Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 5x6i + Bridge, PPPoA og IP-telefoni

Anbefalte innlegg

Hepp.

Har en 5x6i fra NextGenTel som jeg gjerne vil sette i bridge. Har en linux-boks stående jeg heller vil bruke som router, men noen spørsmål har jeg.

- Har lest det meste av guider og info på ngtforums, men jeg er forvirret. Ifølge webgrensesnittet på Speedtouch'n bruker jeg PPPoA, er det da slik at det ikke vil fungerer å sette den i bridge?

- Og hvordan blir det med NextPhone, kan jeg koble denne til linux-boksen, og få det til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er absolutt ikke vanskelig, har selv kjørt med dette oppsettet på 2 forskjellige lokasjoner. Den ene står enda og sviver så fint så. Legg heller den lille ekstra innsatsen i å få det opp å gå skikkelig. Sånn i korte trekk må du få satt opp ngt routeren til å ha en egen PPTP server, som du kobler deg opp i mot via Linux maskinen. Jeg lagte forresten en guide på dette :) Hadde nesten helt glemt den.

Første linken her, viser hvordan du setter opp Thomson routeren.

http://www.smlug.net/wikka//wikka.php?wakk...xtGenTelBridged

Den andre her, viser hvordan du typisk setter opp Linux til å koble seg opp mot Thomson routeren.

http://www.smlug.net/wikka//wikka.php?wakka=NGTUbuntuRouter

Ett par ting som må nevnes. Det er ett eller annet med MTU størrelsen som Linux ikke liker, så i andre linken er det ett par iptables linjer som tvinger pakkene ned i størrelse. Dette er viktig, ellers vil du f.eks ikke kunne nå google(andre sider fungerer gjerne, men litt kjipt å ikke ha google).

Hmm, mener å huske at vi tvinger ned MTU størrelsen på ppp0 interfacet bare for å være på den sikre siden.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Helt korrekt, det blir noe slikt som dette.

ekstern ip----internip---------<kabel til linux>-------internip(eth0)------ekstern ip(ppp0)

Det som skjer, er at man setter opp en PPTP server i Speedtouchen, som bridger/relayer wan porten på routeren, når du da kobler deg opp til denne PPTP serveren fra Linux maskinen(eller hvilken som helst maskin, vil man da få den eksterne ipen som ngt tildeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...