Gå til innhold

Får ikke installere XP etter å ha formattert HDD med Vista

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Kjøpte en brukt, nesten ny pc med Windows Vista. OS viste seg å være en piratversjon. Jeg forsøkte derfor å installere XP over Vista. XP så ut til formattere harddisken, men kunne ikke fullføre installasjon av XP. Formattering med harddisk i PC-en gikk ikke, tok den derfor ut og plasserte den i en dockingstasjon. Koblet denne til en annen pc, og den ble installert som egen ekstern stasjon. Formatterte den, og sjekket etterpå at alle filer var borte. Harddisken var nå helt tom. Monterte den i PC-en igjen, startet opp for å boote fra XP- DVD-en. Fikk meldingen: "CD Boot Error 0x73".

Fikk tak i 2 andre DVD-er med XP, en med lisens og en "uten", men med samme feilmelding. Fikk til slutt tak i selger, som kom med sin suspekte utgave av Vista. Denne lot seg installere uten problemer, men ingen av XP- platene ville tillate installasjon.

Jeg har holdt på med dette en tid nå, googlet og forsøkt frem og tilbake. Det eneste jeg ikke har prøvd er å formattere harddisken i FAT32, installere Windows Millenium Edition og deretter prøve å oppgradere fra ME til XP. Jeg har imidlertid en følelse av at dette ikke vil føre til andre opplevelser enn dem jeg har hatt så langt... Det spørs vel også om ME støtter 64-bit prosessor... Kan feilkoden ha sammenheng med at han som solgte meg PC-en evt kan ha fått en OEM- kode knyttet til/ "fastbrent" på hovedkortet?

Jeg er litt i villrede her. Vil helst ha XP på maskinen. På den annen side kan jeg kjøpe en versjon av Vista hvis dette er noe som vil funke greit uten flere viderverdigheter...

For ordens skyld, maskinvaren er som følger:

HK: Asus P5B-E plus

CPU: Intel Pentium 4, 3,4 (64-bit)

Grafikk: PowerColor Radeon X-1650 Pro

1024 MB ram (Pc 5300)

Og så videre...

Håper noen kjenner til dette her, kan jo ikke kassere hele PC-en! ;)

Jeg håper noen kan hjelpe, og jeg blir SVÆRT takknemlig om noen vil gi noen tips!

på forhånd takk!

Endret av Kolumbik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dette hørtes veldig rart ut. Har du prøvd å bytte harddisken i pcen med en som har tilsvarende mengde Gb og samme RPM? Dette høres veldig merkelig at du ikke kan installere noe untatt denne piratversjonen. Men hadde jeg vært deg s hadde jeg krevd pengene tilbake for du kan ikke kjøpe et produkt du ikke er istand til å bruke. Fikk du med en kvittering eller noe når du kjøpte pcen? Den må jo være kjøpt et sted der du kan klage. Hvis du ikke kan installere operativsystem på pcen så er den jo ubrukelig.

Har du prøvd å installere andre operativsystemer som linux?

Lenke til kommentar
Hei! Dette hørtes veldig rart ut. Har du prøvd å bytte harddisken i pcen med en som har tilsvarende mengde Gb og samme RPM? Dette høres veldig merkelig at du ikke kan installere noe untatt denne piratversjonen. Men hadde jeg vært deg s hadde jeg krevd pengene tilbake for du kan ikke kjøpe et produkt du ikke er istand til å bruke. Fikk du med en kvittering eller noe når du kjøpte pcen? Den må jo være kjøpt et sted der du kan klage. Hvis du ikke kan installere operativsystem på pcen så er den jo ubrukelig.

Har du prøvd å installere andre operativsystemer som linux?

Jeg er redd det ikke er så mye å hente på en reklamasjon her, jeg burde nok ha sjekket hva slags OS som fulgte med, "ekte" Windows eller ikke...

Har ikke prøvd annen harddisk, men fikk formattert den jeg har uten at det ligger spor av Windows tilbake. Det ser ut til at jeg kan installere ulike piratversjoner av Vista (Ultimate og Home Premium), "selgeren" prøvde det i går kveld. Og da går jeg ut fra at det må gå an å få installert "ekte" Windows Vista også. Men jeg vil ha XP!!! ;) Spørsmålet er om Vista har satt uslettelige spor etter seg i hovedkortet eller BIOS.... Kanskje jeg må bite i det sure eplet og kontakte Microsoft...

Lenke til kommentar
Pussig at når jeg Googler på "CD Boot Error 0x73" så kommer det bare opp russiske forum.

Du snakker om "XP- DVD-en". Jeg har aldri sett orginal XP på DVD, bare på CD. Har du orginal XP?

Ser du meldingen "Press any key to boot from CD ..."?

XP er original, på CD. Beklager at jeg skrev DVD. "Press any key to boot from CD" vises, men etter at jeg har trykket en tast kommer feilkoden, uten at det ser ut til å være mulig å komme videre, heller ikke ved hjelp av restart. Så vidt jeg har kunnet lese meg frem til, står feilkoden 0x73 for "unsupported discovery type". Spørsmålet er hva dette betyr, og hvordan jeg kommer meg rundt denne bøygen... Kan det være at problemet sitter i BIOS?

Lenke til kommentar

Hvilken type CD/DVD spiller? SATA eller PATA?

Går ut fra at du ikke får den meldingen hvis du ikke trykker en tast?

BIOS kan det ikke være, vil tro at det må være kode som ligger på CD som gir den feilmeldingen. "Press any key ..." meldingen betyr at CD har startet, da er BIOS ferdig med sitt.

Fant ikke noe på "unsupported discovery type", annet enn en IBM side.

Lenke til kommentar
Hvilken type CD/DVD spiller? SATA eller PATA?

Går ut fra at du ikke får den meldingen hvis du ikke trykker en tast?

BIOS kan det ikke være, vil tro at det må være kode som ligger på CD som gir den feilmeldingen. "Press any key ..." meldingen betyr at CD har startet, da er BIOS ferdig med sitt.

Fant ikke noe på "unsupported discovery type", annet enn en IBM side.

Takk likevel! CD- spilleren er en Sony 1615 med IDE- tilkobling. Sammen med den sitter en brenner (Optiarc).(også IDE tilkoblet) Sistnevnte har problemer med å forstå sin rolle som "master" eller "slave", kanskje jeg bør forsøke å koble denne fra under neste installasjonsforsøk, eller blir det bare en meningsløs og desperat handling? ;) Blir vel nødt til å kjøpe en versjon av Vista Home Premium, da. Evt. XP, hvis det vil fungere. Selgeren skal få betale litt av prisen for Windows, tenker jeg! Har aldri helt forstått poenget med piratversjoner... Her bygger man maskiner med komponenter for tusenvis av kroner, men den siste tusenlappen skal spares, uansett hvilke konsekvenser det får. Moralen er: kjøp original Windows, eller gå for Linux! ;)

Endret av Kolumbik
Lenke til kommentar
Kan du forsøke å koble fra disken. Hva skjer da?

Hvis det gjør at du kommer inn i setup så kan det hjelpe å slette MBR.

Hei, takk for kreative innspill. Jeg tok ut disken igjen, og rotet litt videre. Nå har jeg formattert den på nytt som ekstern stasjon i en dockingstasjon. Etter at jeg monterte den i PC-en igjen startet den XP- CD-en greit. Nå står setup og formatterer og koser seg, og jeg begynner å bli forsiktig optimist i det 24% er formattert..... Så jeg er kommet lenger en tidligere! Får håpe at det går greit denne gangen.

Jeg skal komme tilbake med resultatet!

Tusen takk så langt. Spenningen stiger! ;)

Lenke til kommentar
Si hva resultatet blir.

Da er problemet løst, ser det ut til! Nå kjører XP Media Center Edt. som bare det, og jeg fatter ikke hvorfor og hvordan det kunne være så vanskelig! Nå slipper jeg å kjøpe Vista, men lurer på om jeg heller skal oppgradere til XP Pro, har en følelse (fra tidligere!) av at Pro er mer stabilt enn Media Center. Den tid, den sorg!

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Dette forumet er BRRRRA! God hjelp, gode tips, utveksling av tanker og idéer for å løse hverandres problemer. Høy kompetanse og kunnskap på alle områder, som deles villig med hverandre! Tenk om resten av samfunnet kunne skryte av det samme!

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Si hva resultatet blir.

Da er problemet løst, ser det ut til! Nå kjører XP Media Center Edt. som bare det, og jeg fatter ikke hvorfor og hvordan det kunne være så vanskelig! Nå slipper jeg å kjøpe Vista, men lurer på om jeg heller skal oppgradere til XP Pro, har en følelse (fra tidligere!) av at Pro er mer stabilt enn Media Center. Den tid, den sorg!

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Dette forumet er BRRRRA! God hjelp, gode tips, utveksling av tanker og idéer for å løse hverandres problemer. Høy kompetanse og kunnskap på alle områder, som deles villig med hverandre! Tenk om resten av samfunnet kunne skryte av det samme!

Ja, det er et veldig ressursrikt forum :)

Hvorfor vil du ikke heller kjøre Vista? Hvis du har maskinvare som er ett/to år gammelt så er det ikke en hindring for å kjøre Vista. Kjørte det selv på en pc som klarte 1,0 i ytelsestesten og syntes selv ikke at det var noe særlig tregere enn xp samt. at du får et mer stabilt operativsystem merker jeg. Jeg sitter i dette øyeblikk og skriver på en annen pc med Vista Ultimate,jeg mener at skal du ha vista så ikke kjør in med versjoner som har diverse begrensninger. Vista er vista!

For ordens skyld så er jeg klar over at du fikk levert med en piratkopi.

Grama.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Nå slipper jeg å kjøpe Vista, men lurer på om jeg heller skal oppgradere til XP Pro, har en følelse (fra tidligere!) av at Pro er mer stabilt enn Media Center. Den tid, den sorg!

Er ikke media center bare Pro med litt ekstra?

Har alltid innbilt meg at Media Center var basert på XP Home. Takk for korrigeringen! Det verserte en del kritikk mot media center tidligere, men det hadde kanskje andre årsaker.

Lenke til kommentar
Si hva resultatet blir.

Ja, det er et veldig ressursrikt forum :)

Hvorfor vil du ikke heller kjøre Vista? Hvis du har maskinvare som er ett/to år gammelt så er det ikke en hindring for å kjøre Vista. Kjørte det selv på en pc som klarte 1,0 i ytelsestesten og syntes selv ikke at det var noe særlig tregere enn xp samt. at du får et mer stabilt operativsystem merker jeg. Jeg sitter i dette øyeblikk og skriver på en annen pc med Vista Ultimate,jeg mener at skal du ha vista så ikke kjør in med versjoner som har diverse begrensninger. Vista er vista!

For ordens skyld så er jeg klar over at du fikk levert med en piratkopi.

Grama.

Det er jo stabilitet jeg primært er ute etter, og Vista har vel etter hvert overvunnet sine mangler og barnesykdommer, så fremt en skaffer ekte vare! ;) Det begynner vel også å bli lettere å finne drivere til perifere komponenter som i utg.punktet ikke ble støttet av Vista. Å oppgradere til en annen versjon av et OS en allerede har, er vel kanskje litt overflødig. Finnes det store nok forskjeller mellom Vista Home Premium og Vista Ultimate til å rettferdiggjøre prisforskjellen, og har man i noen særlig grad nytte av disse forskjellene i det daglige?

Komponentene i den aktuelle PC-en klarer kravene til Vista fint, men det kan vel lønne seg å oppgradere fra den ene GB RAM til 3-4 GB.

Lenke til kommentar

Absolutt, ikke en gang tenk på å spare penger på å oppgradere til 2. Ta den helt ut med 4. Vista krever mye RAM som den ikke nødvendigvis bruker men reserverer så du kan få et optimalt system. Du har rett iat det er ikke alle funksjoner man trenger i det daglige, men jeg mener det er tull å prøve å spare penger på å velge en begrenset versjon. Lykke til med valgene.

Lenke til kommentar
Hei, godtfolk!

Kjøpte en brukt, nesten ny pc med Windows Vista. OS viste seg å være en piratversjon. Jeg forsøkte derfor å installere XP over Vista. XP så ut til formattere harddisken, men kunne ikke fullføre installasjon av XP. Formattering med harddisk i PC-en gikk ikke, tok den derfor ut og plasserte den i en dockingstasjon. Koblet denne til en annen pc, og den ble installert som egen ekstern stasjon. Formatterte den, og sjekket etterpå at alle filer var borte. Harddisken var nå helt tom. Monterte den i PC-en igjen, startet opp for å boote fra XP- DVD-en. Fikk meldingen: "CD Boot Error 0x73".

Fikk tak i 2 andre DVD-er med XP, en med lisens og en "uten", men med samme feilmelding. Fikk til slutt tak i selger, som kom med sin suspekte utgave av Vista. Denne lot seg installere uten problemer, men ingen av XP- platene ville tillate installasjon.

Jeg har holdt på med dette en tid nå, googlet og forsøkt frem og tilbake. Det eneste jeg ikke har prøvd er å formattere harddisken i FAT32, installere Windows Millenium Edition og deretter prøve å oppgradere fra ME til XP. Jeg har imidlertid en følelse av at dette ikke vil føre til andre opplevelser enn dem jeg har hatt så langt... Det spørs vel også om ME støtter 64-bit prosessor... Kan feilkoden ha sammenheng med at han som solgte meg PC-en evt kan ha fått en OEM- kode knyttet til/ "fastbrent" på hovedkortet?

Jeg er litt i villrede her. Vil helst ha XP på maskinen. På den annen side kan jeg kjøpe en versjon av Vista hvis dette er noe som vil funke greit uten flere viderverdigheter...

For ordens skyld, maskinvaren er som følger:

HK: Asus P5B-E plus

CPU: Intel Pentium 4, 3,4 (64-bit)

Grafikk: PowerColor Radeon X-1650 Pro

1024 MB ram (Pc 5300)

Og så videre...

Håper noen kjenner til dette her, kan jo ikke kassere hele PC-en! ;)

Jeg håper noen kan hjelpe, og jeg blir SVÆRT takknemlig om noen vil gi noen tips!

på forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...