Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?


Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

    • Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

    • Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7


Anbefalte innlegg

Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

 

Forskjellen på en 40-åring og en 16-åring er at 40-åringen har evnen til å forstå t.eks. økonomiske mekanismer, større politiskesammenhenger, en 16-åring har ikke en slik evne. At de fleste 40-åringer ikke forstå dette skyldes, i motsettning til 16-åringene, ikke mangel på evne, men mangel på interesse.

 

Jeg synes ikke at vi skal kunne kreve at folk skal vite konsekvensene av sitt valg, men jeg synes at vi skal kunne kreve at de har even til å forstå konsekvensene, om de så ønsket å vite de.

Kanskje ikke majoriteten. Jeg fylte nettopp 17, og vet jeg har evne til å forstå disse sammenhengene. Det er interessen hos 16-åringer det er noe feil med, ikke hjernesammensetningen.

 

Først og fremst mener jeg det bør være større fokus på samfunnsfag gjennom skolegangen, noe som i disse realfagstider er helt lagt bort. Jeg tror stemmerett og fokus på valg i skolen kan føre til at ungdommer bryr seg mer om samfunnsspørsmål, og at dette på sikt vil øke valgdeltagelsen. Og da har man et styrket demokrati :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

 

Forskjellen på en 40-åring og en 16-åring er at 40-åringen har evnen til å forstå t.eks. økonomiske mekanismer, større politiskesammenhenger, en 16-åring har ikke en slik evne. At de fleste 40-åringer ikke forstå dette skyldes, i motsettning til 16-åringene, ikke mangel på evne, men mangel på interesse.

 

Jeg synes ikke at vi skal kunne kreve at folk skal vite konsekvensene av sitt valg, men jeg synes at vi skal kunne kreve at de har even til å forstå konsekvensene, om de så ønsket å vite de.

Kanskje ikke majoriteten. Jeg fylte nettopp 17, og vet jeg har evne til å forstå disse sammenhengene. Det er interessen hos 16-åringer det er noe feil med, ikke hjernesammensetningen.

 

Først og fremst mener jeg det bør være større fokus på samfunnsfag gjennom skolegangen, noe som i disse realfagstider er helt lagt bort. Jeg tror stemmerett og fokus på valg i skolen kan føre til at ungdommer bryr seg mer om samfunnsspørsmål, og at dette på sikt vil øke valgdeltagelsen. Og da har man et styrket demokrati :)

Jeg vil påstå at høyere snittkunnskaper innen alle fag styrker demokratiet. Om folk kunne mer om vitenskaplige metoder og enkel fysikk, kjemi og mekanikk hadde enkelte av de politiske debattene vi har i dag ganske fort blitt sett på som unødvendige. Man kunne brukt tid og krefter på noe annet.

 

I disse realfagstidene har studenter et historisk lavt snitt på kunnskaper innen realfag. Jeg tror dermed at man med rette fokuserer på realfagene.

Lenke til kommentar
Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

 

Forskjellen på en 40-åring og en 16-åring er at 40-åringen har evnen til å forstå t.eks. økonomiske mekanismer, større politiskesammenhenger, en 16-åring har ikke en slik evne. At de fleste 40-åringer ikke forstå dette skyldes, i motsettning til 16-åringene, ikke mangel på evne, men mangel på interesse.

 

Jeg synes ikke at vi skal kunne kreve at folk skal vite konsekvensene av sitt valg, men jeg synes at vi skal kunne kreve at de har even til å forstå konsekvensene, om de så ønsket å vite de.

Kanskje ikke majoriteten. Jeg fylte nettopp 17, og vet jeg har evne til å forstå disse sammenhengene. Det er interessen hos 16-åringer det er noe feil med, ikke hjernesammensetningen.

 

Først og fremst mener jeg det bør være større fokus på samfunnsfag gjennom skolegangen, noe som i disse realfagstider er helt lagt bort. Jeg tror stemmerett og fokus på valg i skolen kan føre til at ungdommer bryr seg mer om samfunnsspørsmål, og at dette på sikt vil øke valgdeltagelsen. Og da har man et styrket demokrati :)

Jeg vil påstå at høyere snittkunnskaper innen alle fag styrker demokratiet. Om folk kunne mer om vitenskaplige metoder og enkel fysikk, kjemi og mekanikk hadde enkelte av de politiske debattene vi har i dag ganske fort blitt sett på som unødvendige. Man kunne brukt tid og krefter på noe annet.

 

I disse realfagstidene har studenter et historisk lavt snitt på kunnskaper innen realfag. Jeg tror dermed at man med rette fokuserer på realfagene.

For å presisere: Jeg har ikke noe mot realfag, men føler at fokus slik det er i dag går utover samfunnsfagene. Nå skal jeg unngå å komme med fancy løsningsforslag for ikke å spore helt av, men jeg tror man hadde tålt litt omrokeringer i VGS for å få til i det minste et totimerskurs i 2. klasse også :)

 

Men eller er det du sier helt sant. Utdanning, uansett retning, gjør folk mer og mer opplyste.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du det? Erfaring er en individuell ting, og ikke noe man kan bestemme ut fra alder. Det finnes sikkert enkelte seksten-åringer som har mer erfaring enn mange tretti-åringer på en del områder her i livet.

 

Fordi alle som er eldre enn 16 har vært 16 selv en gang, og alle husker hvor jævlig voksne de trodde de var da de var 16, og alle vet hvor feil de tok..

Lenke til kommentar
Kanskje ikke majoriteten. Jeg fylte nettopp 17, og vet jeg har evne til å forstå disse sammenhengene. Det er interessen hos 16-åringer det er noe feil med, ikke hjernesammensetningen.

 

For når du klarer det så må jo selvfølgelig alle andre 17 åringen også gjøre det, ikke sant?

 

En 16 åring har verken evnen til å forstå lengre argumentasjonsrekker eller bakkunnskapen til å sette de i forskjellige perspektiv. Nå er ikke de norske debatten særlig preget av dette (det er vel mest i one liners). 16-åringene er litt for blanke ark. Den store majoritet har ikke bodd i det samfunnet de skal være med å bestemme over. De vet ikke hvordan samfunnet er uten mamma og pappa voktende over dem.

 

Først og fremst mener jeg det bør være større fokus på samfunnsfag gjennom skolegangen, noe som i disse realfagstider er helt lagt bort. Jeg tror stemmerett og fokus på valg i skolen kan føre til at ungdommer bryr seg mer om samfunnsspørsmål, og at dette på sikt vil øke valgdeltagelsen. Og da har man et styrket demokrati :)

 

Nå er står humaniora, sammenlignet med realfag, alt for sterkt i Norge og har gjort det i lengre tid. Fagene en kanskje interessante, men ikke nødvendigvis særdeles nyttig.

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke 16-åringer skal få stemmerett.

 

Jeg er selv 16 år gammel, og er politisk og samfunns-opptatt. Greia er at det er særdeles få slike som meg, de aller fleste sier bare "jeg bryr meg ikke, stemmer FRP fordi de kutter skattene!"

 

Er redd dette er ganske nært sannheten. Politikk er vel ikke det som er mest interessant når man er 16 år, med mindre man har foreldre som er svært engasjert i politikk og som har matet det inn med skje fra barnsben av. Det er de populistiske partiene som vil nyte godt av stemmerett for 16-åringer.

Lenke til kommentar

Jeg står midt i mellom når det gjelder stemmerett for 16 åringer. Selv er jeg 19 nå og stemte for første gang i fjor. Jeg kunne gjerne ha stemt litt tidligere, da jeg har lagt meg opp en mening om de ulike partiene, i tillegg hadde vi i 16 års alderen lært om de ulike partiene og hva de står for i faget samfunnslære på skolen. Jeg tror de fleste i etter dette hadde lagt seg opp ett valg, men ikke alle som var så politisk interessert.

Lenke til kommentar

Stemmerett bør ikke bli innskrenket av alder, bosted eller status, men av samfunnskunnskaper og psykologikunnskaper. Problemet er bare at å sile ut de som ikke har nok viten til å kunne ha ansvar for folkets sjebne, tar for mye ressurser. Men det er det beste og mest rettferdige etter min mening om silinga gjøres på riktig måte. Om silinga gjøres feil, kan det slå dårlig ut for de som står lavere i samfunnet.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange radikale sosialister i denne aldersgruppen.

Type: Che Guevara T-skjorte og avatar på forum og MSN.

 

Jeg vil ikke la dem stemme før de får bedre vett.

Det finnes kanskje noen få 16-åringer som har egne meninger, men de fleste lar seg lett påvirke av andre. På samme måte som når tredjeklassingene har skolevalg, de spør mamma.

Eller de henger seg opp i en enkeltsak (evt. floskel som ikke kommer til å bli gjennomført) og stemmer på dette partiet, samtidig som de ignorerer viktigere saker som EU.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 16åringer bør få stemmerett fordi de aller fleste er fortsatt under STOR påvirkning av foreldrene sine å de vil enten stemme likt eller helt motsatt for å trosse foreldrene. Det er greit nok at 16 åringer skal få lov til å passe et lite barn (selv om jeg mener at også dette er feil) men det vil bare gå utover 16åringen , familien og barnet, ikke en hel Nasjon....

Lenke til kommentar
16-åringene bryr seg ikke om billig sprit og tobakk, de får uansett ikke kjøpe det før om to år.

 

Har mer inntrykk av at de stemmer Che Guevara, anti-bil, anti-israel og stort sett alt man lærer på NRK at man skal være for/mot.

 

Eg er 16 sjølv...og har ein viss peiling kva mange andre på min alder er opptekne av. Det er vanleg at eldre kameratar kjøper det til ein då veit du ;) Dessutan gjeld ein stortingsperiode i 4 år...

Lenke til kommentar

De fleste 16. åringer har lite eller ingen kunnskaper om den helhetlige politikken til de forskjellige partiene og skremmende få av dem bryr seg noe om det heller.

 

OM 16 åringer skulle få stemmerett tror jeg også valgkampene hadde blitt enda mer sirkus enn det de er nå da denne gruppen blir sett på som lett påvirkelige, noe som antalig er sant.

Lenke til kommentar
De fleste 16. åringer har lite eller ingen kunnskaper om den helhetlige politikken til de forskjellige partiene og skremmende få av dem bryr seg noe om det heller.

 

OM 16 åringer skulle få stemmerett tror jeg også valgkampene hadde blitt enda mer sirkus enn det de er nå da denne gruppen blir sett på som lett påvirkelige, noe som antalig er sant.

 

Er 100% enig i denne, mange 16 åringer er hvertfall lite opptatt av politikken og det kan man jo skjønne, er jo helt andre ting som står i sentrum i den alderen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...