sanders Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei, jeg er på utkikk etter en prosessor som går såpass kaldt at den kan stå uten vifte. Load på prosessor vil ikke være høy, men det er heller ikke plass til en gigantisk kjøleribbe. Jeg skal bygge en pc router, siden en billig pc ikke koster mer enn en litt god router. Men den skal jo stå som en router, dvs på hele døgnet, og jo mindre den ser ut som en pc jo bedre. Så i utgangspunktet har jeg fått tak i et lite kabinett med en liten PSU. Men så kommer valget til prosessor og prosessor plattform. Jeg bryr meg ikke om hvilket merke som jeg setter i, men den bør helst kunne kjøres uten vifte. Jeg tenkte også på å sette inn en 2.5" 5400rpm disk. Den burde jo utvikle noe mindre varme og være litt mer stillegående? Så spørsmålet mitt, hvilken prosessor?, hvilken disk? (eller andre gode ideer). (btw VIA hk med innebygd prosessor er allerede tatt med i vurdering) På forhånd takk Mvh sanders Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 kva med VIA mini itx hovedkort, eller intel sitt nye som kjem no ? bedre med eit minnekort en disk i en router, da arbeidet skjer i minne og ikkje på disk. minnekortet er helt stille også er det M0n0wall du har tenkt å bruke eller lignande? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 AMD sin Geode prosessor og går vel kanskje. evt Soekris Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Min router kjører på en Pentium 2 350 MHz. Fedora Core 5 Linux. Vifteløst på CPU, men en kabinettvifte som går på 5 volt. 12 volt originalt bråket for mye. 5 volt henter du mellom 12 volt og 7 volt på en harddisktilkobling. Den har noen flere jobber i tillegg til routerjobben: filtjener, mailserver, http-server, navnetjener, imap-tjener og mysql. Ingen problemer med ytelsen, men det er liten trafikk også da. Jeg veit ikke om dette hjelper deg noe, men kanskje noen andre. Harddisken er en stillegående Seagate Barracuda 80 GB fra 2002. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Min router kjører på en Pentium 2 350 MHz. Fedora Core 5 Linux. Vifteløst på CPU, men en kabinettvifte som går på 5 volt. 12 volt originalt bråket for mye. 5 volt henter du mellom 12 volt og 7 volt på en harddisktilkobling. Den har noen flere jobber i tillegg til routerjobben: filtjener, mailserver, http-server, navnetjener, imap-tjener og mysql. Ingen problemer med ytelsen, men det er liten trafikk også da. Jeg veit ikke om dette hjelper deg noe, men kanskje noen andre. Harddisken er en stillegående Seagate Barracuda 80 GB fra 2002. Sikker på at du ikke henter 7V fra 12V/5V? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Sikker på at du ikke henter 7V fra 12V/5V? Det stemmer nok. Det er flere år siden jeg var fremme med loddebolten og gjorde dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå