Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?


Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

    • Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

    • Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg mener at en 16 åring ikke er utviklet nok til å tenke på det beste for Norge som et land. de felste 18 åringene er heller ikke det forsåvitt :p

 

tror det bli mange egoistiske stemmer. regner me di fleste hadde vert mest opptatt av billigere alkohol og tobakk. billigere sertifikat og at man kan ta oppkjøring når man er 16.....

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at 16-åringer i dag er modne nok til å stemme i et valg. Ikke bare det at 16 åringer er modne, de er faktisk engasjert i politikk mer enn noensinne generasjoner. 16 åringer er også veldig bevisst på bruk av internett og er derfor relativt orientert hva som skjer rundt i verden.

 

Så abosolutt er jeg for at 16-åringer får stemmerett.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at 16-åringer i dag er modne nok til å stemme i et valg. Ikke bare det at 16 åringer er modne, de er faktisk engasjert i politikk mer enn noensinne generasjoner. 16 åringer er også veldig bevisst på bruk av internett og er derfor relativt orientert hva som skjer rundt i verden.

 

Så abosolutt er jeg for at 16-åringer får stemmerett.

Du skjønner... :wee:

 

"Frontal Cortex" til en 16åring er ikke "full utvokst".

Frontal Cortex er den del av hjernen som bestemmer "logikk, oppførsel og filosofien" hos en person.

 

Hvis dømmekraften til en 16åring, som du påstår, er moden.

Hvorfor har vi regler mot alkohol? røyk? Ekteskap? Førekort? Militær? Og jobb?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hva med å innføre en obligatorisk kunnskapstest på politikk for ALLE som vil stemme? Det er jammen meg nok av 30-åringer (og alle andre aldre) som stemmer det partiet som per dags dato vil ha lavest bensinpris, eller andre aktuelle ting, helt uten å se på hva partiet ellers mener.

 

Jeg vet at det er et "useriøst" forslag, men vi har jo førerkort...så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Hva med å innføre en obligatorisk kunnskapstest på politikk for ALLE som vil stemme? Det er jammen meg nok av 30-åringer (og alle andre aldre) som stemmer det partiet som per dags dato vil ha lavest bensinpris, eller andre aktuelle ting, helt uten å se på hva partiet ellers mener.

 

Jeg vet at det er et "useriøst" forslag, men vi har jo førerkort...så hvorfor ikke?

 

Fordi den slags stemmeberettighetseksamen vil sende FRP rett under sperregrensa og det vil fjerne en del av det "fargerike" politiske bildet vi har i dag? :whistle:

 

Men seriøst... egentlig er det ganske viktig at folk får en sjans til å smake på livet før veien til stemmeurnene åpnes. For 16 åringer er det moped, røyk, alkohol og gratis skolebøker som er styrende.

En bør nesten tenke litt lengre enn 2-3 år fram i tid.

 

Har jo selv vært 16 og det var lett å falle for populisme i den tiden. En ser ikke sammenheng og konsekvenser så godt slik en gjør når en faktisk har kjent litt forpliktelser på kroppen og hva politikk faktisk har å si for eget liv.

Når mamma og pappa har sine vinger voktende over deg, så stemmer du på de som påstår de vil gi deg 3 år med fest på videregående.

 

Så vidt jeg husker så sto det ikke så mye bedre til med stort sett resten av mine jevnaldringer heller... men selvsagt følte vi oss svært reflekterte, voksne, erfarne og velutvilkede på den tiden...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

16-åringer får stemmerett

 

Regjeringen åpner for forsøk med stemmerett for 16-åringer ved lokalvalget i 2011.

 

Regjeringen legger fredag fram en stortingsmelding om lokaldemokrati.

 

– Den viser at lokaldemokratiet står sterkt i Norge, men at en gruppe deltar for lite i de lokale bestemmelsene. Det er ungdom. Vi ønsker at ungdom skal engasjere seg sterkere, også ved valg, sier kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

 

Regjeringen åpner dermed for forsøk med stemmerett for 16-åringer i noen kommuner ved lokalvalget i 2011.

 

– Jeg er veldig glad for det og håper det vil bety at også flere 17-, 18- og 19-åringer kommer til å gi sin stemme, sier Kleppa.

Lenke til kommentar

Æsj, de aller fleste 16-åringer eier jo ikke kritisk sans. De tror på alt de hører. De er også som oftest håpløst naive. I alle fall etter min erfaring. Kjenner også mange som godt kan stemme, men de fleste 16-åringene kan ikke det. Det at de skal "prøve" det er litt rart. Det er jo landet vårt det står om så skal de bare "prøve" seg fram med litt prøveløsninger.

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig bør de få stemmerett!

  • Det har aldri eksistert noe krav om at man må ha peiling for å få lov til å stemme.
  • 16-åringer kan bli domfelt, så da er det naturlig at de bør ha krav på å kunne delta i prosessen med å lage lover og regler på lik linje med alle andre. En som ikke har stemmerett burde heller ikke kunne bli straffet av rettsvesenet

At 16-åringer kan være umodne, ikke ha peiling osv kan godt være. Kanskje det til og med blir økt oppslutning på partier jeg ikke liker. Men det er ikke noe krav om å ha kunnskap for å kunne stemme, så det argumentet er aldeles ugyldig i min bok. Såfremt kriminell lavalder heves til 18 år så bør det være en selvfølge at 16-åringer får stemme både ved lokalvalg og stortingsvalg.

 

Forrige gang dette var oppe på forumet ble det 80% nei [link]. La oss se om det har endret seg noe ila et år. Jeg håper virkelig det.

Lenke til kommentar

Jeg kan si så mye som at jeg er skeptisk til om 18-åringer bør stemme; så kan en forsøke å slutte hva jeg mener om å gi 16-åringer slik rett.

 

Alle er vel enige om at det må gå en nedre aldersgrense et sted. Hvilke kriterier er det som definerer denne grensen? Etter mitt skjønn må det avgjørende være hvorvidt en aldersgruppe generelt har tilstrekkelige forutsetninger for å kunne treffe skjønnsomme og informerte valg. Dessuten bør man se hen til om vedkommende aldersgruppe betaler skatt: Politikk gjelder jo primært forvaltningen av offentlige midler, og bidrar en ikke selv med noe, bør en heller ikke ha stemmerett. Da ville en jo utelukkende bestemme over *andres* midler.

 

Gjelder dette 16-åringer? Vel - selvsagt er det endel 16-åringer som er ganske så oppegående, reflekterte og kunnskapsrike. Men den gjennomsnittlige 16-åring har ganske store mangler i så henseende.

 

Dels fordi de simpelthen ikke har livs- og samfunnserfaring. En hører veldig mye rart når 16-åringer diskuterer politikk: Standpunktene velges gjerne ut fra temmelig forenklede og rent ut naive forestillinger. De har rett og slett liten peiling på hvordan samfunnet fungerer, og at de da skulle være med på å bestemme nettopp dette, fremstår som tøvete.

 

Og den jevne 16-åring (og 18-åring, for den del) lever fortsatt hos og forsørges av mor og far. Den gjennomsnittlige 16-åring arbeider dessuten svært lite (det begrenser seg typisk til å klippe naboens plen og denslags), og skatter enda mindre.

 

Til Dottens argumentasjon:

 

Dersom det skulle være irrelevant om vedkommende aldersgruppe har peiling, burde man gi stemmerett til småbarn og psykisk utviklingshemmede.

 

Koblingen mellom alder for straffansvar og stemmerett er i og for seg fornuftig (lavalderen er forresten 15). Men nå er det jo slik at unge/barn også UNDER denne alderen må forholde seg til regelverket - f.eks. har barn rettslig plikt til å delta i grunnskoleundervisningen. Hvis resonnementer er at en må kunne påvirke det lovverket som gjelder for en, betyr dette at 6-åringer skal gis stemmerett.

Lenke til kommentar

Generic:

Jeg tviler sterkt på at det er en god løsning. Karakterer trenger ikke å ha noen betydning for politisk engasjement.

 

Personlig synes jeg 18 år er en passelig grense. Det er et stort mindretall for politisk interesse blandt norske 16-åringer vil jeg tro. Derfor vil nok mange stemme av ikke-politiske grunner blandt 16 åringene. Jeg er 15 år selv, fyller 16 i høst. Jeg kunne tenke meg å stemme fordi jeg er bra interessert. Men jeg tviler på at landet vil tjene noe på å la 16-åringer stemme. Jeg foreslår at vi holder oss med de reglene vi har idag.

Endret av ArsEna
Lenke til kommentar

I ethvert demokrati bør det være tungtveiende grunner til å nekte noen stemmerett. Så langt ser jeg stort sett kun argumenter som går ut på å stigmatisere 16-åringer og feie dem alle under en kam. Det blir ganske så syltynt.

 

La grensen være den samme som kriminell lavalder. Har man pliktene bør man også ha rettighetene. Det er direkte udemokratisk å nekte dem stemmerett.

Lenke til kommentar

Mange 16-åringar er ikkje i stand til å vege fordelane opp mot ulempene i eit parti. FRP vil jo so klart gjere det bra pga. låge avgifter på tobakk og sprit, og streng innvandringspolitikk. Det er alt dei fleste 16-åringar veit om FRP, og det er på det grunnlaget dei stemmer. Kva anna partiet står for drit dei i å finne ut av.

Lenke til kommentar
Mange 16-åringar er ikkje i stand til å vege fordelane opp mot ulempene i eit parti.

 

Mange 30-åringar er ikke i stand til å vege fordelene opp mot ulempene i et parti. Men det er fullstendig irrelevant da det ikke er et kriterium (og vel aldri har vært det i Norge) for å få lov til å stemme.

 

FRP vil jo so klart gjere det bra pga. låge avgifter på tobakk og sprit, og streng innvandringspolitikk. Det er alt dei fleste 16-åringar veit om FRP, og det er på det grunnlaget dei stemmer. Kva anna partiet står for drit dei i å finne ut av.

 

SV og FRP er de to partiene som har gjort det best på skolevalg de siste årene. De vet nok for ordens skyld mer om partiene enn folk flest, da de har dette som pensum og del av hverdagen på skolen. Jeg vil tro den jevne 16 åring i så måte er flinkere til å kunne gjøre rede for eksempelvis AP enn hva den jevne 30-åringen er. Men som nevnt så er kunnskap ikke noe kriterium for å få stemmerett. Det ville blitt ganske så udemokratisk om det ble satt som krav.

 

Og de som er imot fordi de er redd 16-åringene vil stemme på noe annet enn seg selv, vel jøye meg hvor prinsippløs det er. For ikke å snakke om udemokratisk.

 

Her må man finne noen valide argumenter som forsvarer at 16-åringer skal nektes stemmerett. Jeg har fortsatt til å gode å se et eneste et. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...