Gå til innhold

spørsmål angående garanti - ps3


tc47

Anbefalte innlegg

hei, har sett at mange ps3 har begynt å få problem med blu ray drevet osv. dette inkluderer meg med en ps3 som var kjøpt i dubai som skaper nå litt problemer siden den garantien gjelder bare der..

 

men jeg har en ps3 som jeg kjøpte ved launch her i norge på lefdal i mars 2007.. men det som er spørsmålet er at når jeg kjøpte ps3 på lefdal, fikk jeg da 1 års garanti med sony sony sant? så hva skjer hvis jeg har problemer i april med ps3en, kommer det under 5års reklamasjonsrett hos Lefdal, og må de da reparere den innen 5 år fra kjøpsdato?

 

spør bare pga. at jeg så at under valg da man kjøper ps3 på lefdal.com, så sto det sånn 2 års spillkonsoll garanti og sånt som man kunne kjøpe, så er bare litt bekymret over ps3en jeg kjøpte i mars da 1 år er nesten ferdig, og lurer på om jeg skulle kjøpt noen "3års garanti" i tillegg eller noe.

Endret av tc47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så hva skjer hvis jeg har problemer i april med ps3en, kommer det under 5års reklamasjonsrett hos Lefdal, og må de da reparere den innen 5 år fra kjøpsdato?

 

Reklamasjon vil for ordens skyld si å heve kjøpet. Da må du som regel ha mer enn èn feil på produktet. Før en eventuell reklamasjonssak så er det Sonys garanti som gjelder.

 

Når det gjelder "3 års utvidet garanti" som du nevner, så er det vel dette som regel forsikringer som den enkelte forhandler selger med produktet. Det pleier å være en grense på 2-3 mnd etter kjøpsdato at man fortsatt kan forsikre produktet (For å prøve å forhindre folk i å forsikre en PS3 _etter_ at de mistet den i bakken). Denne grensen kan variere fra forsikring til forsikring, så du kan jo prøve å høre der du kjøpte den, men jeg tror det vil være vanskelig å få forsikret en PS3 som nesten er et år gammel.

Lenke til kommentar
så hva skjer hvis jeg har problemer i april med ps3en, kommer det under 5års reklamasjonsrett hos Lefdal, og må de da reparere den innen 5 år fra kjøpsdato?

 

Reklamasjon vil for ordens skyld si å heve kjøpet. Da må du som regel ha mer enn èn feil på produktet. Før en eventuell reklamasjonssak så er det Sonys garanti som gjelder.

 

Når det gjelder "3 års utvidet garanti" som du nevner, så er det vel dette som regel forsikringer som den enkelte forhandler selger med produktet. Det pleier å være en grense på 2-3 mnd etter kjøpsdato at man fortsatt kan forsikre produktet (For å prøve å forhindre folk i å forsikre en PS3 _etter_ at de mistet den i bakken). Denne grensen kan variere fra forsikring til forsikring, så du kan jo prøve å høre der du kjøpte den, men jeg tror det vil være vanskelig å få forsikret en PS3 som nesten er et år gammel.

 

Reklamasjon vil IKKE bety det samme som å heve kjøpet. Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunvarer, datamaskin ol. så er forventet levetid stipulert til 5 år. Slutter BD-spilleren å fungere, vil jeg mene dette er klart innenfor hva reklamasjonsrett skal dekke, så du trenger ikke å uroe deg for dette.

 

Slik forsikring du nevner, er gjerne noe som skal dekke mere enn garanti/reklamasjonsrett, som feks at du mister den i bakken osv. Dette er noe som ofte ikke vil lønne seg å tegne, men får være opp til den enkelte å vurdere...

Lenke til kommentar
så hva skjer hvis jeg har problemer i april med ps3en, kommer det under 5års reklamasjonsrett hos Lefdal, og må de da reparere den innen 5 år fra kjøpsdato?

 

Reklamasjon vil for ordens skyld si å heve kjøpet. Da må du som regel ha mer enn èn feil på produktet. Før en eventuell reklamasjonssak så er det Sonys garanti som gjelder.

 

Når det gjelder "3 års utvidet garanti" som du nevner, så er det vel dette som regel forsikringer som den enkelte forhandler selger med produktet. Det pleier å være en grense på 2-3 mnd etter kjøpsdato at man fortsatt kan forsikre produktet (For å prøve å forhindre folk i å forsikre en PS3 _etter_ at de mistet den i bakken). Denne grensen kan variere fra forsikring til forsikring, så du kan jo prøve å høre der du kjøpte den, men jeg tror det vil være vanskelig å få forsikret en PS3 som nesten er et år gammel.

 

Reklamasjon vil IKKE bety det samme som å heve kjøpet. Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunvarer, datamaskin ol. så er forventet levetid stipulert til 5 år. Slutter BD-spilleren å fungere, vil jeg mene dette er klart innenfor hva reklamasjonsrett skal dekke, så du trenger ikke å uroe deg for dette.

 

Slik forsikring du nevner, er gjerne noe som skal dekke mere enn garanti/reklamasjonsrett, som feks at du mister den i bakken osv. Dette er noe som ofte ikke vil lønne seg å tegne, men får være opp til den enkelte å vurdere...

 

 

takk da trenger jeg ikke til å stresse så mye hvis BD spilleren slutter å fungere.. stresset hver gang jeg tok inn cd/bd i det siste siden det er nesten mars.. men takk :)

Lenke til kommentar
Reklamasjon vil IKKE bety det samme som å heve kjøpet. Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunvarer, datamaskin ol. så er forventet levetid stipulert til 5 år. Slutter BD-spilleren å fungere, vil jeg mene dette er klart innenfor hva reklamasjonsrett skal dekke, så du trenger ikke å uroe deg for dette.

 

I praksis så vil vel en vellykket reklamasjon ende med hevet kjøp og pengene tilbake? Det var det jeg prøvde å få fram.. Altså at reklamasjon != reparasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...