundertusentall av disse kortene?

Jeg mener, alt tyder på at Nvidia mener at 3870 & 3870X2 kommer til å slå 8800-serien ut av markedet og derfor har lansert disse 2 nye kortene i panikk nå.

Argumentene dine holder ikke mål Sam, mye av det du sier stemmer heller ikke.

1. 9800GTX kommer til å yte rundt 10% bedre enn 8800GTS-512. Det kommer også til å bli dyrere enn 8800GTS-512, så det blir neste skritt opp i ytelse og pris.

2. 8800GT ble lansert i oktober 2007, og er ikke helt nytt. At du i det heletatt tror at det er hundertusen på hundretusentall kort på lager viser egentlig at du ikke har peiling. 8800GT/GTS skal for n'te gang ikke pensjoneres. Begge er i en annen prisklasse enn 9800GTX, og kommer til å eksistere sammen med 9900GTX en god stund til.

Eneste som blir slått ut av markedet er 8800GTX & Ultra, de har de sluttet å produsere. Se gjerne på nye tester av 9800GX2 hvor både 3870 og 8800GT er inkludert, da vil du se at i 95% av spillene så ligger 8800GT et godt hakk forran 3870, enda mer når AA og AF er aktivert.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg syns slike tråder som tar 2 ganske like kort (pris.vs.ytelse) til sammenligning kan være en liten ulempe. Alle har sine meninger for og mot og jeg tror ikke trådstarter har blitt så veldig mye mer klok etter 2 sider med anbefalinger (ehrm.. diskusjoner).

Så jeg mener selv at Trådstarter burde finne frem google eller andre sider og søke opp "HD 3870 vs 8800GT review" eller hva det nå måtte være for så å finne ut hvilket kort som passer han best! Ofte i slike "reviewer" så kommer det en konklusjon i slutten som kan være grei å få med seg!

Her er noen du kan starte med:

Review av Legion Hardware (HD3870 vs 8800GT)

CrossFire mot SLI på expreview!

HD 3870 av anandtech

8800GT av elitebastards

mvh C2D_Dude

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

1. 9800GTX kommer til å yte rundt 10% bedre enn 8800GTS-512. Det kommer også til å bli dyrere enn 8800GTS-512, så det blir neste skritt opp i ytelse og pris.

2. 8800GT ble lansert i oktober 2007, og er ikke helt nytt. At du i det heletatt tror at det er hundertusen på hundretusentall kort på lager viser egentlig at du ikke har peiling. 8800GT/GTS skal for n'te gang ikke pensjoneres. Begge er i en annen prisklasse enn 9800GTX, og kommer til å eksistere sammen med 9900GTX en god stund til.

Eneste som blir slått ut av markedet er 8800GTX & Ultra, de har de sluttet å produsere. Se gjerne på nye tester av 9800GX2 hvor både 3870 og 8800GT er inkludert, da vil du se at i 95% av spillene så ligger 8800GT et godt hakk forran 3870, enda mer når AA og AF er aktivert.

Du sier "9800GTX er neste skritt opp i ytelse og pris", dette hadde vi alle håpet på, nemlig en GTX i toppklasse. Men Nvidia klarte ikke å levere noe slikt i denne omgang :p , derfor bryter din setning med all fornuftig klasse-fordeling vi har hatt per dags dato, vi har nemlige hatt mellom-klasse og topp-klasse, og ikke noe imellom disse 2.

Her 10% +/- difinerer ikke et nytt klasse, men antyder konkuranse i samme klassen. Dvs 9800GTX kommer til å konkurere med 8800GT/GTS i mellomklassen. Hvofro?

Nå har du pluslig laget din egen "egndefinert-klasse" for å finne plass til 9800GTX i dette kaoset som Nvidia har skapt. Du måtte lage din egen engendifenert-klasse (som er hverken full eller fisk) fordi ellers hadde du nødt til å inse og innrømme at dette antyder en panikk hos Nvidia.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du sier "9800GTX er neste skritt opp i ytelse og pris", dette hadde vi alle håpet på, nemlig en GTX i toppklasse. Men Nvidia klarte ikke å levere noe slikt i denne omgang :p , derfor bryter din setning med all fornuftig klasse-fordeling vi har hatt per dags dato, vi har nemlige hatt mellom-klasse og topp-klasse, og ikke noe imellom disse 2.

Her 10% +/- difinerer ikke et nytt klasse, men antyder konkuranse i samme klassen. Dvs 9800GTX kommer til å konkurere med 8800GT/GTS i mellomklassen. Hvofro?

Nå har du pluslig laget din egen "egndefinert-klasse" for å finne plass til 9800GTX i dette kaoset som Nvidia har skapt. Du måtte lage din egen engendifenert-klasse (som er hverken full eller fisk) fordi ellers hadde du nødt til å inse og innrømme at dette antyder en panikk hos Nvidia.

Det sier jeg ikke. Jeg sier at 9800GTX blir et hakk bedre enn 8800GTS-512, på samme måte som 8800GTS er et hakk bedre enn 8800GT. Jeg nevner ikke ordet klasse i det heletatt. Det er noe du surrer med.

9800GX2 er high-end hos nVidia på samme måte som HD3870X2 er high-end hos AMD.

Jeg har ikke laget noen egendefinert klasse, og jeg klarer heller ikke å se de klassene du snakker om. Jeg tror du heger deg alt for mye opp i hvordan ting var i byttet mellom GeForce 7 og 8-serie. Det vi ser nå minner mye mer om byttet mellom GeForce 6 og 7 serie.

Lenke til kommentar

Så hvor ville du f.eks ha plassert 8800GTS 640MB da 8800 serien først ble lansert? I high-end sammen med 8800GTX utgaven? Ganske stor forskjell for å være i samme segment. 8800GTS 640MB la seg vel i high-end mens 8800GTX la seg i enthusiast high-end segmentet. Vi har også performance mainstream segmentet for kort som HD3850 og 9600GT.

Jeg skal ikke si for sikkert i hvilkne segmenter de har valgt å legge de forskjellige kortene i for det bryr jeg meg lite om. Jeg vil dog tro at nVidia vil prise 9800GTX såpass høyt at salget av 8800GT og GTS 512MB ikke står i fare. Dette blir nok heller hovedsaklig et kort for dem som er spesielt interessert i hybrid SLi og/eller tri-SLi (noe 8x00-serien ikke har støtte for).

Lenke til kommentar
Trådstarter...les her.

Jeg valgte 2 x 3870 :D

HW Test

Mvh

I følge den testen bør man jo kjøpe 8800GT...

sitat:

"- Matcher ikke GeForce 8800 GT på ytelse"

Men da var driverene helt nye og det har faktsik blitt litt forbedringer + at prisen på Asus HD3870 ikke var et av de lavere! Nå får du jo HD3870 til nesten 1200kr!! Så det er i et annet bilde nå.

Og som kokidoiten sier, så kan du få kjørt to av disse i Crossfire som er veldig bra ytelse til prisen! (bedre enn 2stk. 8800GT) Men dette er selvfølgelig opp til trådstarter hva han har mulighet for/ønsker å ha!

2x 3870 yter vel ikke bedre enn 2 8800GT?

Lenke til kommentar
2*3870 er raskere enn 2*8800gt. 2*9600gt tror jeg ligger veldig nære 2*3870 i ytelse.

Ehhh... Nei.

2x8800GT er et hakk raskere enn 2x3870, spesielt når man skrur på AA og AF. Det samme gjelder 2x9600GT vs 3870X2.

Lenke til kommentar
hvem kort yter best? hva burde jeg velge? hva gir mest for pengene? noen erfaringer?

en liten oppsummering fra meg...

1. 8800GT Yter best!

2. Det kommer helt ann på hva du skal bruke kortet til! Er det "hardcore" gaming er 8800GT et bra valg... Er det til HD/TV fremvisning og med tanke på lavt effektforbruk + et mindre varmekrevende kort samtidig som mer stille, så er HD3870 et bra valg!

3. Jeg vil si at begge kortene gir like mye for prisene sine! Ifølge listen til Belarnion, så er HD3870 verdt en smule mer enn 8800GT til prisen!

4. Jeg har gode erfaringer med HD3870! Bruker kortet kun til spilling! Kjører du 1280x1024 er dette et knallkort! Men det lider mye av AA/AF og litt høyere oppløsninger... Selv bruker jeg 1680x1050 oppløsningen og må ofte sette oppløsning et hakk ned eller stille instillingene lavere i de nyere spillene.

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Nei, du har feil.

Dette handler om å være SMART.

Tror du at produsentene gir ut ny hw, for å være grei med ola nordmann???

Jo raskere de kommer med nye kort, jo mindre penger tjener de.

Først skal de bruke masse penger på research, så tilpasse utstyr, promotere nye produkter, utvikle drivere, etc. og så når det endelig er kommet inn på lager, så mener du at de skal begynne å dumpe priser og lansere ny teknologi???

Sånn har det aldri fungert!

Først lager de noe nytt, så tweakes det i diverse OC utgaver.

9800GTX er et tweaket 8800GTS 512.

Det er raskere, men til gjengjeld kan du like gjerne kjøre på 8800GTS 512 OC / TOP.

Jeg er usikker på om 9800GTX har raskere minne, dvs. jeg vet det har høyere frekvens, men jeg vet ikke hva det er spesifisert til.. Det er jo mulig de har byttet til 10% bedre minnebrikker, da minnet i 8800gts 512 er speccet til 2000 effektive MHZ.

Diverse OC / TOP / XXX kort, de har minnet på 1035, altså 2070MHZ. 130MHZ lavere enn 9800GTX. Derimot, har de TOP / OC kortene GPU på gjerne 740MHZ og Shaders på 1800MHZ, som er høyere enn tallene fra 9800GTX.

Så, ja. et OC / TOP 8800GTS 512 er i praksis samme som 9800GTX.

Dette betyr dog. i kke at det er krampetrekning fra nvidia.

Det er nemmelig en annen feature man får med GTX'en: TRI SLI, som man ikke kan med 8800GTS 512. Så, ja.. GTX 9800 blir gjerne for "spesiellt interesserte" og de som bare "må ha det".

Tviler på 8800gts 512 eller 8800gt blir dumpet med det første, teknologisk sett overgår de alle dagens ati-kort og til syvende og sist, handler det om å knuse ATI på alle områder. Det handler ikke om ola nordmann, hva som gir han best FPS og billigst kort, det handler om å knuse ATI, være bedre enn ati, bruke mindre effekt. Om du ikke er bedre, så må du være billigere og det er gjerne dyrere (mindre inntjening, mindre markedsandel).

Lenke til kommentar

9800GTX skulle aldri bli et nytt toppkort om jeg ikke har misforstått...

panikk hos nvidia? jeg oppfatter det ikke sånn i og med at jeg følger litt med hva som skjer innen hardware....

de har i alle fall ikke trøbbel med å slå ati i spillytelse...

Lenke til kommentar
Jeg syns slike tråder som tar 2 ganske like kort (pris.vs.ytelse) til sammenligning kan være en liten ulempe. Alle har sine meninger for og mot og jeg tror ikke trådstarter har blitt så veldig mye mer klok etter 2 sider med anbefalinger (ehrm.. diskusjoner).

Så jeg mener selv at Trådstarter burde finne frem google eller andre sider og søke opp "HD 3870 vs 8800GT review" eller hva det nå måtte være for så å finne ut hvilket kort som passer han best! Ofte i slike "reviewer" så kommer det en konklusjon i slutten som kan være grei å få med seg!

Her er noen du kan starte med:

Review av Legion Hardware (HD3870 vs 8800GT)

CrossFire mot SLI på expreview!

HD 3870 av anandtech

8800GT av elitebastards

mvh C2D_Dude

Hei.

Utfra de testene der, mener JEG at 2 x x3870 er et bedre kjøp enn 2 x GT ihvertfall + MYE billigere å kjøpe :D

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...