Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm og umiddelbar auto-reboot

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med min datamaskin, fra tid til annen, helt uten forvarsel så får jeg blåskjerm og det står noe om minnedumping og dataen starter på nytt av seg selv. Jeg trykket send feilmelding og fikk dette tilbake som svar:

Problem type

Windows stop error (a message appears on a blue screen with error code information)

Solution available?

No

What does this problem mean?

Windows has encountered a problem it cannot recover from and it needs to be restarted

Cause

Unknown

Computer symptoms

A message appears on a blue screen with error code information (for example: 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Additional steps for you to take

Please continue to send problem reports so analysts at Microsoft can study and try to correct the problem as quickly as possible

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å kvitte meg med dette problemet?

Det virker som det som oftest oppstår når jeg har flere programmer kjørende samtidig, men det er stort sett bare småproblemer og jeg har jo en relativt kraftig data så den burde takle det uten noen problemer.

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal gjette ut ifra de mangelfulle opplysningene som du har gitt, gjetter vi på at du kjører Vista og at RAM'brikkene dine i ditt splitter nye ASUS Q6600 C2D system med Geil 4x1 Gb RAM brikker ikke får nok volt.

Automatiske RAM-innstillinger i BIOS duger ofte ikke. Sannsynligvis trenger brikkene dine 2,1 V og automatiske innstillinger gir dem kun 1,8. Noen BIOSer tillater f.eks +0,3 V til RAM, men sjekk før du endrer på dette slik at du ikke brenner de i filler.

For hvilken voltinnstilling er RAM brikkene dine sertifisert for ?

Kjører du 4 x 1MB kan det tenkes at det kan lønne seg å slakke på minne "timings", hva er de serifiserte for ?

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar
Hvis vi skal gjette ut ifra de mangelfulle opplysningene som du har gitt, gjetter vi på at du kjører Vista og at RAM'brikkene dine i ditt splitter nye ASUS Q6600 C2D system med Geil 4x1 Gb RAM brikker ikke får nok volt.

Automatiske RAM-innstillinger i BIOS duger ofte ikke. Sannsynligvis trenger brikkene dine 2,1 V og automatiske innstillinger gir dem kun 1,8. Noen BIOSer tillater f.eks +0,3 V til RAM, men sjekk før du endrer på dette slik at du ikke brenner de i filler.

For hvilken voltinnstilling er RAM brikkene dine sertifisert for ?

Kjører du 4 x 1MB kan det tenkes at det kan lønne seg å slakke på minne "timings", hva er de serifiserte for ?

har ikke peiling på voltinnstillinger på rambrikker osv. Kjører forøvrig windows xp. Og den feilmeldingen jeg får når jeg får blåskjerm står der så kort tid før datan tar omstart at jeg ikke klarer å få med meg hvilke drivere det muligens er noe galt med...

Men takk for godt forsøk

Lenke til kommentar

Kan jeg forslå at du eller en annen datakyndig person tar ut en av RAM brikkene og ser hva som står om merke og volt på klistremerket ?

Hvis du kan finne informasjon om hovedkortet eller hva slags maskin du har (F.eks Dell XYZ) kan det hende at du får ytterligere tips som kanskje kan løse problemet ditt.

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar
Kan jeg forslå at du eller en annen datakyndig person tar ut en av RAM brikkene og ser hva som står om merke og volt på klistremerket ?

Hvis du kan finne informasjon om hovedkortet eller hva slags maskin du har (F.eks Dell XYZ) kan det hende at du får ytterligere tips som kanskje kan løse problemet ditt.

corsair twin2x 6400 ddr2, 2048mb cl5 cm2x1024a-6400 dette er ram-brikkenavnet. Så vidt jeg forstår skal den ha 1,9 V.

Kan problemet ligge i at BIOS'en ikke er oppdatert eller noe sånt?

Igår ble problemene med dataen verre og bildet og maskingen hang seg opp og lyden hang seg opp og laget en vibrerende hakkelyd. Og grå og grønne pixler spratt rundt på skjermen før det fucker seg helt og den står bom fast. Men etter en reboot er den tilsynelatende fungerende igjen, men jeg vet aldri når den plutselig skal fucke seg.

Lenke til kommentar
corsair twin2x 6400 ddr2, 2048mb cl5 cm2x1024a-6400 dette er ram-brikkenavnet. Så vidt jeg forstår skal den ha 1,9 V.

Du trenger ikke nødvendigvis å oppgradere BIOS. I første omgang ville jeg ha forsøkt å gå inn i BIOS for å se om du har muligheten til å stille opp RAM volten med +0,1 V.

BIOS bildet kan være forskjellig fra hovedkort til hovedkort men her et et eksempel på hvoirdan det kan se ut:

post-4041-1204648514_thumb.jpg

Denne innstillingen gjør at volten blir 1,8 + 0,1 = 1,9 V

Fant du ut hvilket hovedkort du har i maskinen ?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke nødvendigvis å oppgradere BIOS. I første omgang ville jeg ha forsøkt å gå inn i BIOS for å se om du har muligheten til å stille opp RAM volten med +0,1 V.

BIOS bildet kan være forskjellig fra hovedkort til hovedkort men her et et eksempel på hvoirdan det kan se ut:

post-4041-1204648514_thumb.jpg

Denne innstillingen gjør at volten blir 1,8 + 0,1 = 1,9 V

Fant du ut hvilket hovedkort du har i maskinen ?

jeg har MSI K9N SLI Platinum hovedkort. Skal prøve å teste ut det voltgreiene nå.

Datan har forresten blitt enda verre, nå er den så godt som ubrukelig og henger seg opp med engang. Jeg prøvde å legge inn Linux, men det fucka seg da og så da er det nok en hardwarefeil. Men det visste kanskje dere smartingene allerede.

jeg finner ikke helt hvor jeg kan endre volten på ram'en. Min setup ser litt annerledes ut enn din.

edit: prøvde å "loade Fail-Safe Defaults" i biosen nå..noen formening om det har noe for seg?

Endret av sindref
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...