Gå til innhold

Thewiz's treningsdagbok, styrketrening.

Thewiz

Anbefalte innlegg

Har merket at det har kommet en del treningslogger/dagbøker her inne nå. Så jeg tenkte at jeg kunne lage min egen lille tråd om min styrketrening. :)

Info

Alder: 17 år

Høyde: 1.87cm

Vekt: 81kg

Treningstart: 20. Aug 2007

Jeg tar gjerne imot tips og kommentarer på treningsprogrammet mitt og kosthold.

Jeg har prøvd mye forskjellige programmer, som split/fullkropp/RYP/5x5 og per i dag har jeg et tung/lett treningsprogram av forskjellige muskler (les under) og ettertrening av muskler jeg har tatt som ''tung'' før i uka.

Øvelser

Bryst: Benkpress, skråbenk, Cable-cross, Armhevinger

Rygg: Nedtrekk, Low Row, Markløft

Bein: Knebøy

Biceps: Stående Stangcurl med EZ-stang, Manualer

Triceps: Cable, Manual bak hodet, French press

Skuldre: Skulderpress med manualer, skulderpress i smithmaskin, Iso-lateral

Treningsprogram per dags dato

Dag1: Tung Bryst og Bein

Dag2: Tung Biceps og Triceps

Dag3: Tung Skuldre

Dag4: Lett Bryst, bein, biceps og triceps

Dag5: Tung Rygg og lett skuldre

Dag6: Fri

Dag7: Fri

(Tung = Kjører en tung treningsøkt for valgt muskel, Lett = Kjører en lett treningsøkt for valgt muskel.)

Kosthold

Dette er ikke mye å skryte av, da jeg ikke har satt opp et fast kosthold jeg bruker å holde meg til.

Jeg spiser som regel en god frokost som inneholder brødskiver, melk, havregryn og frukt. Samme til lunsj.

Middag går det mye i egg, kjøtt, fisk og grønnsaker. Til kvelds spiser jeg ikke så mye, men prøver å få i meg 2-4 brødskiver med kjøttpålegg og melk til.

Bilder og treningslogger kommer. ;)

-Thewiz :)

Har valgt å avslutte styrketrening inntil videre, da jeg ikke har kommet tilbake til trening på en stund pga langvarig sykdom. I'll be back someday :)

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg trodde først jeg hadde kommet inn på min egen treningsdagbok. Hehe

Har du glemt å forandre treningsstarten til din egen treningstart eller er det tilfeldig at du har startet akkurat samme dag som meg? Ser du kjører du samme treningsopplegg som meg. Lenge har du gjort det? Ellers ser jeg du har veldig likt kosthold som meg også.

Ingenting galt å ha samme opplegg, det er derimot spennende å se hvordan framgangen din blir med omtrent samme opplegg.

Stå på ;)

Lenke til kommentar

Tung Bryst og bein

Benkpress

60kgx6

60kgx6

65kgx6

70kgx4

70kgx2 (hadde ingen støtte på denne, så ble bare 2 rep.)

Skråbenk i Smithmaskin

40kgx8

40kgx6

50kgx4

50kgx4

Cable-cross

(Her vet jeg faktisk ikke hvor mye jeg løfter ^^)

Vekthakk nr.5 x 10

Vekthakk nr.6 x 8

Vekthakk nr.6 x 8

Vekthakk nr.6 x 8

Armhevinger

20

15

Knebøy

50kgx10

50kgx8

50kgx8

60kgx6

Dagens trening gikk helt fint egentlig, har ikke trent bein på en god stund og har merket jeg har gått ned forbausende mye egentlig. Ellers en grei trening. :)

Noen innspill? :)

Stå på ;)

Ja, må innrømme at den er ganske lik din treningsdagbok, Lambada :wee: Men jeg skal ikke legge skjul på at programmet jeg kjører nå fungerer utmerket. Vi startet faktisk på samme dato, litt rart egentlig. ^^

Noen tips/erfaringer, så langt Lambada?

Lenke til kommentar

Tung Biceps og triceps

Stående Stangcurl med EZ-stang

34kgx6

34kgx6

34kgx6

34kgx8

Manualer

32kgx10 (samlet, 16kg i hver hånd)

32kgx8

32kgx8

28kgx8

Cable (Triceps)

Vekthakk nr. 12x8

Vekthakk nr. 11x6

Vekthakk nr. 11x8

Vekthakk nr. 11x10

French press

24kgx6

29kgx6

29kgx6

29kgx6

Manual bak hodet

10kgx15

10kgx15

12kgx10

12kgx10

Flott trening i dag, syns jeg fikk til French pressen ganske godt og kjente det godt i triceps etterpå. :)

Synspunkter? ;)

Lenke til kommentar

Imponerende at du tar det samme i hantler som du tar med EZ-stang. Selv om jeg kjører 55kg i EZ-stangcurl så har jeg ikke sjans med 28kg hantler. Er det stående med vridning?

Der du skriver cable, er det toarms kabelcurl? Det er mange bicepsøvelser i kabel.

Skriv franskpress! På engelsk heter den Skull crusher så french press blir helt feil. Ellers er det bare å stå på ;)

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Du kjører mange isolasjonsøvelser på triceps, noe som er helt greit, men skal jeg anbefale deg en ting så prøv ut dips som et alterantiv til en av disse, evt ta den fra benk og det ikke er stativ der du trener. Du får da brukt fremsiden av skuldrene og litt bryst i tillegg, fin "baseøvelse". En øvelse jeg anbefaler for bena er utfall, f.eks på\fra stepkasse. God for støttemusklene og du kan få bedre trening for baken om du kjører på kasse sammenlignet med knebøy (med mindre du kjører ass to grass der da). Anbefaler deg i størt mulig grad å droppe alle øvelser i apparater hvor bevegelsesbanen du løfter etter er låst da dette kobler ut støttemuskulatur og ofte gir en unaturlig utførelse sammenlignet med frie vekter. Om du har mulighet til det så er skråbenk med manualer bedre enn skråbenk i smith.

Ellers synes jeg at programmet ditt ser bra ut, et av de klart bedre nybegynnerprogrammene jeg har sett!

Lenke til kommentar
Imponerende at du tar det samme i hantler som du tar med EZ-stang. Selv om jeg kjører 55kg i EZ-stangcurl så har jeg ikke sjans med 28kg hantler. Er det stående med vridning?

Der du skriver cable, er det toarms kabelcurl? Det er mange bicepsøvelser i kabel.

Skriv franskpress! På engelsk heter den Skull crusher så french press blir helt feil. Ellers er det bare å stå på ;)

Takk for det. Jeg tar ikke alt jeg har i på den EZ-stangen, kan legge på mer vekt uten å kollapse midt i et sett hvis du skjønner. ;)

34kg på EZ-stang, også tar jeg sittende (på benk med støtte til ryggen (90grader)) 16kg-18kg i hver hånd. Som blir da 32kg og 36kg samlet. Er ikke mye vridning hos meg egentlig. Tar de opp og ned helt rett (180grader).

Jeg bruker ikke Cable på Biceps, da jeg føler det blir litt merkelig øvelse. ^^

(Skal prøve å beskrive hvordan jeg tar Cable på Tricepsen: Jeg bruker kun den ene Cablen og setter på en rett stang hvor jeg plassérer begge hendene på og skyver nedover ved hjelp av triceps. Armene i 90grader i startposisjon og 180 i sluttposisjon)

Franskpress it is ;)

Du kjører mange isolasjonsøvelser på triceps, noe som er helt greit, men skal jeg anbefale deg en ting så prøv ut dips som et alterantiv til en av disse, evt ta den fra benk og det ikke er stativ der du trener. Du får da brukt fremsiden av skuldrene og litt bryst i tillegg, fin "baseøvelse". En øvelse jeg anbefaler for bena er utfall, f.eks på\fra stepkasse. God for støttemusklene og du kan få bedre trening for baken om du kjører på kasse sammenlignet med knebøy (med mindre du kjører ass to grass der da). Anbefaler deg i størt mulig grad å droppe alle øvelser i apparater hvor bevegelsesbanen du løfter etter er låst da dette kobler ut støttemuskulatur og ofte gir en unaturlig utførelse sammenlignet med frie vekter. Om du har mulighet til det så er skråbenk med manualer bedre enn skråbenk i smith.

Ellers synes jeg at programmet ditt ser bra ut, et av de klart bedre nybegynnerprogrammene jeg har sett!

Har vurdert å legge inn dips, og tror kanskje jeg også gjøre det. Takk for tipset :)

Utfall er notert.

Jeg bruker ikke slike apparater hvor som du sier bevegelsesbanen er forhåndsbestemt, så den er grei.

Dagens trening legger jeg ut litt senere. ;)

Lenke til kommentar

Tung skuldre

Skulderpress med manualer

28kgx8

32kgx6

32kgx6

32kgx6

36kgx6

''Shoulder Press'' -Maskinen

Vekthakk nr. 8x8

Vekthakk nr. 8x8

Vekthakk nr. 9x8

Vekthakk nr. 9x8

Iso-lateral

Vekthakk nr. 9x8

Vekthakk nr. 9x8

Vekthakk nr. 10x6

Vekthakk nr. 10x6

Veldig kort trening i dag (egentlig gårsdagens trening), men fin skuldertrening. :)

Lenke til kommentar

Har hatt halsbetennelse, noe som gjør meg veldig ute av form osv. Men satser på å komme tilbake til trening i løpet av uka som kommer :)

EDIT: Var hos legen da jeg ikke følte meg bedre. Diagnosen var visst kyssesyke. Dere kan jo tenke dere hva som skjedde da, treningsforbud i minst 3 mnd sa legen. Fucking great.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...