ozone Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 I Nikon sin portefølje av objektiver spesiellt designet til sine digitale systemkamera er det ingen med bedre lysstyrke enn f/2.8, og kun ett med fast brennvidde (en fisheye 10mm) Jeg savner veldig et Nikon objektiv med lystyrke f/1.8 eller bedre, men innebygd fokusmotor. Enten fast brennvidde et sted mellom 20-50mm, eller zoom i samme område. Er det noen av forumdeltagerne her med "inside information" som vet om Nikon har noen slike planer? Ellers må jeg kjøpe Sigma sin 30mm f/1.4 eller Nikon sin "gamle" 50mm f/1.4 uten fokusmotor. Nå når det digitale markedet er blitt så mye større enn "fullformat", og mange nye kamera leveres uten fokusmotor (D40, D40x, D60) er det helt utrolig at de ikke har noen objektiver i det produktsegmentet jeg antyder! Anyone? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Er det noen av forumdeltagerne her med "inside information" som vet om Nikon har noen slike planer? Ellers må jeg kjøpe Sigma sin 30mm f/1.4 eller Nikon sin "gamle" 50mm f/1.4 uten fokusmotor.Nikon har tradisjonelt holdt kortene svært tett til brystet. Jeg har ikke hørt noen slike rykter, bare ønskedrømmer. Nå skal jeg gladelig innrømme at jeg ikke ferdes i de verste ryktebørsene heller, så det kan selvfølgelig være at jeg ikke har fått det med meg. Jeg ville med andre ord ikke ventet, og har du D40 el.l. ville jeg gått for Sigma 30mm f/1.4. Det er ikke perfekt, men det er "best there is" (egentlig "only there is") til D40 og tilsvarende nå, i det brennviddeområdet. Endret 27. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg tror Nikon (og flere andre produsenter) anser sine billigste speilreflekskamera nesten som erstatninger for Point&Shoot ti hvermansen. Objektivkompabilitet tror jeg dessverre Nikon har vurdert som for ressurskrevende/dyrt til at dette prioriteres. Jeg har dog problemer med å forstå at det ikke er en 50mm AF-S enda, først og fremst fordi det sannsynligvis ville være ganske rimelig å lage- og at svært mange D40/D60 eiere hadde sett set fornøyd med en 16-85mm VR sammen med en 50mm f1.8 AFS. For min egen del er jeg bare glad for at mye av kremoptikken fremdeles finnes i gamle fatninger med aperaturring slik at man fremdeles kan bruke de OVERLEGNE Nikon manuellfokuskameraene sammen med ny optikk. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) og kun ett med fast brennvidde (en fisheye 10mm) Du har den nye 60 mm micro'en da, men det er muligens ikke det du ser etter. Jeg tror vi vil få se flere fast objektiver med AF-S i løpet av nærmeste fremtid. Såvidt jeg vet har alle objektivene som er blitt lansert etter D40 AF-S. Endret 27. februar 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 ..Jeg tror vi vil få se flere fast objektiver med AF-S i løpet av nærmeste fremtid. Såvidt jeg vet har alle objektivene som er blitt lansert etter D40 AF-S. .. Men ikke Nikon 24mm f/3.5 PC selvsagt.. Selvsagt vil vi få se flere AF-S objektiver fremover, men at de skulle være lyssterke, tilpasset DX-format og rimelige? I don't think so. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Du har den nye 60 mm micro'en da, men det er muligens ikke det du ser etter. Nei det har litt for stor brennvidde, og f/2.8 som jeg synes er litt for dårlig. Jeg tror vi vil få se flere fast objektiver med AF-S i løpet av nærmeste fremtid. Såvidt jeg vet har alle objektivene som er blitt lansert etter D40 AF-S. Det tror jeg også! Men jeg trenger det helst i går Selvsagt vil vi få se flere AF-S objektiver fremover, men at de skulle være lyssterke, tilpasset DX-format og rimelige? I don't think so. Trenger ikke være så veldig rimelig. Jeg er villig til å betale opp imot 4000,- Noen vil kanskje kalle det rimelig Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Selvsagt vil vi få se flere AF-S objektiver fremover, men at de skulle være lyssterke, tilpasset DX-format og rimelige? I don't think so. Trenger ikke være så veldig rimelig. Jeg er villig til å betale opp imot 4000,- Noen vil kanskje kalle det rimelig Jeg tipper at Nikon's kommende fastobjektiver med bra lysstyrke vil bli alt annet enn billige for å yte godt på D3 og kommende modeller med fullformat. Canon's 24mm 1.4L og 35mm 1.4L koster jo begge over 10 000. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg tipper at Nikon's kommende fastobjektiver med bra lysstyrke vil bli alt annet enn billige for å yte godt på D3 og kommende modeller med fullformat.Canon's 24mm 1.4L og 35mm 1.4L koster jo begge over 10 000. Joda, men det er ikke utenkelig at det kommer en AF-S 50mm f/1.4 som koster ca 3-3500 kr... Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 ...men det er ikke utenkelig at det kommer en AF-S 50mm f/1.4 som koster ca 3-3500 kr... Tusen takk! Det var akkurat dette jeg ønsket å høre når jeg startet denne tråden Og såvidt jeg forstår er jo ikke du helt uten autoritativ tyngde på dette området... Jeg tror jeg venter og ser ut året. Nikon må jo forstå at det enorme salget av D40-D40x, og nå sannsynligvis D60, skaper et skrikende behov for relevant optikk! Hvor mye kan det koste å shine opp 50mm f/1.4'en, og hive inn en fokusmotor? Den selges jo idag for under 3000,- Kom igjen Nikon! You can do it!!! Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er jo helt ungåelig, det kommer før eller siden. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Tusen takk! Det var akkurat dette jeg ønsket å høre når jeg startet denne tråden Og såvidt jeg forstår er jo ikke du helt uten autoritativ tyngde på dette området... Merk at jeg ikke har sagt noen ting om når den kommer ;-) Det er bare mine gjetninger, men som EivindF skriver, er den "nødt" til å komme en gang. Jeg vil anta at Nikon har et storslipp av oppdatert optikk om ikke lenge, men regner likevel med at det kan ta litt tid før alt er oppdatert. Hva som er "ikke lenge" tør jeg ikke gjette på, men i løpet av et års tid, bør det ha kommet flere nye modeller. De som mange venter på, er 28mm f/1.4, 85mm f/1.4 (og forsåvidt f/1.8) og 50mm f/1.4. 50mm f/1.8 kommer nok det også, men det er ikke sikkert den får beste sort motor - kanskje blir det samme som i 18-55 (uten manuell overstyring av AF). Merk igjen - dette er mine gjetninger - ikke en gang løse rykter. I løpet av tre-fire år, bør nærmest hele objektivserien til Nikon være AF-S, etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå