appelsinbrus Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Sitter her og funderer på batterier, batterier til laptop for å være litt mer nøyaktig. Her er problemet: gitt at to batterier har akkurat like mye strøm og spenning, er det da forskjell i ytelse om man ser på få vs mange celler? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Sitter her og funderer på batterier, batterier til laptop for å være litt mer nøyaktig. Her er problemet: gitt at to batterier har akkurat like mye strøm og spenning, er det da forskjell i ytelse om man ser på få vs mange celler? Jo flere celler jo bedre batterilevetid tror jeg. Edit:http://www.altitec.no/om_batterier.php Endret 27. februar 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Såvidt jeg forstår så har en celle alltid en "fast" spenning (f.eks. 1,2V på NiMH). En stor celle har samme spenning som en liten celle, men kan lagre mer energi. Så hvor mange celler et batteri har sier deg ikke nødvendigvis noe som helst, de kan både paralell- og seriekobles, og være store eller små. Det som har noen reell betydning er hvor mye energi det kan levere (i amperetimer, Ah), og eventuelt hvilke typer celler det brukes (NiCd, NiMH, Li-Ion). Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Et 6-cellers batteri kan godt vare lenger enn 9-cellers. Det kommer helt an på kapasiteten til den enkelte cellen. Edit: Så det allerede var postet et svar. Ta eksempelvis to stk. 1,5v AA Duracell batterier. Uten å vite nøyaktig kan jeg gjette på at de inneholder 1000mah (milliampere timer). Paralellkoblet vil de gi 1,5v og 2000 mah. Et annet sett med batterier, eksepelvis noen oppladbare AA batterier inneholder eksempelvis 600mah. 3 stk paralellkoblede vil da gi 1800mah. Altså 3 celler med ca 10% kortere levetid.... Endret 27. februar 2008 av mistercartman Lenke til kommentar
Tigergutt13 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Sitter her og funderer på batterier, batterier til laptop for å være litt mer nøyaktig. Her er problemet: gitt at to batterier har akkurat like mye strøm og spenning, er det da forskjell i ytelse om man ser på få vs mange celler? Hvis batteriene er av samme type skal ytelsen være lik. Men det kan være forskjeller fra produsent til produsent. Det har å gjøre med hvordan batteriene er bygget sammen/konstruert. Alle batterier har en indre motstand. Denne kan variere litt fra celle til celle, men er så og si identisk på celler som er produsert samtidig. Denne motstanden endrer seg med tiden alt etter hvordan batteriene blir brukt og hvor mye de blir brukt, omgivelsesetemperatur og utladestrøm som igjen gir varmagng i cellen. Jeg er bare 99% sikker, men jeg tror at jo færre celler som brukes til å oppnå en hviss kappasitet (mAh x spenning = WattSekund) jo bedre er det. Dette er fordi det er færre indre motstender som som kan være forskjellig. Og det er da det blir krøll. J EDIT: Teksten var dobbel..... ? Endret 28. februar 2008 av Tigergutt13 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Takk takk, bekreftet nøyaktig det jeg trodde. Gikk elektro en gang i tida, men har jo glemt mye av det jeg lærte. Like greit å spørre noen klare hoder så jeg slipper å ødelegge noe... Endret 27. februar 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Hei. Når det gjelder batterier til bærbare, så har et batteri med flere celler høyere kapasitet. Edit: gitt at to batterier har akkurat like mye strøm og spenning, er det da forskjell i ytelse om man ser på få vs mange celler? Det er ikke like mye strøm i et batteri med flere celler. Ergo blir den problemstillingen din litt feil... Enkelt og greit. Tenker man på andre batteripakker, er ikke det nødvendigvis slik. Der kan man ha en pakke med 3 celler og en med 9 celler som har samme spenning, men alikevel ha større Ah på den med 3 celler. Nettulf Endret 28. februar 2008 av Nettulf Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) En annen ting når det gjelder bærbare PCer som ikke er nevnt er at det etter all sannsynlighet er en innebygget DC-DC konverter i den. Gode DC-DC konvertere har høy virkningsgrad (~90%), så om batteri-cellene parallell eller seriekobles har *liten* betydning på levetiden til batteriet, så lenge minimums spenning er oppnådd. Det er den totale mengden lagret energi som er viktig. Et batteri på f.eks. 1000mAh og 1,5V betyr at du kan trekke 1000mA i 1 time ved en spenning på 1,5V før batteriet er tomt. Dette er snittverdier siden du kan anta at spenningen og strømmen er høyere i starten enn på slutten pga at indre motstand forandrer seg o.l. Den totale energi mengden lagret er 1000mAh*1,5V=1500mWh. Det betyr altså at du kan trekke 1,5W i en time. Det beste batteriet er det som har mest lagret energi (hvis det er eneste faktor en vil se på da) Endret 28. februar 2008 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Du må også huske på at dersom batteriene er ubalanserte (noe i praksis de alltid er, mer eller mindre) vil du ha litt ekstra tap i ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå