Thorsen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Folk bør være forsiktige med å uttale seg om ting de kanskje ikke har helt peiling på: Det stemmer at strømnettet er 50Hz men det er 50Hz sinus. Strømmen/spenningen følger en sinuskruve som denne: Det er her hele tiden en gjevn forandring av strømmen, det er ikke slik at man går fra +325V og pang til 0 for så å være på null i x antall ms og så pang til -325V. Samtidig er det en treghet i glødetråden som gjør at tiden tråden ikke gløder er mye kortere enn tiden tråden gløder. At man ikke kan se at lyspærer flimrer på strømnettet betyr ikke nødvendigvis at man ikke vil merke forskjeller for andre systemer. De av oss som har brukt eldre crt skjermer på pc vet at det er mer behagelig å se på en skjerm som har en instilling med høyere enn 60Hz. Forresten kan man merke flimring av lyspærer ved 40Hzm men ved starten av 1900 tallet var fordelene og enkelheten av slike systemer samt fordelen av 40Hz på datidens elektriske motorer så stor at en stor del av datidens strømnett kjørte på 40Hz. I dag er 50 og 60 enerådende, men rundt 1918 hadde strømnettet i London 10 forskjellige frekvenser i forskjellige områder. Forskjellige frekvenser hadde forskjellige fordeler og ulemper. Det samme vil jeg tror i stor grad gjelder for andre systmer inklusivt LCD paneler så jeg tror vi skal være litt forsiktige med å bestemme at noe er "best". Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 bare for å kommentere alt tullet om lamper som blinker- Grunnen til at en lampe lyser og ikke blinker er at en moderne lyspære vedlikeholder en elektronstrøm gjennom glødetråden som gjør at den faktisk lyser hele tiden. lyspærer blinker ikke 100 ganger mellom svart og hvitt eller noe sånt tull så få det ut av hodene deres. for å kommentere selve saken, jeg kjøpte en 40 tommers samsung til alt for mye penger men jeg har ikke angret ett sekund på kjøpet , grand theft auto ser enda bedre ut, filmer er knalltøft , og wow er enda bedre enn før. 40 tommers desktop anbefales. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 100Hz på lcd-tv'er: Poenget med 100Hz er at objekter som beveger seg gjevnt over skjermen skal få en jevn bevegelse. Med 25Hz som er standard i PAL (eller 24 som man får på DVD/Blu-ray) så vil et objekt som krysser skjermen på 2 sekunder bli opptegnet på 50 forskjellige steder. Det resulterer i at det ser ut som om objektet hopper avgårde over skjermen, og ikke glir i en jevn bevegelse. Med 100Hz så interpolerer bildebehandlingsmotoren i skjermen mellombilder som gjør at det ser ut som om objektet flytter seg mye jevnere, altså at objektet har 200 unike plasseringer iløpet av 2 sekunder istedenfor 50, og alt oppfattes dermed som mye jevnere. Som dere da skjønner så er kvaliteten av denne 100Hz-teknologien veldig avhengig av bildebehandlingsmotoren, og ved dårlig bildebehandlingsmotor blir ofte objektene litt blurry, kantete og på andre måter forringet, og folk syns ofte dermed det er bedre å skru av 100Hz. Dette avhenger også veldig av hva man ser på. Mennesker skal visst nok være noe av det vanskeligere å få denne teknologien til å virke fint på. En biljardkule som sklir over skjermen er derimot lett å få dette til å bli bra på. Der, nå forventer jeg at alle vet hva 100Hz på lcd-tv betyr Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det brukes flere forskjellige måter å få "100hz" på av forskjellige produsenter. Mener Samsung bruker en teknikk hvor de legger inn et sort bildet i mellom hvert av de andre for å på en måte resette krystallene sånn at etterslep ikke skal oppstå. Og om man ser forskjell på 100hz og 60hz på lcd? Ja, mener jeg. Har en 100Hz 42" Samsung tv som står i stua hjemme, kan beskrive den med et ord: tafsbar! Bountyhunter Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Daffyd: Godt at noen endelig ryddet opp i dette. Husk hva alle FPS spillere sier, de trenger ekstrem bildeoppdatering for å få så jevne bevegelser som mulig og kunne håndtere alt så raskt som mulig. En 60Hz LCD skjerm vil aldri oppdatere skjermen mer enn 60 ganger i sekundet. Det hjelper ikke om spillet ditt viser "wow 120 fps i Crysis". Skjermen din vil ikke klare mer en 60 bilder i sekundet(fps). 100Hz har absolutt mye for seg på LCD. Og som Daffyd flott viser til så ser man slike brister letters på noe som beveger seg fort på tvers av skjermen. Å "panne" som det kalles. Det sier seg også selv at en skjerm med 100Hz må ha ekstremt lav sort-hvit forsinkelse for å fungere godt. Men man kunne sikkert fint solgt en 100Hz lcdtv med høy forsinkelse, bare at det hadde sett forferdelig ut. "Denne tv'en kan vise 100bilder i sekundet, men pixlene rekker ikke å skifte farge 100 ganger i sekundet". Men som sagt lav forsinkelse eks. 1ms betyr kun tiden det tar å skifte fra en farge til en annen (hvis sort til hvit forsinkelse), ikke hvor mange bilder skjermen kan vise i sekundet. Endret 27. februar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå