Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks i USA

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal på tur til USA, og med den lave dollar kursen vi har nå om dagen har jeg vurdert å kjøpe meg et speilreflekskamera der borte (på nettet) som jeg har hatt lyst på i lang tid. Jeg har lest mye tester o.l. på sider som dpreview.com på kameraer i prisklasser rundt 1000$. Kameraene jeg har sett meg spessielt interresert i er disse:

Canon EOS D40

Sony A700

Pentax K10D

Pentax har jo en klar fordel at den er mye mer robust og værmotstandig, og den er også en del billigere enn de to andre, men bildekvaliteten er kanskje ikke i samme klassa som Suny og Canon. Dessuten har de to andre en del egenskaper og finnesser som ikke er å finne på Pentaks kameraet.

Er det noen som har noen erfaring med noen av disse kameraene, eller en formening om hvem jeg burde satse på? Eventuelt andre "kandidater" jeg burde sjekke ut nærmere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kameraene er gode, men de er best på litt forskjellige områder. Hva skal du bruke det til?

Skal du mye ut i naturen? Pentax K10D (eller Pentax K20D som er på trappene)

Skal du ta mye bilder av sport? Canon 40D eller Sony A-700.

Sony A-700 og Pentax K10D har innebygget stabilisator på sensoren, så da slipper du å kjøpe svinedyre IS-objektiver. All optikk er automatisk stabilisert! Ha det bak øret før du kjøper Canon - kun Nikon og Canon har styrt unna stabilisering av sensoren, og det er fordi det er mye penger i IS/VR-objektiver.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan en Pentax K10D med 16-50mm DA* f2.8 skulle ha noen grunn til forlegenhet kontra et tilsvarende oppsett fra Sony/Canon- faktum er vel at price/performance forholdet til Pentaxoppsettet er SVÆRT høyt! (runt 8750,- inkl MVA, mao. mindre enn det du må betale bare for Canon 40D i gamlelandet)

Lenke til kommentar
Pentax har jo en klar fordel at den er mye mer robust og værmotstandig, og den er også en del billigere enn de to andre, men bildekvaliteten er kanskje ikke i samme klassa som Suny og Canon. Dessuten har de to andre en del egenskaper og finnesser som ikke er å finne på Pentaks kameraet.

Det er ingen grunn til å tro at bildekvaliteten er noe dårligere på Pentax kameraet enn på de andre merkene, snarere tvert i mot. Bildelkvalitet er desuten kun av teoretisk interesse og har hvert det de siste 3 årene, alle kameraene har god nok bildekvalitet og det mest interesante i dagens situasjon, er ting som kvalitet (her er Pentax veldig godt, og har valgt omfattende værtetting), egenskaper i svakt lys etc. og først og fremst opptikk tilgangen. Pentax har jo en helt annen opptikk profil enn de andre merkene, så her kommer det litt ann på hva du ønsker. Pentax har jo en masse fastopptikk av eksepsjonelt god kvalitet, og litt sær design slik som Pancakes osv. Desuten har det valgt litt andre løsninger når det kommer til zoom opptikken, gjerne løsninger som setter brukskvalitet og bildekvalitet i fokus i stede for markedsføringshensyn. Feks med en 16-50mm normalzoom, ser Pentax viktighetene av god vidvinkel selv om mange uerfarne kjøper nok vil syntes at 18-60mm hadde hørtes ut som et mye mer imponerende objektiv.

ps. Det skal også nevnes at selv om trådstarter kanskje ikke har hørt om Pentax tidligere (noe må jo være bakgrunn for å tro at det presterer dårligere enn de andre merkene) så er det et veldig tradisjonsrikt fotomerke, og var en av de aller første japanske produsentene til å hive seg på speilrefleks bølgen og lage kameraer som matchet tyskerne. Det er altså lang fotografisk tradisjon og erfaring hos Pentax, er det noen produsent som dette skal brukes mot er det forbrukerelektronikk giganten Sony. Uansett er selskapenes bakgrunn temmelig irrelevant.

Det kunne være interesant å høre hvorfor du ikke også vurderer Nikon, som er minst like annerkjent som de tre andre. For meg er det akkurat det samme hva du kjøper da merkene som sagt er akkurat like gode i tilsvarende kvalitetsklasser. Pentax er kanskje det beste alternativet på grunn av den ekstremt lave prisen særlig på det amerikanske markedet.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...