Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?

Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

• Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

• Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som videregående student vet jeg om mange 16-17 åringer som alderles ikke har peiling på noen av partienes menginger eller politikk, de bare ville stemt "det som er inn" eller hva venner/familie stemmer (noe av dette kan være grunnet at det ikke er så mye som har effekt på dem før senere i livet). At de ville engasjert seg mer dersom de fikk stemmerett er jo mulig, men tror fortsatt det ville være en del som er for "umoden" til å ha innflytelse på landets fremtid. Mange ville nok lat vær å bruke stemmeretten sin fordi de rett og slett ikke vet hva som er best for dem.

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det.

Selv har jeg utviklet meg ganske mye fra da jeg var 16, jeg er nå 18.

Da jeg var 16 syntes jeg SV var et bra parti (gudene vet hvorfor..), i dag så er jeg med Høyre. Jeg har også erfaring med at flere av mine venner har satt seg bedre inn i ting og utviklet seg veldig, når det gjelder valg av politisk parti.

Ikke noe vondt ment om SV selvom jeg kanskje uttrykket det, ville bare vise poenget mitt ettersom SV og Høyre er to veldig forskjellige partier.

Lenke til kommentar
Føler det er nok demo(/byrå)krati i skolen allerede,
Foreslo jeg mer av det? Jeg sier at stemmerett i en alder der de fleste går i skolen kan gi ekstra anledning i å løfte kunnskapsnivået rundt politikk.
hvorfor ikke lære barna noe som betyr mer i stedet?
Jeg foreslår ikke at vi ikke skal undervise i andre ting til fordel for politikk.
Forøvrig mener jeg det er lurt å begrense stemmeretten til myndige
Kan vi ikke senke myndighetsalderen med det samme?
noen burde ikke fått lov å stemme i det hele tatt

Som hvem?

Grunnen til at det er mer hensiktsmessig å gi en 18-åring stemmerett er at en 18-åring har større horisont enn en 16-åring. For 18-åringen består verden av mer enn leggetider, hvordan få tak i øl til helga og kjipe foreldre.

Min erfaring kan ikke sies å samstemme med den observasjonen.

Eller 16-åringen, som vanligvis bor hjemme hos sine foresatte, kan i større grad bli påvirket av disse til å gjøre et valg.

Så la oss ta vekk stemmeretten til alle som bor hjemme, vi vet jo alle hvor like meningene er blandt tenåringer og foreldre. Vi er alle produkt av våre omgivelser, og vi stopper ikke av å være det av å flytte på hybel.

La oss si 16-åringer fikk stemmerett, og et parti ville innføre alkohol- og tobakksalg ned til 16 år og at 16-åringer kunne ta lappen (ikke usannsynlig at Frp ville gjort dette). Hvis jeg var 16, ville dette helt klart påvirket mitt valg av parti mye mer enn andre, mye viktigere deler av politikken.
Så da blir det 16 åringene mot resten, la oss se hvem som vinner det valget. 2 opprørte foreldre mot 1 sjåførkåt 16-åring. Det blir nok bare nedoverbakke for samfunnet fra det punktet og forover :) Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

16-åringer bør absolutt ikke få stemmerett, nei, og ihvertfall ikke ved stortingsvalg. Minoriteten av Norges 16-åringer har såpass fornuft og innsikt i slikt at de i det hele tatt har rett til å uttale seg. Selvfølgelig finnes det mange modne og fornuftige 16-åringer, jeg kjenner flere, men mesteparten er en gjeng fjortizzer som ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Som videregående student vet jeg om mange 16-17 åringer som alderles ikke har peiling på noen av partienes menginger eller politikk, de bare ville stemt "det som er inn" eller hva venner/familie stemmer (noe av dette kan være grunnet at det ikke er så mye som har effekt på dem før senere i livet). At de ville engasjert seg mer dersom de fikk stemmerett er jo mulig, men tror fortsatt det ville være en del som er for "umoden" til å ha innflytelse på landets fremtid. Mange ville nok lat vær å bruke stemmeretten sin fordi de rett og slett ikke vet hva som er best for dem.

Dette gjelder da for alle aldersgrupper. Det finnes drøssevis med 18åringer som ikke har snøring på politikk overhodet.

Forøvrig er du elev på videregående, ikke student.

Lenke til kommentar
16-åringer bør absolutt ikke få stemmerett, nei, og ihvertfall ikke ved stortingsvalg. Minoriteten av Norges 16-åringer har såpass fornuft og innsikt i slikt at de i det hele tatt har rett til å uttale seg. Selvfølgelig finnes det mange modne og fornuftige 16-åringer, jeg kjenner flere, men mesteparten er en gjeng fjortizzer som ikke har peiling.

Dette er din oppfatning? Eller hvor finner jeg den eventuelle undersøkelsen/statistikken?

Minoriteten av Norges 16-åringer har såpass fornuft og innsikt i slikt at de i det hele tatt har rett til å uttale seg.

Når du kommer med slike absurde påstander, kan man begynne å lure på hvem som har "rett til å uttale seg", som du sier. I et moderne demokrati har selvfølgelig alle aldersgrupper rett til å uttale seg.

Lenke til kommentar

Dette gjelder da for alle aldersgrupper. Det finnes drøssevis med 18åringer som ikke har snøring på politikk overhodet.

pirke pirke, greit da ELEV på videregående. (menne student høres viktigere ut :ermm: )

Hvis man ser i prosent håper jeg da virkelig at det er høyere andel av 18 åringer som vet hva de stemmer enn hos 16 åringene. Det finnes alltid de som ikke vet hva de mener, men hvor stor andel av aldresgruppen dette gjelder varierer, og jeg har grunn til å tro at 16åringer har en ganske stor gruppe.

Lenke til kommentar
...

Forventer du at jeg skal svare på dette? Du drar jo ut en og en setning av det jeg skrev og tar det helt ut av sammenheng..

For å gjøre svaret kort; jeg mener generelt en 18-åring har mer erfaring og større horisont enn en 16-åring og forsøker å trekke fram noen eksempler på det. Ja, du har lov til å være uenig i eksemplene mine, så lar vi det være med det :)

Arne; Ja, eldre har kanskje en tendens til å stemme på de som har mest eldre-valgflesk, akkurat som rike burde ha en tendens til å stemme blått og fattige burde stemme rødt. Sånn burde det i alle fall vært. Men eldre har mye mer livserfaring og ser mange flere sammenhenger i samfunnet enn en 16-åring, så det er langt fra like sikkert at en på 65+ stemmer på eldrepartiet som at en 16-åring stemmer på "16-årspartiet", sånn ser hvertfall jeg det.

Lenke til kommentar

pirke pirke, greit da ELEV på videregående. (menne student høres viktigere ut :ermm: )

Hvis man ser i prosent håper jeg da virkelig at det er høyere andel av 18 åringer som vet hva de stemmer enn hos 16 åringene. Det finnes alltid de som ikke vet hva de mener, men hvor stor andel av aldresgruppen dette gjelder varierer, og jeg har grunn til å tro at 16åringer har en ganske stor gruppe.

Det er igjen høyere andel 20-åringer som vet hva de vil stemme. enn 18-åringer. Og sannsynligvis enda flere 30-åringer. Hvor skal grensen gå?

Lenke til kommentar

I samme slengen kan vi innføre obligatorisk fremvisning av legeattest for å hindre altzeimers-lidende mennesker og senile i å stemme.

For hvordan skal de kunne vite forskjellen på FRP og Rødt?

Smeboe: Det får du stå for, her er vi fundamentalt uenige.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at en 18åring har mer livserfaring enn en 16åring, det samme vil gjelde for en 30åring og en 20åring. En plass må grensen gå, i mine øyner er 18 år helt fint.

Jeg kan selv tenke tilbake til når jeg selv var 16 år (22 i dag) og synes ikke at jeg selv burde hatt stemmerett på den tiden.

Lenke til kommentar
Tviler. På skolevalget der jeg går (Berg VGS) klarte Høyre og FrP å kjøpe opp bortimot hele publikum ved å dele ut kondomer og komme med "kule" argumenter som "Sprit og fyll hele natta". Var bare jalla, alt sammen.

Men jeg veit ikke. Kanskje Berg bare er uheldig med elevene. Man burde jo prøve dette ut og se hvordan det går før noe fastslås.

Det samme skjedde her og. Folk heiet på Unge Høyre som bare det når de skulle senke sprit-prisen. FRP sa også at de ville bare få en ting klart, at de ikke var mot innvandring. Et par uker senere kom de med en plakat på skoledøren om at hvis du var imot innvandring skulle du bare stemme på de. Tror den ble revet ned, den var ikke der lenge.

Lenke til kommentar
Det er igjen høyere andel 20-åringer som vet hva de vil stemme. enn 18-åringer. Og sannsynligvis enda flere 30-åringer. Hvor skal grensen gå?

Ja du det har du helt rett i!! sytes ikke vi skal la folk stemme i det hele tatt pga usikkerheten!! det er jo bare genialt!

Grensen er ved 18 nå, hvorfor endre den ?

Lenke til kommentar
Tidligere var grensen at du hadde en viss inntekt, var mann og over 21. Hvorfor skulle vi endre den?

Fordi folk klaget på den. Mange mente den var urettferdig og diskriminerende.

dessuten har det allerede skjedd. at vi endret en grense for lenge siden betyr ikke at vi skal endre den på nytt, og spesielt ikke når interessen for det er så lav.

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar
Er alle sekstenåringer automatisk mindre modne enn attenåringer?

Nei, men det er naturlig å anta at en 18-åring har utviklet seg på de 2 årene fra han/hun var 16, og selv veit jeg at det var først gjennom og etter videregående at jeg tok et bevisst politisk standpunkt. Jeg kjenner langt flere som hadde samme utviklingsmønster som meg selv enn de som ikke hadde det. Og de som ikke hadde det er omtrent 70-30 fordelt mellom de som senere tok (eller fremdeles ikke har tatt) et bevisst standpunkt og de som tidlig interesserte seg for politikk. Og så har man den lille (men som regel høyt skrikende) andelen som har fått et politisk standpunkt inn med morsmelken og som ikke evner å argumentere for det. [fleip]Det er forøvrig disse det er mest moro å diskutere med, og du finner dem blant annet i elevrådet på videregående![/fleip] ;):p

Jeg syntes ikke det er en uting at man får modne et par år til. Spør dere meg er det viktigste man lærer fra man er 16 og frem til 20+ kildekritikk, som er det viktigste verktøyet man har til rådighet innenfor politikk.

Lenke til kommentar

Du vil finne umodne og uerfarne folk i alle aldere. Politisk engasjement og alder trenger ikke gå hånd i hånd med hverandre. 16-åringer anses jo som voksne på så mange andre punkter og vårt lands styre vedgår dem, vel som 18-åringer. Poenget med demokrati er jo at folk skal få stemme billig sprit om de vil, samme hva andre mener, så det var en veldig tynn grunn for ikke å gi 16-åringer stemmerett. De tenker annerledes når de vet at valget deres påvirker de neste 4 årene. Ingen ville stemt Kystpartiet fordi det er litt morsomt. Men man har da likevel lov å stemme av den grunn.

Lenke til kommentar

Men tror folk flest vil la folk vente til i allefall 18 år før en kan stemme... i så måte så er det jo mest demokratisk og nekte de å stemme :innocent:

På hvilke måter behandles egentlig 16 åringer som voksne... på så mange andre måter som du sier...

De har "lov" til å ha sex... men det er vel mer at det er vanskelig å nekte de, så da virker det kanskje mest fornuftig der... 18 ville bare skapt en hel drøss "kriminelle"... som igjen leder til det neste...

De er over kriminell lavalder... jo da...men heller ikke her blir de behandlet som voksne..gjør de vel?

De har lov til å kjøre moped, lett mc og traktor. Jøsses. Forutenom syklister så er det de tregeste kjøretøyene man finner i trafikken. Heller ikke her blir de sett på som voksne.

Selvsagt så er det de sidene som er uenige med meg... ett kjapt søk ga meg følgende side:

http://www.lnu.no/barnifokus/16aar_spm.html

Der er det ikke måte på hvor voksne 16 åringer er :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...