Gå til innhold

Mp3 spiller og lydkvalitet?! hva er best og hvordan forbedre?!

Anbefalte innlegg

Hello, jeg er på jakt etter en ny mp3 spiller og etter jeg har browsa litt i forumet her så har jeg funnet ut at iAudio 7 vist nokk er en spiller med bra lydkvalitet. men har et par spm...

Noen som har denne spilleren og som kan/vil komme med tilbake meldinger om hvor mye bedre lyden egentlig er fra andre spillere? tenker på creative, ipod touch (hørt denne ikke er så bra når det gjelder lyd) og zune.

Siden jeg har invistert i et sikkerlig headsett fra bose er dette viktig for meg, så er det noen måte å forbedre lydkvaliteten på mp3 filene?

Sorry for leifs, litt for seint/tidlig å skrive... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er nok ikke den som vet mest om lyd, men jeg har alltid satt pris på skikkelig go'lyd. Jeg har eid utallige mp3-spillere og headphones/øreplugger, men har ikke vært helt fornøyd. ...før nå. Etter å ha pløyet gjennom forumet her (spesielt innleggene til Captain Ødegård) og tester på forskjellige utenlandske sider endte jeg opp med Cowon iAudio 7. Ørepluggene jeg bruker er Shure SE530.

Jeg har også oppdaget viktigheten av hvilket lydformat man velger å rippe cd'ene med. Ved å bruke EAC ("Exact Audio Copy") ripper jeg cd'ene mine i .flac-format. Det gir minst mulig tap av lydkvalitet. Filene tar endel mer plass enn mp3-filer, men det er definitivt verdt det. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til mp3-filer hvis jeg ikke må.

(Er det forresten noen nettbutikker som selger musikkfiler i .flac?). Utvalget er jo så vidt jeg har erfart best på mp3-siden. Formatet er jo best egnet for nedlasting pga størrelsen, men har man først investert i en skikkelig musikkspiller og headphones/øreplugger som sparker skikkelig ville jeg ikke nøyd meg med mp3...

Husk for all del at det ikke hjelper å konvertere til flac hvis filen allerede er konvertert til mp3 eller et annet såkalt "lossy"-format. Da har filen allerede mistet endel av lydkvaliteten pga den kraftige komprimeringen og vitsen blir borte.

Vel, tilbake til spørsmålet ditt. Jeg kan personlig absolutt anbefale iAudio 7. Jeg har ikke hørt maken til lyd! Spilleren feier alle andre jeg har eid av banen (og det er mange...) Lyden er superklar, "crisp", bassen gir skikkelig trøkk og det er utallige innstillinger for å stille inn lyden etter eget ønske. Volumnivået kan gå meget høyt, så jeg klarer ikke lenger å ha det på max. De andre spillerne jeg har hatt har aldri gått høyt nok for meg, så jeg er veldig fornøyd :)

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er nok ikke den som vet mest om lyd, men jeg har alltid satt pris på skikkelig go'-lyd. Jeg har eid utallige mp3-spillere og headphones/øreplugger, men har ikke vært helt fornøyd. ...før nå. Etter å ha pløyet gjennom forumet her (spesielt innleggene til Captain Ødegård) og tester på forskjellige utenlandske sider endte jeg opp med Cowon iAudio 7. Ørepluggene jeg bruker er Shure SE530.

Jeg har også oppdaget viktigheten med hvilket lydformat man velger å rippe cd'ene med. Ved å bruke EAC ("Exact Audio Copy") ripper jeg cd'ene i .flac-format. Det gir minst mulig tap av lydkvalitet. Filene tar endel mer plass enn mp3-filer, men det er definitivt verdt det. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til mp3-filer hvis jeg ikke må.

(Er det forresten noen nettbutikker som selger musikkfiler i .flac?). Utvalget er jo så vidt jeg har erferat best på mp3-siden. Formatet er jo best egnet for nedlasting pga størrelsen, men har man først investert i en skikkelig musikkspiller og øreplugger/headphones som sparker skikkelig ville jeg ikke nøyd meg med mp3...

Husk for all del at det ikke hjelper å konvertere til flac hvis filen allerede er konvertert til mp3 eller et annet såkalt "lossy"-format. Da har filen allerede mistet endel av lydkvaliteten pga den kraftige komprimeringen og vitsen blir borte.

Vel, tilbake til spørsmålet ditt. Jeg kan personlig absolutt anbefale iAudio 7. Jeg har ikke hørt maken til lyd! Spilleren feier alle andre jeg har eid av banen (og det er mange...) Lyden er superklar, "crisp", bassen gir skikkelig trøkk og det er utallige innstillinger for å stille inn lyden etter eget ønske. Volumnivået kan gå meget høyt, så jeg klarer ikke lenger å ha det på max. De andre spillerne jeg har hatt har aldri gått høyt nok for meg, så jeg er veldig fornøyd :)

Takker for godt svar. Var vel din post som fikk meg til å nevne nettop den spilleren.

Kunne du nevnt de siste 2-3 spillerne du hadde btw? Skulle ønske at jeg hadde hatt muligheten til å rippe cd'er, men min hoved kilde til musikk er ikke fra cd plater. uten å mer inn på det. så er nokk vanskelig å finne noe annet enn mp3 i mitt tilfelle.

Jeg har alltid likt de litt større mp3 spillerne, slikt at vist jeg en gang ville se en film snutt eller en episode av noe så har jeg muligheten til det. pluss at flash spillere kan til tider være litt for små for meg:/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
ed å bruke EAC ("Exact Audio Copy") ripper jeg cd'ene mine i .flac-format. Det gir minst mulig tap av lydkvalitet.

FLAC betyr free lossless audio codec, er ikke tap av kvalitet overhodet, det som er poenget :)

Lenke til kommentar
ed å bruke EAC ("Exact Audio Copy") ripper jeg cd'ene mine i .flac-format. Det gir minst mulig tap av lydkvalitet.

FLAC betyr free lossless audio codec, er ikke tap av kvalitet overhodet, det som er poenget :)

Ikke noe tap altså? Betegnelsen "lossless" blir vel da litt misvisende i og med at man kan tolke det som "mindre tap" i stedet for "ingen tap"? Vel, ikke kvalitetstap overhode er jo positivt :)

MysticoN: de siste MP3-spillerne jeg har hatt er:

- Creative Zen V

- Sony NW-S205F

- Creative MuVo V200

- Asono EMP-Z

- iPod Gen 3, 30GB

- Asono Hubb

Hvis du liker å se video på litt større skjerm kan du jo gå for en annen Cowon-spiller. F.eks iAudio D2? (http://vostok.no/)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Ikke noe tap altså? Betegnelsen "lossless" blir vel da litt misvisende i og med at man kan tolke det som "mindre tap" i stedet for "ingen tap"? Vel, ikke kvalitetstap overhode er jo positivt :)

Fra flac.sourceforge.net:

what is FLAC?

FLAC stands for Free Lossless Audio Codec, an audio format similar to MP3, but lossless, meaning that audio is compressed in FLAC without any loss in quality. This is similar to how Zip works, except with FLAC you will get much better compression because it is designed specifically for audio, and you can play back compressed FLAC files in your favorite player (or your car or home stereo, see supported devices) just like you would an MP3 file.

FLAC stands out as the fastest and most widely supported lossless audio codec, and the only one that at once is non-proprietary, is unencumbered by patents, has an open-source reference implementation, has a well documented format and API, and has several other independent implementations.

:)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er nok ikke den som vet mest om lyd, men jeg har alltid satt pris på skikkelig go'lyd. Jeg har eid utallige mp3-spillere og headphones/øreplugger, men har ikke vært helt fornøyd. ...før nå. Etter å ha pløyet gjennom forumet her (spesielt innleggene til Captain Ødegård) og tester på forskjellige utenlandske sider endte jeg opp med Cowon iAudio 7. Ørepluggene jeg bruker er Shure SE530.

Øreplugger til 3k :o

Litt dyrt eller?

Lenke til kommentar
Hei!

Øreplugger til 3k :o

Litt dyrt eller?

De kostet "bare" 1800,- + frakt på eBay :) De var vel verdt det! Jeg hadde Sennheiser CX300-plugger før og de var veldig gode de, men valgte å virkelig "rive i" noe da jeg hadde litt kæsj til overs. Jeg er vanligvis ikke så gal, he-he.

Lenke til kommentar

what is FLAC?

FLAC stands for Free Lossless Audio Codec, an audio format similar to MP3, but lossless, meaning that audio is compressed in FLAC without any loss in quality. This is similar to how Zip works, except with FLAC you will get much better compression because it is designed specifically for audio, and you can play back compressed FLAC files in your favorite player (or your car or home stereo, see supported devices) just like you would an MP3 file.

FLAC stands out as the fastest and most widely supported lossless audio codec, and the only one that at once is non-proprietary, is unencumbered by patents, has an open-source reference implementation, has a well documented format and API, and has several other independent implementations.

Så bra! Vet du forresten om det går an å få kjøpt musikkfiler i FLAC på nettet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg har fortsatt ikke funnet noe sted som selger brukbare mp3 filer, så flac kan du nok bare gi opp :/

Lenke til kommentar
Jeg har også oppdaget viktigheten av hvilket lydformat man velger å rippe cd'ene med. Ved å bruke EAC ("Exact Audio Copy") ripper jeg cd'ene mine i .flac-format.

Takk for tips. Vurderer selv å rippe mer til flac, siden jeg også har investert i noen relativt dyre IEMs (Ultimate Ears SF5 Pro). Vurderer også sterkt iAudio7 på 16 GB.

Lenke til kommentar

Nei. :)

Begrunnelse? Tja, kvaliteten er som regel laber (128kbps AAC, til dels sammenlignbart med MP3 med samme koding), og kopibeskyttelse på filene.

Dessuten støtter du unødvendig dyr distribusjon av ikke-fysiske medier, og benytter deg av et svært lite brukt format, spesielt blant MP3-spillere (riktignok spiller alle Apple-spillere av AAC, men det er veldig få andre som gjør det).

Nå skal det sies at 256kbps AAC-filer uten kopibeskyttelse er et skritt i riktig retning, og nedlastning på iTunes er billigere enn å kjøpe CD-en, men husk hva du går glipp av for de få kronene du sparer: Full kvalitet og det fysiske mediet i hånden.

(Som du da kan få lov til å kopiere til hvilket format du vil på PC-en. Selv bruker jeg 320kbps MP3 VBR, av den grunn at jeg ikke har nok plass til å lagre alt i både tapsløst format og komprimert for bruk på bærbare spillere, samt at jeg ikke hører voldsomt mye forskjell. I verste fall har jeg alltids CD-en i bakhånd.)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Nei. :)

Begrunnelse? Tja, kvaliteten er som regel laber (128kbps AAC, til dels sammenlignbart med MP3 med samme koding), og kopibeskyttelse på filene.

Dessuten støtter du unødvendig dyr distribusjon av ikke-fysiske medier, og benytter deg av et svært lite brukt format, spesielt blant MP3-spillere (riktignok spiller alle Apple-spillere av AAC, men det er veldig få andre som gjør det).

Nå skal det sies at 256kbps AAC-filer uten kopibeskyttelse er et skritt i riktig retning, og nedlastning på iTunes er billigere enn å kjøpe CD-en, men husk hva du går glipp av for de få kronene du sparer: Full kvalitet og det fysiske mediet i hånden.

(Som du da kan få lov til å kopiere til hvilket format du vil på PC-en. Selv bruker jeg 320kbps MP3 VBR, av den grunn at jeg ikke har nok plass til å lagre alt i både tapsløst format og komprimert for bruk på bærbare spillere, samt at jeg ikke hører voldsomt mye forskjell. I verste fall har jeg alltids CD-en i bakhånd.)

320kbps vbr er det mange (inkludert meg) kaller overkill... V2 VBR er mer enn nok for mp3, skal du ta steget over det bør du hoppe på flac. Høye mp3 bitrater er kun der for å ta plass

Lenke til kommentar
Bare husk en ting tror aldri mp3 kan erstatte CD - kvalitiet.

Derfor bruker jeg det sjeldent men jeg vet ikke om noe for å forbedre dem.

Bare sørg for å laste ned fil med best hastighet.

Med mp3 kodet med lame er filene praktisk talt umulig å skille fra originalen(vha. lytting) ved 192vbr.

In plain language, this means that our musically trained test listeners could reliably distinguish the poorer quality MP3s at 128 kbps quite accurately from either of the other higher-quality samples. But when deciding between 256 kbps encoded MP3s and the original CD, no difference could be determined, on average, for all the pieces. The testers took the 256 kbps samples for the CD just as often as they took the original CD samples themselves.

Kilde: http://www.geocities.com/altbinariessounds...al/mp3test.html

Lenke til kommentar

what is FLAC?

Støtter de fleste mp3 spillerne FLAC filer eller? for var det kvaliteten på lyd filene eller spilleren som fikk deg til å bli så overrasket når du fikk din nye spiller?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...