Gå til innhold

Finner ikke S-ATA disk, kan noen hjelpe?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Som topic sier, har plagdest med dette en god stund nå og har nå gått til innkjøp av diskett-stasjon for å få lagt inn "tredjeparts..?!?" under instalasjon av windows, men instalasjonen avbrytest noen sekunder etter at jeg har valgt XP driveren (har også prøvd de andre) på disketten. Denne driveren jeg la på disketten fant jeg på hovedkortets hjemmeside (LINK) hardisken jeg har er en Western Digital (LINK). Når instalasjonen avbrytest får jeg beskjed om at "manufacturer-supplied diagnostic" eller noe setup kan være nødvendig. Hva vil da dette si? en annen ting jeg lurte på var om at det er en jumper som må flyttest på. S-ATA er "enabled" i bios. Det kan vel også nevnes at jeg må trykke "G" rett før booting skjer da maskinen finner en "hard drive failure" (eller noe lignende) for å komme videre. Har noen noe tips eller forklaringer/teorier? Jeg river meg i håret hver dag da denne midlertidege hardisken fra 1996 er ufattelig treig og liten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
sett inn den nye disken i tillegg til den gamle.. blir den funnet av OS da ?

Nei den nye disken er tilkoblet hele tiden (nå også) har også intstallert raid?!? driver fra hovedkort cd men finner bare denne gamle disken når jeg ser på "min datamaskin"

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Nei den nye disken er tilkoblet hele tiden (nå også) har også intstallert raid?!? driver fra hovedkort cd men finner bare denne gamle disken når jeg ser på "min datamaskin"

den vil ikke komme opp i min datamaskin om den er blank og det ikke er opprettet partisjon på disken.. du må da høyreklikke på min datamaskin og velge manage/behandle.. så finner du disk management. Og ser om den er i listen der. Der kan du lage og aktivere en partisjon på disken..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Har hovedkortet ditt støtte for "SATA2"? Det kan være du må redusere hastigheten fra 300 til 150 ved hjelp av en jumper på harddisken.

er denne jumperen merket med noe?

den vil ikke komme opp i min datamaskin om den er blank og det ikke er opprettet partisjon på disken.. du må da høyreklikke på min datamaskin og velge manage/behandle.. så finner du disk management. Og ser om den er i listen der. Der kan du lage og aktivere en partisjon på disken..

Der finner jeg begge dvd stasjonene og den gamle hardisken..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har jeg forsket litt, på disken står det at stikk 3 og 4 aktiverer PUIS (power up in standby) men det står fortsatt

"HardWare Initiate failed, pleace check device!!! The bios does not be installed. Press <g> to continue!"

rett før den booter med jumper på denne. Har nå prøvd å ha jumperen på 1 og 2, 3 og 4, 5 og 6, 7 og 8. Når jumperen står på 5 og 6 kommer hardisknavnet opp på skjermen men datamaskinen stopper ved

"Verifying DMI Pool data ............" (12 punktum hvis det har noe å si)

altså maskinen stopper før den booter. Har ventet i 10-15 minutter men kommer ingen vei derfra, må slå av eller restarte. Det er kun på stikk 5 og 6 at navnet på disken kommer opp og man ikke må trykke G. Så nå er jeg på sporet men stopper da her igjen...

Lenke til kommentar

-Det er helt riktig å redusere til 150 MB/s

-Det er helt riktig å bruke jumper over 5 og 6 pins.

Men hva med Biosen?

Linken fra produsenten viser at Bios ver. 1.3 adresserer noe vedrørende Sata.

Har du kontrollert det.

I så fall er det verdt å prøve.

Hvis Biosen er allerde oppdatert, forsøk da å resete biosen.

Kontrolere deretter Integrated Peripherals i Biosen, om noen av instillinger der kan forandre på noe. (Via OnChip IDE Device seksjon)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
-Det er helt riktig å redusere til 150 MB/s

-Det er helt riktig å bruke jumper over 5 og 6 pins.

Men hva med Biosen?

Linken fra produsenten viser at Bios ver. 1.3 adresserer noe vedrørende Sata.

Har du kontrollert det.

I så fall er det verdt å prøve.

Hvis Biosen er allerde oppdatert, forsøk da å resete biosen.

Kontrolere deretter Integrated Peripherals i Biosen, om noen av instillinger der kan forandre på noe. (Via OnChip IDE Device seksjon)

Da er jeg på rett vei :) Har aldri oppdatert biosen så den er nok fra 2004 antar jeg.. har lastet ned den bios 1,3 versonen, men hvordan installerer jeg den? siden det er 590 kb så skal vel dette legges på diskett? Takker for all hjelp! :D

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ikke 590 vel..512 kanskje?

Du har mulighet med å bruke Msi Live updade utility, dvs alt kjøres fra Windows.

Du må installere Msi Live Utility først.

Hvis du velger å bruke Awfl933c og bios filen w70061vms.130 eller den siste 1.4 versjon, så må du følger instruks i How to flash the Bios , helt nederst, dvs for non fat system file.

Dvs du bruker ramdrive.

Uansett hvordan du velger å gjøre det, vær oppmerksomt at Bios oppdatering kan gå galt.

Derfor du burde sikre deg.

Om du velger å bruker Live uptate, så burde du vel ordne for Dos mulighet og.

Men uansett: reset cmos instillinger til standard verdier, hvis du har klokket noe, før du går videre med det.

Ikke hastverk med det. Ta den tid du trenger å lese det som må leses.

Det går vel bra tenke jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

den totale størrelsen på 1,3 bios oppdateringen var 590 kb.. eller kB, KB, Kb har aldri skjønt forskjellen på det der.. Har nå kjørt den live saken men mye feilmeldinger under nedlastingen men tror instalasjonen ble bra, uansett sto det ingen ting om sata på den oppdateringen men noe om DMI håper dette gjør susen.. Hvis det kan gå galt å "flashe" så er det garantert at det går galt.. hehe

Takk for hjelpen! hadde ikke klart dette selv! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...