Gå til innhold

Hvordan ta bilde av røyk mot en hvit bakgrunn?

Anbefalte innlegg

Oppdrag:

Ta et meget bra bilde av røyk fra en sigarett eller liknende, med en hvit bakgrunn.

Tips?

Bør jeg her benytte flere blitser?

F.eks én mot bakvegg og én fra motsatt side av røyken mot kameraet?

Noen som har gjort liknende tidligere?

Viktig at bakgrunnen er hvit da bildet skal trykkes på en annen hvit bakgrunn slik at det hvite går i ett. Ikke lett å klippe ut røyken og legge den på en hvit bakgrunn, da den er delvis gjennomsiktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røyen blir mest tydelig med skarpt sidelys (fra blitz med en snoot fe.x). Bruk svart bakgrunn som nevnt, og inverter bildet.

Det er vel knapt mulig å ta bilde av hvit/lys grå røyk mot hvit bakgrunn - i alle fall når man belyser den ytterligere.

Lenke til kommentar

294551441_7d2a453a44_m.jpg2296246326_9efa31d030_m.jpg

Større versjon av før-bildet Større versjon av etter-bildet

Det ble bra det, ja.

Det bildet jeg postet lengre oppe hadde et lysere strøk på tvers, noe som ble veldig forstyrrende invertert.

Takk for hjelpen. Noen innspill på bildet? Er det så bra som man kan håpe på å få det eller er det andre ting jeg kan gjøre for å gjøre det ENDA bedre?

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Bildet blir tatt med mørk bakgrunn, invertert, og fargejustert i ettertid, ja.

Tror dessverre jeg trykket desaturate den gang jeg tok disse bildene (man lærer så lenge man fotograferer) istedet for å gjøre bildet monokromt, så fargekanalene er borte vekk.

Blir nok til at jeg tar noen helt nye om det blir bestemt at bildene skal benyttes.

Så kan jeg justere fargene etter det gjennomgående temaet.

Lenke til kommentar

Hvis du brenner noe mindre rent(?) enn stearin vil du få mørkere røyk. Gummi, olje og plastikk er ting jeg gjetter vil gi en heslig og mørk røyk. Er vel ikke til mye nytte når du har funnet en god metode, men tenkte jeg kunne lufte det likevel.

Edit: Jeg burde visst lest oppgaveteksten mer nøye. Never mind!

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Hvis du brenner noe mindre rent(?) enn stearin vil du få mørkere røyk. Gummi, olje og plastikk er ting jeg gjetter vil gi en heslig og mørk røyk. Er vel ikke til mye nytte når du har funnet en god metode, men tenkte jeg kunne lufte det likevel.

Edit: Jeg burde visst lest oppgaveteksten mer nøye. Never mind!

Kan være noe å prøve det. Ulempen er vel at det lettere utløser brannalarmen :)

Mulig man kan få til samme effekten med stearinlysrøyk og deretter litt leking med curves?

Bruk fargefilter på blitsen. Gjerne flere på en gang, altså at du kombinerer rød og blå ved siden av hverandre (men ikke overlappende)

Det kan prøves, ja. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...