fossxplorer Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hører dunkelyder når jeg kjører over små hull i veien. Det gjelder begge sider fremme. Er det støtdemper som er dårlig eller noe foringer etc i forstillingen som må byttes. Fant også ut idag at høyre styreledd/endeledd må byttes. Heiste opp og rørte litt på hjulet og det er slakk.... Tenkte å høre før jeg kaster bort 1300,- på begge støtdempere foran, for så å finne ut at det ikke var det.. Takk for hjelp på forhånd. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er kanskje en eller flere av lenkearmene (4 på hver side). Dette er helt vanlig feil på Passat i din årgang (samme modellnummer) sammen med Audi A4/A6. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 er ikke helt sikker, men en jalla mekaniker sjekket litt, mens bilen var på løftebukk. Jeg så selv at ytre styreleddet var det slakk i. Beveget litt på hjulet sideveis og kunne høre og se at det var litt slakk i den. En slik en: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?A...tegoryType_ID=1 må byttes høyre side. Venstre siden var grei. Men når det gjelder dunkelyder vet jeg ikke om det er sammenheng idet heletatt med styreleddet.... Hvordan sjekker man at bærearmer er dårlige? Er 4 på hver side, 2 øvre og 2 nedre ? Det var det jeg kunne se idag... Problemet er at på det det minste hullet i veien så høres bilen ut som ikke har støtdemper liksom...gjelder begge sider!! Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg holdt på og si øvre, fremre bærearm på begge sider. Det er disse det går mest av og de lager lyd. Slakk i de øvre bærearmene skal du kjenne ved og rikke på hjulet. Er du sikker på at det bare var slakk i endeleddet? Ta i skikkelig. Riv og røsk. Klem på endeleddet med en vannpumpetang for og være sikkert på at det blir helt stumt. Den fremre nedre bærekula sjekker du bare ved og spette sånn man vanligvis gjør. Den bakre nedre er litt verre derimot. Et triks, men ikke si det til noen: Ta en 18mm pipe med skralle eller latmann på. Jo lengre jo bedre. Sett den på den nederste bolten til holderen for bremseklossene. Dra hardt støtvis og kjenn på bærekula om den flytter på seg. På venstresiden vil du stramme bolten og på høyresiden vil du slakke den. Slakken kommer best fram hvis du drar den veien. Ta derfor og stram til høyresiden litt før du rykker til med verktøyet ditt så den ikke løsner. Det kommer klart fram hvis det er slakk. Du må seff ikke jekke på den bakre bærebrua da. Finner du ikke noe slakk så hent en dor og gi alle bærekulenen et lite slag på baksiden. Da pleier dem og holde kjeft en stund. Endeledd på disse vil lage lyd det også. Bytt alt du finner slakk i først og gi resten juling. Hvilken type stab. stag har du? er det kuler sånn som det er på bærebruene eller er det foringer med en bolt igjennom? Er det kuler må disse byttes. Regner med at det allerede er gjort. De med foring ryker veldig sjeldent. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 oki, skal prøve på dette til uka!!! Takker! Vi tok ikke i nok tenker jeg, slik som du skriver at man bør gjøre. Da blir det litt mer å ta i og banke litt her og der. Hva er dor for noe? Lenke til kommentar
krikim Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Var elv plaget med noe lignede. Møller brukte ett år på å , IKKE, finne feilen. Bilen var inne hele fem ganger! Til slutt så fant jeg ut av det selv.... (Nå passer det vel å si at jeg overhodet ikke har peil på bil..) Det var bremseklossene som klapret... bøyla som skal holde disse på plass, manglet. Og dette klarte ikke de eminente, selv erklærte ekspertene på møller, å finne ut av. Dro ned og viste dem feilen, og de rettet opp i det på fem min... De så litt flaue ut.... Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Har akkurat samme problem på min A6, får dunkelyder forran til høyre når jeg kjører oppi småhull. Er litt irriterende, men er det noe jeg burde fikse på så fort som mulig, eller kan jeg bare la det være sånn en stund? Merker jo ikke problemet på veier uten småhull.. Eneste jeg synes er at bilen blir litt vinglete i hastigheter over 140km, men er ikke sikker på det har noen sammenheng. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Mekkern: Skal få tatt noen bilder jeg så kan du se. Jeg tror det er sånn med foringer og skruer gjennom. Nikkor: Ja, høy hastighet og hvis bilen ikke sitter så godt på veien, er det mest sannsynligvis forstillingsproblem, hvis hjulene er i orden da. Men jeg er ingen expert på understell, kan bare litt om bilen min , hehe Til dere andre: Jeg klarer ikke å finne ut av hva de lydene konkret er, men jeg tror at det har med forstillingsdeler å gjøre, siden disse er svake på disse bilene, altså A4, A6, Passat etc, tror det er samme deler. Jeg vurder bare å kjøpe hele forstillingssett , sånt forsterket utgave fra Meyle, Tyskland. Veldig billig derfra. Så finne en mekaniker som kan bytte hele dritten med bærearmer,bein, bruer og lenker og hva disse måtte hete ......... Endret 21. mai 2008 av vwlt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå