Gå til innhold

Reklamasjon på girkasse?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg kjøpte en bruktbil i 2004 (Mitsubishi Charisma 2000 1,8 GDI). Etter noen uker merket jeg noen ulyder som kom fra girkasse/drivverk. Leverte den da tilbake til selger og ba dem om å utbedre feilen ettersom jeg hadde 3 måneders garanti. Etter en stund så fikk jeg telefon om at hele girkassen måtte skiftes så det ville ta litt ekstra tid. Ikke noe problem det for min del så lenge det ble fikset.

Som sagt så gjort og et par dager etterpå så fikk jeg bilen uten ulyd og alt i orden.

For noen dager siden så merket jeg en ulyd i bilen, og etter en tur til verksted så fikk jeg beskjed om at det var girkassen (ett eller annet med differensialen som var herpet) og det ville koste over 20000 å fikse det!! Jeg syntes dette var temmelig utrolig ettersom den var helt ny for fire år siden!?

Verkstedet hadde ikke noe svar på dette, men foreslo at jeg kunne ta en kontakt med selger og høre med ham. Som sagt så gjort. Jeg tok kontakt med forhandler. dessverre så har dem ikke oppført noen steder at det har blitt skiftet noen girkasse på bilen og kan da heller ikke hjelpe meg. Ifølge selger så var sannsynligvis bilen levert til et verksted som hadde fikset dette og hvis det var gått på garanti så hadde dem ingen regning eller kvittering på dette.

Han mente heller ikke at jeg kunne regne med å få noe igjen da dem hadde et år garanti på slikt.

Etter at samtalen var ferdig så begynner jeg å tenke litt....

Dersom dem fikk skiftet girkasse på garanti eller reklamasjon i 2004, hvorfor får ikke jeg det i 2008? Ifølge selger så er jo det grunnen til at dem ikke hadde noen oversikt over hvem som hadde foretatt reperasjonen.

Og er det slik at foreventet levetid på en girkasse er 4 år? eller det jeg har kjørt....tror det er rundt 20-25 tusen km.

Er det ingen som helst mulighet for meg å få noen form for reklamasjon på dette?

Noen som har noe råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor bilen var på service i 2004. Jeg er komplett idiot når det gjelder biler og stolte egentlig på at selger var så ærlig som han ga seg ut for.

Da jeg kjøpte bilen så fikk jeg vite at den var serviceoverhalt og i glimrende stand. En bil jeg kunne stole på!

Ettersom jeg hørte denne ulyden etter kort stund så begynte jeg jo å lure, men dem fikset det fint og greit og uten plunder.

Slik jeg ser det så burde det vel ikke være noe problem for dem å gi noen form for reklamasjon på dette da dette går på fabrikant....eller tar jeg feil?

Og tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

hvis jeg husker riktig nå så..... har nybil solgt etter forbrukerkjøpsloven slo inn 5 årsreklamasjonsrett bruktbil 2 år. garanti er helt avhengig av hva selger / produsent gir og eneste kriteriet er at det skal være bedre en forbrukerkjøpsloven.

bilen din er 8 år gammel. det er 4 år siden du kjøpte den. så hvis jeg husker dette riktig har du dessverre ikke reklamasjonsrett.

og om bilen teknisk. så er ikke girkasse det samme som differensial. så det trenger ikke være samme feil.

og osse-mon hvor tar du det fra at en nyere bruktbil har 5 år. står der du linker at det er 5 år på en ny bil.

Lenke til kommentar
Hvis noe blir reparert eller skiftet på reklamasjon så mener jeg å huske at man da automatisk vil få ny reklamasjon på den delen som ble skiftet/reparert. (rett med hvis jeg tar feil)

reklamasjon følger tingen du kjøper, ikke de enkelte bestandelene som den er lagd av.

Lenke til kommentar
Fem års reklamasjon gjelder fra kjøpsdatoen til OP. Forbrukerkjøpsloven tilsier at man skal kunne forvente 5 års reklamasjonsrett på en vare som er ment å vare VESENTLIG lenger enn 2 år :)

ja den gjelder ved salg av ny vare ja. 5 år er ikke gjeldene ved salg av bruktbil. da den selges som brukt. jeg rotet MYE med dette for ca 1.5 år siden og snakket da blant annet med forbrukerfolkene her i byen og de sa da at det var 2 års reklamasjon på bruktbilkjøp fra forhandler. hadde også endel tekst på dette som nå selvfølgelig er slettet :(

etter dine uttalelser så kan man reklamere på biler i opp til og med 20 - 30 år, så lenge de selges av forhandler selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Om girkassen ble byttet på nybilgaranti (Tror Mitsubishi hadde 5år garanti i 2000), Så kan du kontakte den Mitsubishi forhandleren som selger mest sannsynlig benyttet seg av (den nærmeste?). De må ha ett eller annet bilag på hva som er gjort.

Evnt kan du kontakte importør da det er de som har betalt for reparasjonen i 2004.

Lenke til kommentar

Ser jeg har fått en del svar her og takker for alle. Jeg sliter litt med å finne noe eksakt svar på når en garanti og en reklamasjon grå ut på brukte biler og nye deler men synes det er noe merkelig med hele opplegget.

Dersom jeg har en 10 år gammel bil og setter i en splitter ny del. Har denne delen da kun et års garanti? Synes det høres merkelig ut jeg. Bør det ikke være 5 års reklamasjon på en ny girkasse? Etter det jeg har forstått så skal den jo vare lenger enn 3,5 år eller 25000 km?

Imidlertid så er det en annen ting som også er uvisst så lenge jeg ikke får noen dokumentasjon fra selger. Satte dem inn en helt splitter ny girkasse eller satte dem inn en nyoverhalt girkasse? I det siste tilfellet så har jeg ingen reklamasjon etter det jeg har hørt.

Men uansett så er det mulig at dette ordner seg allikevel. Da jeg var oppe og hentet bilen i går så forklarte dem meg at det mest sannsynligvis ikke var noe som var gått i stykker(!) Dem hadde kjørt litt med bilen og lyttet i øst og vest og etter dems mening så er lyden forårsaket av at det har kommet noe rusk inn i differensialen. Dette burde det etter dems mening ikke være noe problem å kjøre med og bilen kunne holde i flere år ennå, og lyden kunne også forsvinne i visse tilfeller!

Dem anbefalte meg ikke å legge ut på noen langtur til Italia akkurat men så ikke noe problem å bruke bilen slik som den var og heller komme tilbake dersom det skulle forverre seg.

Diskusjonen vedrørende nye deler på brukte biler har vel neppe fått noen konklusjon, men slik jeg ser det så har jeg egentlig dårlige odds for å nå frem noen steder da:

1. Jeg ikke har noen dokumentasjon på at jeg har fått ny girkasse (foreløpig i hvert fall)

2. Jeg har sannsynligvis fått en brukt girkasse

3. Girkassen er ikke i stykker(!)

Tror jeg kjører denne bilen til den stopper og ser hvordan det går. Har fått noen tips angående ett produkt som heter QMI som kan være verd et forsøk :)

Takker for svar!!

Lenke til kommentar

VIKTIG!

Det er en forskjell på garanti og reklamasjon! Garanti gis av forhandler/produsent. Reklamasjonsretten er UFRAVIKELIG og LOVPÅLAGT. Forhandler/produsent kan gi deg garanti i 10 minutter eller 10 år. Det er opptil dem selv.

Loven gir deg 5 år på det som defineres som "nyere bruktbil" Det vil si en bil som var nyere enn fem år ved kjøpstidspunkt. Det er da DITT kjøpstidspunkt hos forhandler.

Mange forhandlere forsøker, dessverre, å vri seg unna reklamasjonssituasjoner. Om dette skyldes ignoranse eller gjerrighet vites ikke.

Det finnes presedenser på dette i FTU. NAF har ført saker mot bransjeaktører tidligere.

Lenke til kommentar
VIKTIG!

Det er en forskjell på garanti og reklamasjon! Garanti gis av forhandler/produsent. Reklamasjonsretten er UFRAVIKELIG og LOVPÅLAGT. Forhandler/produsent kan gi deg garanti i 10 minutter eller 10 år. Det er opptil dem selv.

Loven gir deg 5 år på det som defineres som "nyere bruktbil" Det vil si en bil som var nyere enn fem år ved kjøpstidspunkt. Det er da DITT kjøpstidspunkt hos forhandler.

Mange forhandlere forsøker, dessverre, å vri seg unna reklamasjonssituasjoner. Om dette skyldes ignoranse eller gjerrighet vites ikke.

Det finnes presedenser på dette i FTU. NAF har ført saker mot bransjeaktører tidligere.

kan du vise til presedensene? greit å ha noe håndfast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...