Gå til innhold

Trademark/varemarke er ødeleggende.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt til å lansere en telefonkatalog som inneholdt ordene Gule Sider, men måtte stansere prosjektet fordi jeg fant ut at Gule Sider er et registrert varemerke. Jeg mener det er fullstendig galt i å ha et reg. varemerke som begrenser markedsutviklingen. Det er for meg også uforståelig at man ikke kan ha et tilleggsord tillegg til Gule Sider, før man har brutt et reg. varemerke.

Når telefonkatalogen med er i gul farge og har flere hundretusen reg. bedrifter i sin database, må den jo helst ha noe med den Gule fargen å gjøre. Men, og sier forklarer kun at det er flere gule sider, og når man da itillegg bruker et tilleggsord, har man plutselig brutt deres varemerke. Dette er for meg helt uforståelig. Jeg trodde virkelig ikke at det gikk an å ha makt over offentlige ord, som fritt kan skrives på et hvitt papir, og står skrevet i en norsk ordbok.

De ødela ihvertfall prosjektet mitt. Det eneste jeg kan gjøre er å bruke Gule Sider med et tilleggsord eller ikke. Men, det er bare at de problemer det vil medføre, ønsker jeg helst å være foruten. Ihverfall når jeg ikke har råd til kostbare advokatutgifter, erstatningskrav. En som har vært arbeidsledig i snart tre år, og må leve på minstegrunnlaget, må nok se tenke seg om før han begir seg uti i bråkets helvete.

m.v.h

Jonny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, ikke det at det er galt med litt initiativ, men de prosjektene dine virker til å være voldsomt høytflyvende googlerian, jeg har ikke tall på hvor mange forskjellige grandiose planer du har kommet opp med på dette forumet.

Slo opp i en ordbok og plutselig gikk det opp for meg hvorfor stabburet har valgt å kalle pizzaen sin for "grandiosa" :woot:

Lenke til kommentar
Jeg mener det er fullstendig galt i å ha et reg. varemerke som begrenser markedsutviklingen. Det er for meg også uforståelig at man ikke kan ha et tilleggsord tillegg til Gule Sider, før man har brutt et reg. varemerke.

Så du mener at kaoset, for ikke å snakke om bedragene, som ville oppstå hvis flere firmaer har samme navn ikke gjør noe? At firmaer skal kunne snylte på sine rikere navnebrødres reklame?

Når telefonkatalogen med er i gul farge og har flere hundretusen reg. bedrifter i sin database, må den jo helst ha noe med den Gule fargen å gjøre.

Hva i all verden har noen hundre tusen bedrifter med fargen gul å gjøre? :p

Jeg trodde virkelig ikke at det gikk an å ha makt over offentlige ord, som fritt kan skrives på et hvitt papir, og står skrevet i en norsk ordbok.

Da tror jeg nok du burde undersøke lovverket nøyere før du setter i gang et slik prosjekt. Nytter ikke å komme her og klage over at du ikke undersøkte saker og ting godt nok før du begynte ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at Gule Sider har fått sitt navn beskytta er jo på grunn av at det er et innarbeidet begrep. Sammen med opplsyningstjenester på telefon. Kun Telenor som får lov til å kalle seg OpplysningEN de andre aktørene må si Opplysning eller finne på noe bedre.

Er bra vi har slike lover for om ikke så hadde det vært fullt av

Della i stedet for Dell

BMV og ikke BMW osv osv.

Coca cola forsøkte å få beskytta begge orda, men kun Coca så alle kan kalle brusen sin for cola, men kan ikke ha med Coca så derfor får du alle variantene med RC, Classic Cola osv osv.

Blir spennende å se om Lindows får fortsette med sitt navn.

Kunne kanskje skifta til EasyOs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...