robiwan Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Har tenkt til å bygge meg en ny filserver. Og dermed tenkt på et LGA775 oppsett, men er veldig usikker på hva slags prosessor jeg skal ha. Serveren skal bare laste ned og streame media så den trenger ikke å være så rask. Ser derfor etter en veldig rimelig, stabil og stille CPU, noen forslag? Endret 27. februar 2008 av robiwan Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Vel... det kommer jo ann på hvor mye du vil betale for den? En raskere CPU er jo alltid å foretrekke. Endret 27. februar 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Holder lenge med en E2140-E2200 alt ettersom pris Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Har for ikke så lenge siden (et par uker) kjøpt ny filserver selv, med en E2160 prosessor. fungerer meget bra, rak og grei, ingen problemer med å streame 1080p-materialet over nettverket. billig å bra, absolutt ikke nødvendig med noe raskere for ddet bruksområdet du nevner. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Hva med å gå ned yttligere til en Intel Celeron D 336 (2,8 GHz) f.eks? Den burde vel være mer en bra nok den også? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Da går du heller for en Celeron E1200, den er i alle fall basert på Core 2 teknologi pluss at den er dual core. Endret 27. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Da går du heller for en Celeron E1200, den er i alle fall basert på Core 2 teknologi pluss at den er dual core. Hvordan er den med tanke på støy og stabilitet Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 En prosessor støyer ikke - det er det vifta på kjøleren som gjør og de origiale nyere Intelkjølerene er ikke ille, men gå heller for en E2160/E2180 - de koster bare LITT mer, men er mye raskere Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Da går du heller for en Celeron E1200, den er i alle fall basert på Core 2 teknologi pluss at den er dual core. Hvordan er den med tanke på støy og stabilitet Når det gjelder støy burde du nok satse på en CPU kjøler av typen Zalmann eller lignende. F.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440. Da kan du ha så kraftig CPU som du ønsker, og fortsatt kjøre så og si lydløst. Jeg har en Xeon 3210 Quad core i min server og trenger ikke å ha CPU vifta på fullt for å ligge på ca 33 grader Idle og ca 55 grader full load. Når det gjelder stabilitet tror jeg de fleste CPU'er er helt greie nå om dagen. Skal du kun bruke den som filserver trenger du ikke noe veldig kraftig, men får den andre oppgaver etter hvert (siden du først har en server stående) er det greit med litt kraftigere saker. Prisene er jo nokså lave om dagen, så kanskje bedre å kjøpe noe litt kraftigere enn du har behov for, sammen med litt mer RAM enn du trenger, så har du plutselig en server du kan bruke til mer senere om behovet kommer. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Kjøp i alle fall ikke den Zalmankjøleren! Du har ikke bruk for en så dyr kjøler hvis du ikke skal overklokke mye, og til den prisen får du en Thermalright Ultra 120 Extreme eller Noctua NH-U12F, begge er betydelig bedre. Hvis du absolutt skal ha en veldig stillegående kjøler og IKKE skal klokke (noe særlig) så er en Thermaltake Blue Orb II et bedre valg. Med mindre du har 30grader på rommet serveren skal stå eller et kabinett med veldig dårlig luftflyt så greier du deg med originalkjøleren. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Enig, bruker selv orginalkjøleren, og den kan ikke hørs over de 7 harddiskene som står ved siden av. Så ikke tenk på støyen, den vil være ganske lav. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg tviler på at jeg skal bruke serveren til noe annet enn det som er nevnt, med tanke på at jeg allerede har en maskin som gjør dette i skrivende øyeblikk. Problemet er at jeg ikke får opp den ene raid disken etter reinstallsjon av XP, og da blir dette andre gangen jeg har disk-krasj på denne maskina. Føler derfor at det er på høy tid og oppgradere til SATA og nyere HK og da CPU. Støyen er heller ikke et veldig stort problem, da jeg skal langt ifra sove i samme rom som den står i. Temperaturen er vanlig i rommet, men den står under en hjørne pult og inntil en vegg så det kan sikkert bli litt ekstra varmt, men ikke spesilet mye. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Noe spesielt minne jeg bør tenkte på til denne Celeron E1200? Stabillitet og pris er det vikitgste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå