Plecto Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Trenger desperat hjelp her. Pleier å arangere lan fra tid til annen, lan som varer en ukes tid, men mor i overetasjen er like sur hver gang jeg sier at jeg skal ha lan fordi lydnivået er veldig høyt, og jeg forstår at dette er slitsomt i en hel uke. Jeg har en Radishack digital lydmåler og fant ut at lydnivået ligger på rundt 80db! Sikkert en del over 100 når folk skriker og roper til tider, på toppen av det hele har jeg en kamerat som ler og prater ekstrem høyt og med en stemme som man skulle tro ikke brydde seg om hindringer og avstander :O Så det jeg nå trenger er en lampe som lyser hver gang lyden er over et visst volum. Lydmåleren har en analog utgang, kobler man denne til pcen vil lydmåleren fungere som en ekstremt dårlig mikrofon bare med veldig nøyaktige målinger av lydnivået Lydmåleren kan stilles inn for hver 10. db hvor den da måler spekteren +-10 db av det jeg setter den på. Spurte om dette på avforum.no hvor en kar sa at det ikke var så vrient å lage en slik dings med litt elektronikk kunnskaper, han sa noe så gresk som: Trenger ikke være så avansert. Husker ikke helt hvor kraftig signalet ut fra Radioshacken er, men jeg ville forsterket det med en operasjonsforsterker, likerettet det og så kjørt det inn til en differensialforsterker hvor jeg har sammenlignet med en variabel "referanse". Ved et visst nivå vil da utgangen derfra kunne syre et rele koblet til en lampe eler hva annet man ønsker å aktivisere. Jeg har en eldre bror med master i mikroteknolgi som har en del peil på kretskort og sånn, jeg fortalte problemstillingen, men han sa at dette var ganske avansert, men at han kunne lage den hvis han hadde noen kretstegninger om hvordan det skulle gjøres. Er det noen her som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Spurte om dette på avforum.no hvor en kar sa at det ikke var så vrient å lage en slik dings med litt elektronikk kunnskaper, han sa noe så gresk som: ... Altså, bare for å si litt hvor landet ligger: Hvis du vet sånn ca hva begrepet "programmering" betyr, og så spør du hvordan man kan lage et operativsystem Jeg foreslår du får noen til å bygge denne lydmåleren for deg, for å presentere en kretstegning her og nå vil mest sansynligvis ikke være til hjelp. Du må ha de grunnleggende kunnskapene først. Du bør altså kunne litt om spenningsdeling, halvlederteknikk og helst litt signalbehandling også før du begynner å lage til noe slikt selv. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Hvor kommer operativsystem inn hen? Jeg er lite interessert i å ha en pc susende å gå for å aktivere en lampe Eller mener du at det skal være mulig å installere operativsystem på denne dingsen? Jeg selv har ingen planer om å lage denne, jeg har en bror med master i mikroteknologi som har en del peil, men han visste ikke helt hvordan han skulle gjøre det, men kunne gjøre det hvis han hadde kretstegninger sa han. Lenke til kommentar
Tigergutt13 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dette er ike så vanskelig å lage , men det tar lit tid. Bestille deler, lodde, teste osv. Det enkleste for deg er nok å ta en kikk på byggesett for nybegynnere. Da får du med alle deler og en god forklaring på hvordan du lodder det sammen. Se på www.elfa.se der finner du noen byggesett. Noter navnet på produsenten og søk videre på disse hvis du ikke allerede har funnet det du trenger. J Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Som sagt igjen, det skal jo ikke være enkelt for meg, det skal være enkelt for min bror Trenger ikke noe nybegynnersett hvis da ikke man trenger delene som følger med. Godt å høre at det ikke er så vanskelig å lage, men kunne noen forklart hvordan? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei. Hvis vi ser bort fra at du ønsker å vite hvilket dB nivå lampen skal lyse på og bare bruke lyd til justering, er ikke dette så vanskelig å få til. For enkelthets skyld regner jeg med en lysdiode i stedet for en lampe, men man kan jo bruke rele om man trenger noe kraftigere. Da trenger man en mikrofon, en liten forsterker, en komparator, potmeter og en LED. Bruker så potmeter for å stille følsomheten, og regulere det til LED tenner på ønsket lydnivå. Så er det muligheter å velge om det skal reagere raskt eller senere. F.eks. uten noe filtrering kan et klapp i hendene få LED til å blinke opp. Eller man kan filtrere det slik at lyden må ligge over et visst nivå i en liten tid før LED tennes. Kan sikkert forsøke å lage en slik sak om det er ønskelig, bør ikke koste all verden. Nettulf Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dette burde strengt talt broren din kunne i hodet... Men uansett. Hva er spenningsnivået ut ifra dingsen din (mål eller finn spesifikasjon på nett)? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Spenningsnivået ut fra hva? Lydmåleren eller dingsen jeg er ute etter? Multimeteret mitt hadde tatt kvelden :O Helt uten videre, men kanskje du finner noe info her: http://rsk.imageg.net/graphics/uc/rsk/Supp...02055_PM_EN.pdf Men til nettulf. Hvis man bare kan koble i en enkel stativmikrofon til pcen hadde jo det vært supert. Jeg kan jo bare bruke lydmåleren min til å stille inn dingsen riktig, så sant denne mikrofonen er stabil, at den ikke går opp og ned på volumet, og at mikrofonen klarer så høyt volum. Hvor mye ville du tatt for å gjøre en slik jobb? Evt. send meg en pm. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg så for meg en løsning hvor du kopler lydmåleren din til en elektronisk dings som styrer lampa. Alternativt kan du kople lydmåleren rett til pcen, og så programmere en liten snutt. Men å få en lampe til å lyse er ikke like lett da, med mindre du har paralellport tilgjengelig. Kanskje er det nok at du får opp en melding på skjermen? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Alt som innebærer bruk av PC mener jeg er tull og lite praktisk. Ser ut fra spesifikasjonene på den linken som ble lagt inn følgende: Signal Output: Voltage ...................1 Volt Peak-Peak Min. (Open Circuit, Full Scale at 1 kHz) Impedance.............. 10 Kilohms Min. Load Distortion ..............Less than 2% at 1 kHz. 0.5 V p-p Output (Input: Mic Out, Output: 10 Kohm) Så det ser ut til at lydtrykksmåleren gir ut en spenning på 1 volt peakt-peak ved fullt signal (126dB) slik jeg tolker det. Det eneste man slipper da ved å bruke lydtrykksmåleren er en mikrofon. Disse koster uansett ikke mere enn rundt 20-30kr, og ved å bygge hele kretsen fra bunn av får man en mindre og enklere sak. Skal man kun ha en LED som lyser, kan man bygge hele saken med batteri inn i en plastboks, så er den enkel å bruke der det trengs. Eller man kan legge inn en kontakt for batterieliminator for å slippe batterier. Nettulf Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Hvordan er det å kjøre 230V gjennom dette her a? Kan ingenting selv, men tenker som så at du har et potmeter og (broren min nevnte et rele?), altså har man en sak, som jeg har fortstått fungerer som en rask lysbryter hvor 230V går igjennom, denne saken slår seg på ved en viss spenning og jeg bruker da potmeteret til å regulere spenningen slik at den krevde spenningen for å tenne lampa kun slipper igjennom ved et visst lydnivå, altså en viss spenning. Tenker jeg riktig? Jeg kan vel kanskje lage dette selv Hvis jeg får tak i det jeg trenger så er det vel bare litt lodding igjen? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er bare litt lodding som skal til ja.... Og å velge ut riktige komponenter. Du bruker en OP-Amp til å forsterke signalet fra en mikrofon. Dette signalet kan man likerette og glatte ut litt, slik at du får en likespenning som vil variere i nivå med lydtrykket. Denne spenningen sendes inn på en komparator som sammenligner denne spenningen med et annet, fast nivå som du har stilt inn med potmeteret. Overskrider spenningen fra mikrofon den innstilte spenningen, skal en lysdiode tennes. Trenger du å styre en større lampe på 230V AC må du bruke et rele i stedet for en lysdiode. Merk at å lage kretser selv som er tilkoblet 230V AC ikke er helt lovlig... Nettulf Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Er så mye kludrete elektronikk her nede så denne saken gjør det ikke så mye værre Men det må vel være releer som er godkjente for 230V som kan brukes? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Kan bruke en omformer alla en gammel lader eller batteri Lenke til kommentar
HAG Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er rele i handelen som bruker likestrøm (5 - 24V ?) som styrestrøm for og koble 230V vekselstrøm, såg et prosjekt der en alarmsentral for gass skulle gi alarm med "blinklys" som brukte nettspenning, der var det rele i en koblingsboks til lysa. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Så man kjøper en rele med forskjellige spenninger, hvor man da må gi releet denne spenningen eller mer for at den skal slå seg på? Eller slå på 230V strømmen da Lenke til kommentar
HAG Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Ja, et rele som får "svakstrøm" fra styringa og kobler 230V til lampa, eller annen "alarm". Fant et rele her, "Koster skjorta" (ca. 1.000,-)... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Den største (eneste reelle) utfordringen her er å finne en enkel metode for å jevne ut triggingen av releet, slik at ikke lampen flyr av og på hele tiden. Peak-detektor som resettes jevnlig er en mulighet, men det vil alltid være noen høye lyder i svært korte øyeblikk som vil trigge dette, og det er kanskje ikke det man er ute etter? Er vel mest interessant å vite når det gjennomsnittlige lydnivået blir for høyt... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Nei, det kuleste hadde vært om lampa lyste for hver minste lille ting, det er jo slike småting som flyr opp til mor. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Mener at det finnes ferdige løsninger for dette. Etter at det var litt oppstyr i media rundt støynivået på arbeidsplassen hos de barnehageansatte kom det opp en dings som lyste når støynivået var for høyt i barnehagen hvor poden min gikk. ...man måtte selvfølgelig ta den ned etter en stund. For barna var det ustyrtelig morsomt å få lyset til å lyse hele tiden.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå