gullbust Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Heisann Trenger litt hjelp med valg av objektiv/objektiver.. har ingen erfaring med digitalt speil,men avgjørelsen har falt på 40d.japan foto virker veldig bra med leveringstid, og service og alt, men når det kommer til kit pakken de har , de har ett kit med 17-85mm is usm,men hvorfor annonserer de kun med dette.er det det som er vanlig å kjøpe som startkit, eller finnes det bedre alternativer hvor man får mer for pengene, ikke at det er dyrt. så har jeg også sett på canon sin 50mm med blenderåpning 1.4 som jeg har bestemt meg for, men dette kan vel ikke brukes som ett allroundobjektiv også? liker tanken på å fotografere mennesker, og dette er jo ett bra og lysskarpt objektiv som passer til dette, men vil de to objektivene bli for like, eller er det som japanfoto forteller meg at det lønner seg å kjøpe de to,siden jeg vil bruke de på konserter og ute i natur? har sett på noe tamron objektiver også, men hva er best å kjøpe som ett allroun objektiv, da uavhengig av pris? Er som dere skjønner litt forvirret, eller redd for å kjøpe noe feil jeg vil angre på.. jeg mener også, siden dette er antatt som ett såpass godt kamera er det dumt å invistere i billig optikk også... håper på svar Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 har sett på noe tamron objektiver også, men hva er best å kjøpe som ett allroun objektiv, da uavhengig av pris?Svært mange vil være godt fornøyd med Canon 17-55 f/2.8 IS som eneste objektiv på en 40D. Det vil ikke dekke alle behov, bl.a. er rekkevidden i teleenden ikke allverden, men bl.a. vil det kunne fungere utmerket som portrett objektiv, omtrent på lik linje med 50mm f/1.4. En god normalzoom, vil du "alltid" ha bruk for, selv om du finner ut at det er andre ting du liker bedre å ta bilder av, det være seg makro, fugler, portretter etc. Dersom det blir i dyreste laget, vil Tamron 17-50 f/2.8 være et meget godt alternativ, og vil gi deg svært mye for pengene. Det vil også i stor grad kunne erstatte 50mm f/1.4 som portrettobjektiv, i hvert fall kan det utsette det noe. Sigma 18-50 mm f/2.8 bør også vurderes, også et meget godt objektiv, som har litt bedre byggekvalitet enn Tamron, og som yter nokså likt optisk. Kjøp heller en god normalzoom, og et rimelig teleobjektiv, som Canon 55-250IS, i stedet for et 18-200 eller 18-250mm objektiv... Lenke til kommentar
kvase Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 canon sin 50mm med blenderåpning 1.4 er sikkert ikke dumt til diverse lyskrevende ting å for å få det max detaljert. Så har du dette da til litt mere å gå rundt med i diverse settinger Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS for Canon eventuelt Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO for Canon Lenke til kommentar
Razul Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg har et Canon 20D, altså forløperen til 30D og 40D, og har et 17-55mm/f2.8 IS USM som allround-objektiv. Dette er en sammensetning jeg trygt kan anbefale. Hadde tidligere en 17-85mm, men jeg slet litt med at bildene ikke alltid ble 100% skarpe, og den var litt for svak i lite lys. 17-55mm oppveier alt det, og er rett og slett helt perfekt til dette kameraet i mine øyne. Litt dyr da, men det er det etter min mening verdt. Da får du iallfall utnytta kamera maks. I tillegg har jeg en 10-22mm jeg absolutt kan anbefale (kjempemorsomme bilder med den), en Sigma 105mm macro og Canon 50mm/1.4 (som du refererer til). Av disse er det nok 50mm-eren jeg bruker definitivt minst. Den tar flotte bilder, ingen tvil om det, men brennvidden er litt for stor for vanlig bruk, og den blir rett og slett litt for "sær" til at jeg pleier å orke å ha den med. Og det er jo litt synd å kjøpe ting du ikke bruker så ofte... Så min mening er at denne definitivt ikke egner seg som allround, og hvis du ikke skal tenke så veldig på pris, så ville jeg mye heller kjøpt 17-55mm (evt 17-85mm) og en dugelig blits (f.eks. 430EX). Det vil gi atskillig bedre innebilder enn en f1.4. 1.4 er etter min mening best til kunst, slik som dette: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=246183 :-) Endret 27. februar 2008 av Razul Lenke til kommentar
gullbust Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 takker for superrask svar.. Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS for Canon ser ikke verst ut,men det egner seg vel ikke like godt til konserter som 50mm 1.4, ellers liker jeg tanken på vidvinkler, hva kan være gunstig der? og supplere på med evt 50mm 1.4 til sterke portretter, liker tanken på å ta sterke portretter , og eksprimentere rundt dette.. og den tamron 18-55mm 2.8 så heller ikke gæern ut så da står det mellom tamron 18-55mm 2.8, eller Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS i førsteomgang, så kan jeg supplere med 50mm 1,4 som jeg simpelten ikke får ut av hodet gitt.. hehehe. ha en knakende goddag alle sammen ,dette forumet var jammen genialt, skal ut å ta en fokusrunde og tenke nøye gjennom dette før jeg tar en avgjørelse..chings Lenke til kommentar
pederk Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Lekende lett valg der, altså. Det må bli Tamron 17-50mm f/2.8. Sigma 18-200mm er laget for å være litt flink til absolutt alt, mens tamronen er veldig god på et litt smalere område. Sigma 18-200mm er helt uaktuelt for konserter. Altfor lite lysstyrke. Tamron 17-50mm hadde ikke nok lysstyrke for min del den heller. Måtte veldig høyt med ISOen for å få det til. Fastobjektiver er nok tingen for konserter, mener jeg. Lenke til kommentar
gullbust Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 fastobjektiv til konserter ja, det er nok tingen også.. har tenkt litt på det du skrev pederkog razul..det 17-55mm/f2.8 IS USM som ett allroundobjektiv virker ikke dumt..det er klart det koster, men når man først kjøper dyrt hus, (for en med null erfaring er det mye penger), er det lurt å kjøpe god optikk også har jeg skjønt og bli fornøyd med og heller betale litt ekstra,så det kan svært godt hende at jeg starter med dette tamron 17-55mm/f2.8 IS USM.leste tester på akam, og de var gode.like skarpt på f,2.8, hele veien , forutsatt at man har litt erfaring seff. ikke dumt det der og meed god stabilisator var det vel. ikke at det er ett must, bare litt nyskjerrig.noen som har ett bildeeksampel fra f, eks konsert med tamron 17-55mm/f2.8 IS og med canon 50mm is...hadde bare vært gøy og sett om det var noe sytnlig forskjell etter nærmere øyesyn.ikke at jeg regner med at noen har gjort det her. bare tenker med meg selv at det kanskje ikke er noen vits å kjøpe 17-55mm/f2.8 og 50mm 1.4 til canon med hensikt at dette gir nesten samme resultat f. eks til konsert og portrettfotografering..har jeg forstått det rett...? Lenke til kommentar
pederk Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 17-55mm f/2.8 og 50mm f/1.4 har to blenderstopp forskjell, som betyr at du vil få fire ganger så rask lukkertid med 50mm f/1.4. Det gjør godt mulig en forskjell. Hva du skal gjøre der er ikke godt å si. Ta forresten med 50mm f/1.8 i vurderinga. Det er billig og lett, og optisk presterer det meget bra. Canon 17-55mm f/2.8 IS USM kan ikke bli ei dårlig investering. Det er kvalitetsoptikk så det holder, så prisen vil holde seg fint i tilfelle du ønsker å selge det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 bare tenker med meg selv at det kanskje ikke er noen vits å kjøpe 17-55mm/f2.8 og 50mm 1.4 til canon med hensikt at dette gir nesten samme resultat f. eks til konsert og portrettfotografering..har jeg forstått det rett...?Det er klart det har sin fordel med f/1.4 også, men jeg ville kjøpt 17-55IS først, og blitt kjent med den - prøvd den ut og funnet ut om du faktisk trengte mer lysstyrke. Det er slett ikke sikkert du gjør til din bruk. Lenke til kommentar
gullbust Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅi allihoppa Må bare takke alle sammen for kjempefine svar Har bestemt meg for canon sin godbit 17-55 mm 2.8 selv om den er litt dyr etter mitt budsjett.varene er bestilt, så nå gleder jeg meg ufattelig mye til å storme bort på postkontoret så snrt som mulig ha en finfin helg alle sammen.. Lenke til kommentar
vannkoker Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Bør jeg kjøpe Sigma 18-50mm f/2.8 til 3000kr på Lefddal? Lenke til kommentar
gullbust Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Bør jeg kjøpe Sigma 18-50mm f/2.8 til 3000kr på Lefddal? [/quot vet ikke hva slags garanti man har der, er ikke det samme eier som eier elkjøp mener jeg sterkt.?.tror du trygt kan kjøpe det der..jeg selv har benyttet meg av japanfoto,men tror ikke lefdahl er noe dårlig kjøp..så er de vel ganske rimelige på pris også... hva slags kamera har du? bare lurer Lenke til kommentar
vannkoker Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 400d, men nå må jeg stikke og (antakeligvis) kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå