Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Vet ikke om dere har fått med dere dette allerede: Frå 1. januar 2009 blir det ikkje lenger fritt fram for å køyre med minibuss i kollektivfelt. Minibussar vil frå denne datoen, som hovudregel, vere utestengde frå køyring i kollektivfelt og sambruksfelt. Unntak vil gjelde for minibussar i løyvepliktig yrkestransport og for minibussar som fraktar minst sju personar i tillegg til sjåføren. Med minibuss meiner ein buss med inntil 16 passasjerplassar, i tillegg til førarplassen. Dette går fram av endringar i ”Skiltforskrifta”. Desse endringane er i dag fastsette av Samferdselsdepartementet. - Ved å stille strengare krav til kven som kan bruke kollektivfelta, legg vi til rette for dei miljøvennlige transportløysingane og vi gjer det dessutan enklare å handheve regelverket, seier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. I tillegg er det fastsett ei endring i trafikkreglane som gjer at det ikkje lenger er lov å køyre med tre- og firehjuls motorsykkel og moped i kollektiv- og sambruksfelt. Køyring med motorsykkel og moped i slik felt vil dermed vere lov berre når køyretøyet har to hjul. Denne endringa vart vedteken i statsråd i dag og skal tre i kraft straks. http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/presse....html?id=499511 Har dette noen gang vært et problem? Slik jeg ser det er det hovedfeltet som er fullt, og at trafikken står nærmest stille der i rushtida, selv om kollektivfeltet er tomt. Burde ikke heller FLERE kjøretøy få bruke taxifeltet når køen er som verst og taxifeltet allikevel er tomt? Forslag: La tre- og firehjulssyklene og minibussene få feltet sitt tilbake. De er ikke mange nok til å skape kø i kollektivfeltet, men de gjør at køen i hovedfeltet blir kortere. Det finnes sikkert argumenter både for og imot. Men her i området er det en tofeltsvei der høyre er reservert for kollektivt. Selv om du skal svinge til høyre i rundkjøringa 30 meter fremme, må du vente i 5-10 minutter før du kan ta feltskifte. Bare fordi du ikke tør å skifte felt før taxi-skiltet oppheves. Lenke til kommentar
krize Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Enig. Dette er jo helt latterlig og virker på feil måte. Kollektiv felt er meget bra, men da må alle minibusser osv fortsatt kunne kjøre der. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Et kort spørsmål: Stemmer det at mopeder/scootere kan kjøre i kollektivfeltet? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Svaret på det spørsmålet finner du i førsteposten. Endret 27. februar 2008 av Barely dead Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Svaret på det spørsmålet finner du i førsteposten. Huff ja naturligvis. Merkelig at kun to-hjulinger skal få kjøre i kolektivfeltet. Her kan jeg ikke forstå hva meningen bak dette er. Er det slik at en to-hjuling tar mindre plass, og derfor fritt kan kjøre i kollektivfeltet, fordi busser og taxier kan kjøre forbi? Hørtes veldig skummelt ut. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg mener det er de som bruker kollektivfeltet som skaper kø jeg da men... de truer seg frem. Til slutt skal nemlig disse bøgene inn på det vanlige feltet igjen, og da stopper den andre trafikken opp, når disse skal flette inn. Så min mening er altså, at de som bruker kollektivfeltet skaper køen. Og at de som bruker det, bare sniker og lager mer kø for de andre. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Tanken bak kolektiv-felt, er jo at det skal være et felt uten trafikk for at kolektiv-trafikken skal kunne komme u-hindret frem, uavhengig av hvor mye kø det ellers er. Grunnen til at mini-busser ikke lenger har lov å kjøre der, er at pendlere ser seg mulighet til å komme fortere fram ved å kjøpe seg feks en 10 seters caravlle for å snylte på kolektiv-feltet. Det skal ikke lenger være lov, for å hindre nettopp denslags. I trondheim har dem vel hatt en prøve-ordning som sier at dem som kjører biler med fler enn 2 personer i, skal få bruke kolektiv-feltet, å det funker fjell. når man kjører der, ser man hvor mange som faktisk kjører aleine. men er egnetlig mye mer fornuftig det, å la dem som faktisk sparer miljøet og kjører fler i en bil komme fotere fram, enn å la dem som kjøper seg større bil med flere sitte-plasser og fortsatt kjører aleine, komme fortere fram. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 positivt og få vekk mopedbiler ol fra det feltet , bare de kunne blitt kvit mopenden og , er ikke mye vits med kolektivt felt når man ligger bak en moped i 40 i 60 sonen , da går jo køen nesten like fort . jaja angår ikke meg så mye lengre da det er lenge sidne jeg sluttet og kjøre buss . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå