eladmir Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 for litt over 2 år siden kjøpte jeg "AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0 Ghz BOXED" denne har jeg ikke klokket opp noe betydlig (men det finnes kanskje potensiale) nå vurderer jeg å oppgradere CPU og hovedkort, og jeg ser at intel har "Intel Pentium E2180" til en pris som er ca 1/5 av det jeg ga for min tidligere cpu, og en venn sier at denne lett kan klokkes opp til i alle fall 3.6 og 3.8 uten store problemer, er dette en god oppgradering eller et godt råd? finnes det andre alternativer som ville hvert en god oppdatering som ikke koster betydlig mer? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Vennen din har nok vært utrolig heldig ;-) "Normal" overklokk på Intel E21xx serien er rundt 3.0ghz - ikke regn med å komme over 3.2 uten meget bra kjøling. Det samme gjelder E4xxx serien egentlig - men det finnes selvfølgelig enkelte unntak begge veier. Men uansett vil disse cpuene rundt 3.0 ghz spise AMD´en din til frokost og be om påfyll ;-) Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 i en annen klasse har man jo f.eks "Intel Core 2 Duo E8400" som også virker som en rimlig bra pris om det er mulig å klokke opp, hva gjør det å ha høyere bus 800 vs 1333, hva med cache, 1 mb vs 6 mb? anta at jeg har planer om å klokke systemet kanskje oppmot 50% er dette et alternativ? hva med pris \ kapasitet. hva ville hvert det beste kjøpet? andre pentium CPU'er som kan anbefalles? i under 1500 kr klassen. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvis cpu budsjettet ditt er 1500 så E8400 et soleklart valg - med grei kjøling klokker du til rundt 4.0ghz med et bra hovedkort. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Skal du ha en Exxxx CPU , blir det et nytt system med nytt MB og muligens RAM - E cpu'en passer ikke på et AM2 MB. Med en "overgang" til Intel, bør en vel satse på en "Wolfsdale" 45 nm CPU - kanskje ikke de billigste, men de som er mest "fremtidsretta".. Endret 27. februar 2008 av HAG Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Skal du ha en Exxxx CPU , blir det et nytt system med nytt MB og muligens RAM - E cpu'en passer ikke på et AM2 MB. Med en "overgang" til Intel, bør en vel satse på en "Wolfsdale" 45 nm CPU - kanskje ikke de billigste, men de som er mest "fremtidsretta".. planene var å bytte MB og minne ja, minne er veldig billig for tida, får rask og god ram med gode timings til under 1000 kr. og hovedkort får du fort til rundt 1000-lappen E8400 er i allefall en CPU som virka veldig interesant. har du noe forslag til MB som kan passe til denne? den er litt dyr, men føler litt at den gir like mye for penga som E2180, kanskje litt mindre per krone. ser for meg P35 som brikke sett, uten DDR3 støtte. burde kanskje ta dette i Hovedkort forumet, men om dere har noen råd tar jeg gjerne det sett på noen gigabyte kort. de virker veldig solide og med mye features. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Gigabyte P35-DS3/DS3R er klart av de beste "billige" kortene. Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Gigabyte P35-DS3/DS3R er klart av de beste "billige" kortene. tusen takk for hjelpen er fornøyd med at du plukka ut akkurat det hovedkoret jeg hadde sett på i prisguiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå