Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmesider uten index-fil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grunnen til at det kommer opp noe som kan minne om en utforsker er ikke pga IE, men innstillinger på serveren(man får samme greia i Mozilla Netscape Opera osv osv)

det er ikke noe problem å lage en sånn side og kalle den feks index.html index.php eller hva du enn skriver siden i.

Det går an f.eks med litt php:

<?php

function directory($result) {

$dir = ("/img/"); //navnet på den mappa som du vil vise

$handle=opendir("/var/www/html/img/"); //fullstendig path til mappa

while ($file = readdir($handle)) { 

//skjule noen filer man gjerne ikke vil vise:

if ($file == "." || $file == ".." || $file == "index.php") { } else { print "<a href=$dir$file>$file</a><br>n"; }

}

closedir($handle);

return $result;

}

print('<b>Select the file you want to go to:</b>

<p>');

echo directory($result);

?>

selvfølgelig kan man jo utvide dette scriptet og vise størrelse og dato og annet på filer, men jeg bare skrev det for å vise en metode.

Lenke til kommentar
hvis serveren ikke finner noen index fil (evt annen fil den har blitt fortalt at skal kompensere for en index) i en mappe vil den automatisk lage en index som er denne "explorer" lignende siden.

Men hva hvis siden har en slik index fil? Er det forsatt mulig å få opp denne "explorer" saken?

Lenke til kommentar

Men hva hvis siden har en slik index fil? Er det forsatt mulig å få opp denne "explorer" saken?

Nix - du får heller ikke opp en liste over filer hvis denne funksjonen er skrudd av på serveren selv om siden/katalogen av en eller annen grunn ikke har en index-fil av noe slag.

Hvilken konkret side er det egentlig du skal kikke litt nærmere i kortene da? :D

Lenke til kommentar
Hvilken konkret side er det egentlig du skal kikke litt nærmere i kortene da?  :D

hehe, hvis du absolutt vil vite det er det denne jeg ville kikket på. Mulig at siden kanskje ikke er det du ville ventet deg, men grunnen er at jeg ville teste om det var lagt ut noen løsningsforslag på siden før "tida"... 8)

Lenke til kommentar

hehe, hvis du absolutt vil vite det er det denne jeg ville kikket på. Mulig at siden kanskje ikke er det du ville ventet deg, men grunnen er at jeg ville teste om det var lagt ut noen løsningsforslag på siden før "tida"...  8)

dette begynner å minne om ting som er litt på kanten av lover og regler men det går i teorien ihvertfall an å lage et script i feks perl som prøver alle mulige sammensetninger av tall og bokstaver og hvis den finner en kombinasjon som tilsvarer filnavnet laster ned fila.

Så vidt jeg forstår skal du altså "jukse" på en prøve og jeg tviler på om noe vil hacke seg inn noe sted for at får gjort det, men lær deg perl så kan du altids få laget det selv.

Froøvrig er det vel lite trolig at de legger ut svarene der før "tida".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...