minibeanie Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Hei, jeg fikk meg nytt hovedkort for omtrent 2 uker siden. Jeg fikk kobla d opp, etter jeg hadde fått tak i et nytt kabinett, og prøvde å starte opp etter alt var fikset. Det som skjedde var at skjermen ville ikke reagere, OG KABELEN OG STRØMMEN VAR/ER SKIKKELIG I! Jeg har dette hovedkorte : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331973 Hadde et NVIDIA GeForce 6500, som nå er byttet ut med dette : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340130 Nå som det er sagt, første gangen jeg prøvde å starte opp PC-en hadde jeg NVIDIA GeForce 6500, som er omtrent 4 år gammelt, så jeg tenkte det kunne ha "takket for seg." Så deretter bestilte jeg meg det skjermkortet som er linket lengre opp her, og satt inn det. Samme problemet skjer. Jeg har prøvd og for eksempel kobla ut hardisken og CD-rommen, men like lite respons. CD-rommen har heller ikke strøm og at SKJERMEN er svart. Alle vifter, og alt suser som det skal utenom CD-rommen og skjermen. Begge skjermkortene var av PCI-EXPRESS 16x, og skal da passe/funke. Så jeg tenker problemet er at strømforsyningen gir fra seg for lite strøm. Hva tror dere er problemet? Takk Endret 27. februar 2008 av minibeanie Lenke til kommentar
substeve Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Når du sier at cd rommen ikke for strøm så regner jeg med at du faktisk har sjekket dette med et multimeter. I såfall er det bare sjekke (etter at du har slått på maskina) om noen av de andre kontaktene fra strømforsyningen også ikke gir strøm, og om det er tilfellet er må du bytte strømforsyning. Å spørre om strømforsyningen er for svak uten å si hvilken strømforsyning du har er helt nytteløst, men i utgangspunktet vil de fleste strømforsyninger gi nok strøm til å kunne boote en pc. Når det er sagt så skal pcen likevel boote selv om cdrommen ikke får strøm, i det minste skal skjermen komme på og fortelle deg at den ikke finner noen boot disk. Det du bør gjøre er å koble fra alt, inkludert skjermkortene og sette skjermkabelen direkte på hovedkortet, legg i en diskettstasjon og hiv i en diskett. Om det ikke fungerer så sjekk at ram og cpu sitter som de skal. Om det virker i orden ville jeg mistenke strømforsyning eller kaputt hk, men for å finne ut nøyaktig hva som er galt bør du teste komponentene i en annen maskin. Lenke til kommentar
minibeanie Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg har Spire COOLER, ett eller anna, Med litt over 300 WATT. Jeg har en kabel til CD-rommet, fra strømforsyninga, og ei vifte kobla i den igjen. Vifta funker som den skal, og alt annet en at CD-rommen ikke går an å åpne, og at skjermen ikke reagerer. Problemet er ikke at pcn ikke booter, den booter, HK-lampa(3 røde lamper på hovedkortet) lyser. Men det er det at skjermen bare står og er svar hele tiden, og skjermen er kobla skikkelig i. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) At viftene går og harddisken suser betyr ikke at den booter, men la oss si at den gjør det og at problemet er bare at skjermen er svart. Du får ta ut skjermkortet og koble skjermen direkte på hovedkortet. Sjekke at kabelen ikke har noen brukne eller bøyde pins, bytt kabel. Prøv en annen skjerm. Endret 27. februar 2008 av substeve Lenke til kommentar
minibeanie Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Hei, igjen. Det viste seg at EN kabel ikke var koblet til i hovedkorte, som hverken jeg eller brodern la merke til. Den lå over PCI-EXPRESS slotten, som gir strøm til nettopp skjermkortet, og samme me cd-rommen. Men nå har jeg enda et problem: Første gang skjermen reagerte etter jeg trykka ON-knappen, kom det opp ABIT Fatal1ty OSV, altså der du kan gå i bios osv. Akkurat da dreit jeg i det, og kom meg helt i windows uten Mus eller Tastatur. Når jeg kom på at jeg må koble inn alt, gjor jeg det. Og etter jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke noe annet valg enn å holde inne ON-knappen for og skru den av. Når jeg trykker ON-knappen nå, er det av og til skjermen er svart, og av og til ikke. Når skjermen ikke er svart, kommer det med engang jeg rekker å se noe annet: BIOS checksum ERROR (OG UNDER:) Detecting floppy drive a media...(Vet hva det vil si, men ¨nå kommer det rare:) Floppy Drive A error. For det første: Jeg har ingen Diskett i PC-en min. For det andre : Hvordan kan det ha seg slikt av den kom seg i windows først, uten problemer, men nå med feilmelding før Windows-LOADEN? Får håpe noen kan hjelpe meg, jeg var så glad for at jeg kom meg i windows. Men nå er det liksom ingen grunn for å være glad igjen. TUSEN TAKK Lenke til kommentar
substeve Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) At du ikke plugget inn tatstatur/mus før du kom inn i windows har ikke noe å si. Forklar litt mer om hva du mener med at skjermen fortsatt er svart av og til når du trykker på ON knappen. Du mener når du starter opp, dvs. at du må trykke flere ganger før den booter? Det tyder på at det fremdes er noe som ikke er riktig. Sjekk alle kabler, les hk manualen nøye. Ville vært fint og sett et høyoppløselig bilde av hk ditt med kablingen du har satt opp. BIOS feilen høres merkelig ut. Jeg googlet den såvidt, men det var ikke noen klare svar. Jeg går utfra at du ikke har noen floppy kabel satt i siden du ikke har noen diskettstasjon. Det er mulig det er en programmeringsfeil i bios, isåfall kan du flashe bios med en annen versjon fra Abit. Det er også mulig du kan sette floppy (eller floppy media) til disable i bios. En røff løsning er å gå inn i bios og finn et valg som heter "Halt on Errors" eller noe lignende og sette den til "No Halt", som gjør at BIOS ikke bryr seg om feil, men dette gjør at bios heller ikke vil stoppe på ekte feil som du kan få senere og som du må håndtere. lagt til: det man ofte hører at man må ha en kraftigere strømforskyning er som regel overdrevent, men 300 watt på det systemet der er nok litt lite. Endret 29. februar 2008 av substeve Lenke til kommentar
minibeanie Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 At du ikke plugget inn tatstatur/mus før du kom inn i windows har ikke noe å si. Forklar litt mer om hva du mener med at skjermen fortsatt er svart av og til når du trykker på ON knappen. Du mener når du starter opp, dvs. at du må trykke flere ganger før den booter? Det tyder på at det fremdes er noe som ikke er riktig. Sjekk alle kabler, les hk manualen nøye. Ville vært fint og sett et høyoppløselig bilde av hk ditt med kablingen du har satt opp. BIOS feilen høres merkelig ut. Jeg googlet den såvidt, men det var ikke noen klare svar. Jeg går utfra at du ikke har noen floppy kabel satt i siden du ikke har noen diskettstasjon. Det er mulig det er en programmeringsfeil i bios, isåfall kan du flashe bios med en annen versjon fra Abit. Det er også mulig du kan sette floppy (eller floppy media) til disable i bios. En røff løsning er å gå inn i bios og finn et valg som heter "Halt on Errors" eller noe lignende og sette den til "No Halt", som gjør at BIOS ikke bryr seg om feil, men dette gjør at bios heller ikke vil stoppe på ekte feil som du kan få senere og som du må håndtere. lagt til: det man ofte hører at man må ha en kraftigere strømforskyning er som regel overdrevent, men 300 watt på det systemet der er nok litt lite. Joda, men det står "300w or higher is recommend", det jeg mener er at jeg skrur på pcn me ON-knappen men det er av og til skjermen ikke reagerer, så da skrur jeg av og på et par ganger, og da funker det. Jeg kan dessverre ikke sende bilde enda, for far til en kamerat ser på den. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Når på-knappen reagerer bare av og til er det ofte strømtilførselen som ikke fungerer som den skal, men du har også bios feilmeldingen å forholde deg til. Grunnen til at jeg nevnte det er at det er ikke uvanlig at strømforsyninger leverer bare 70-80%, dvs. i ditt tilfellet 210-240watt, og det er litt lite. Men du bør prøve å fikse bios feilen først. Lenke til kommentar
minibeanie Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Når på-knappen reagerer bare av og til er det ofte strømtilførselen som ikke fungerer som den skal, men du har også bios feilmeldingen å forholde deg til. Grunnen til at jeg nevnte det er at det er ikke uvanlig at strømforsyninger leverer bare 70-80%, dvs. i ditt tilfellet 210-240watt, og det er litt lite. Men du bør prøve å fikse bios feilen først. Jo ON-knappen fungerer hele tiden, og alt begynner å suse. Men det er ikke alltid skjermen reagerer, det er annen hver gang. Men NÅ fungerer den ikke i det hele tatt, etter jeg tok ut og inn hovedkorte for å sjekke om de gule tingene under HK var festet skikkelig. Jeg festet alle godt, samme med skruene. Jeg satt inn nytt CMOS/BIOS batteri, og satt inn diskett-stasjon. Jeg koblet alt og var OBS på de ledningene jeg ikke koblet i sist gang, men nå er skjermen svart. Takk Lenke til kommentar
substeve Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Om det bare var skjermen som ikke ville komme på nå og og resten så ut til å fungere så er det stort sett bare skjerm, kabel, skjermkort som kan være problemet + pluss psu vil jeg si i ditt tilfellet. Kan også være cpu, men ikke hvis maskina boota sjøl om skjermen var svart. Men du kan sjekke ved å prøve ut denne: http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp Lenke til kommentar
minibeanie Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja, har kjørt den. Fikk 319 Watt, og jeg er temmelig sikker på at strømforsyninga mi er på 320watt Lenke til kommentar
KKake Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Og hvis PSU er på 320W men kun kan utnyttes 70%-80% så har du for liten PSU, så er nok den som er problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå