Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemmel for tollundersøkelse av "varer"

Pseudonymt

Anbefalte innlegg

Av tolloven fremgår det at "varer" kan undersøkes, jfr. særskilt toll. § 11-14. Det er åpenbart at produkter man har kjøpt på den andre siden av en landegrense faller inn under denne betegnelsen.

Mitt spørsmål:

Hvis man reiser over en landegrense med f.eks. en koffert, veske, barnevogn, ryggsekk og lignende ting som ikke direkte faller inn under ordlyden "vare" - er betegnelsen "vare" riktig hjemmel for undersøkelse av disse, eller finnes det en særegen bestemmelse for slike ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett den bestemmelsen. Det er den jeg foreløpig har brukt. Spørsmålet mitt er kanskje utydelig. § 12 nr. 5 i samsvar med tollforskriften tilhørende den bestemmelsen åpner for undersøkelse av person (avkledning osv.). Hjemler den også undersøkelse av ting han/hun har med seg (hvorfor er det da en bestemmelse for undersøkelse av person, og en for vare, hvis man etter § 12 nr. 5 også kan bruke den på andre ting enn personen selv)?

Lenke til kommentar

Kjapt innpå her.

Trekk paralellen til straffeprosessen. Ransaking av person og husrom har forskjellige hjemler. Dette er på bakgrunn av at tvangsmidlene er såpass integritetskrenkende.

Ransakning av person innebærer alle naturlige ting personen har med seg. Det gir derimot ikke hjemmel for å ransake eks.. bilen han sitter i.

Kort: Det må særskilt hjemmel for å kontrollere person, varer trenger da ikke nødvendigvis ikke følge person.. Det kan være et containerskip el.

Får si fra om dette var helt uforståelig ;)

Lenke til kommentar

Forstår hva du mener. Det innebærer at det lett vil oppstå tvilstilfeller om hva som regnes som "vare" og hva som er tilknyttet personen. Om hjemmelen for undersøkelse legges i § 12 nr. 5 må det drøftes hvorvidt tilknytningen til personen er så stor, at dette er den korrekte hjemmelen, fremfor en bestemmelse om "vare".

Hvis jeg er helt på villspor er det fint med en kommentar. Bakgrunnen for innlegget er en oppgave som jeg mener oppfordring til en slik drøftelse, ettersom barnevogn og koffert enten kan anses som "vare", eller være tilknyttet personen i den grad at § 12 nr. 5 kan anvendes som hjemmel også for undersøkelse av disse.

Lenke til kommentar

Kommer du med hele oppgaven er det lettere å gi en kommentar.

Ser ikke helt at det skal være så vanskelig å trekke dette skillet. Tenk utifra en naturlig språklig forståelse av lovteksten. Bag, sekk og liknende faller under det som personen har naturlig tilknytning til. Varer er mer perifert.

Lenke til kommentar

Kortversjon:

Peder blir stoppet av en tolltjenestemann da han går i land fra Kiel-fergen. Tollvesenet fikk kvelden før tips om at denne mannen kan være narkotikasmugler.

Tolltjenestemannen krever at Peder kler av seg (noe Peder gjør, ikke noe problem) for undersøkelse.

Krever å få se innholdet i kofferten. Peder nekter, men tolltjenestemannen åpner den med makt (også grei).

Krever å få se innholdet i en pc, samt filene (litt mer vrien, antar at det her må drøftes om informasjonen på PC-en kan regnes som "nødvendig informasjon").

Krever å undersøke barnevognen med barnet. Peder protesterer, men tolltjenestemannen gjør det med makt mens Peder står maktesløs og ser på (denne jeg er usikker på).

Tolltjenestemannen påberoper seg toll. §§ 11-14 som hjemler, samt tollforskriftene av 15. desember 1967 nr 8962.

Lenke til kommentar

Alright. Da regner jeg med vi snakker forvaltningsrett?

Kort:

Kan ikke se hjemmelen for å undersøke pcen. Selve maskinen ja, men ikke innholdet. Følger av Legalitetsprinsippet, muligens EMK.

Når det gjelder barnevognen, gjelder jo først drøfting ift legalitetsprinsippet, deretter evt om inngrepet kan gjennomføres slik tolleren gjør her (med tvang). Denne tvangen forutsetter utvilsomt en klar hjemmel i lov. Sammenholdt med tollforskriften 3.2.6: Tolltjenestemannen kan be om politiets bistand til gjennomføring av kontrollen hvis den som skal kontrolleres motsetter seg kontrollen, jf tollovens § 20, mener jeg inngrepet er uhjemlet.

Så ut som en fiffig liten oppgave ;) Kan jo gjerne legge ut det du har til nå, om du ønsker.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar fra deg så langt. Det er mye å gjøre på universitetet om dagen (nettopp begynt med kurs i forvaltningsrett). Jeg kommer tilbake med en mer utførlig versjon av min besvarelse av oppgavene når innleveringsfristen nærmer seg.

I mellomtiden er andre velkomne til å komme med innspill. Ser at en del har vært innom og tittet, men de fleste holder seg tause.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...