Gå til innhold

Flytta litt på partisjoner o.l. Trenger litt hjelp til fiksing av div

Anbefalte innlegg

Flytta litt på partisjonene siden jeg hadde en 40 GB harddisk med en annen distro som jeg ikke brukte. Har ordnet Grub, og satt eierrettigheter til hjemmemappa, /tmp, og /var/log.

Er det andre mapper jeg bør fikse rettigheter til? Alt ble eid av root før jeg gjorde noe, mistenker at dette kan skape problemer.

Har også problem at jeg må restart /etc/init.d/networking etter hver boot. Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ligger under /etc/init.d skal uten unntak være eid av root, vil jeg tro.

/var/log varierer litt, da det kan være prosesser som skal logge som ikke kjører som root, og trenger å kunne skrive til en fil under /var/log med "sitt" brukernavn.

Edit: Dette burde forøvrig ikke være et problem om ting blir kopiert riktig. Bruk parameteren -a til cp for å bevare eierrettigheter, eller bare stapp alt inn i et tar-arkiv, og pakk det ut på rett plass (da blir også rettigheter osv bevart).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Edit: Dette burde forøvrig ikke være et problem om ting blir kopiert riktig. Bruk parameteren -a til cp for å bevare eierrettigheter, eller bare stapp alt inn i et tar-arkiv, og pakk det ut på rett plass (da blir også rettigheter osv bevart).

Ja du er ca 2 uker for sent ute.

Men hvorfor vil ikke networking starter riktig da?

Lenke til kommentar

* Reconfiguring network interfaces...										  
There is already a pid file /var/run/dhclient.eth1.pid with pid 6865
killed old client process, removed PID file

* Stopping ftp server proftpd										   [ OK ] 
* Starting ftp server proftpd												   
- error: /var/log/proftpd is a world writeable directory
- Fatal: SystemLog: you are attempting to log to a world writeable directory on line 87 of '/etc/proftpd/proftpd.conf'
																	 [fail]

Lenke til kommentar

:hmm: Hva med /var/lib/?

Problemet er dette:

Unable to complete wizard: Unable to create a new virtual machine: No permission to perform this operation.

.

Antar at det er eierrettighetene i /var/lib/vmware som er feil.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

* Stopping ftp server proftpd										   [ OK ] 
* Starting ftp server proftpd												   
- error: /var/log/proftpd is a world writeable directory
- Fatal: SystemLog: you are attempting to log to a world writeable directory on line 87 of '/etc/proftpd/proftpd.conf'
																	 [fail]

Kan noen hjelpe meg med denne? Trenger å få opp ftp-servern.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...