Robocoop Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Vil den globale nedgangen, som for høy pris gir, påvirke oss mer enn det positive med økte oljeinntekter? Er det tenkbart at myndighetene i Norge pumper inn oljepenger om vi får en skikkelig nedgang, med resultat at renten og kronekursen her blir langt høyere enn i utlandet. Blir det ikke da et langt skritt på vei mot en Kuwait-økonomi? Mer enn før. Høyere oljepris = høyere pris for mange "oljevarer" og transport + økt pris på mat som kan brukes til bio-fuel = Inflasjon Dette vil vel gi generelt høye renter fremover og siden vi må holde dem enda høyere enn andre, så går vel boligmarkedet ned med et brak................ Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Vel. Jeg er en enkel kar. Høy pris betyr at oljeselskapene investerer mye penger i fortsatt leting, utvinning osv. Noe som igjen betyr at jeg ikke trenger å jobbe på land med det første Så lenge jeg har lån osv så kommer dessverre bekymringer som miljøhensyn, renter osv i andre rekke :/ Stiger renta må jeg bare jobbe mer Yeeehaaaa! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Vel. Jeg er en enkel kar. Høy pris betyr at oljeselskapene investerer mye penger i fortsatt leting, utvinning osv. Noe som igjen betyr at jeg ikke trenger å jobbe på land med det første Så lenge jeg har lån osv så kommer dessverre bekymringer som miljøhensyn, renter osv i andre rekke :/ Stiger renta må jeg bare jobbe mer Yeeehaaaa! Trodde de brukte ubemannede dypvannsrigger mer og mer......... Og høyere pris trenger ikke bety mer oljeutvinning. Det beste er allerede funnet fordi det nesten alltid har vært svært lønnsomt med olje. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) De bruker mye Subsea Utstyr ja. Men til leting trenger de fortsatt bemannede rigger. Går ikke ann uten Og høye oljepriser betyr at de begynner å utvinne brønner som tidligere har hatt for lav utvinningsgrad til at de har villet utvinne forekomsten. Endret 27. februar 2008 av Arteju Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 I tillegg så vil høy oljepris føre til høyere eksport av subseamoduler. Et fagfelt der Norge er verdensledende ATM. Faren min er faktisk i skrivende stund i Point-Noire, Kongo hvor FMC Technologies ferdigstiller subseamoduler for lokal utplassering. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Om man ser på oljepris utviklingen kontra dollarutviklingen, så ser man at de utfyller hverrandre enormt godt.. Oljeprisen går ikke mye mer opp enn dollaren går ned, så det er ikke noe man tjener fryktelig på, siden du får like mye penger igjen i kroner.. (altså, ikke like mye, men relativt..) Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Nesten oppe i 103 dollar nå for lettoljen. Må være peak oil. Det er jeg dessverre nesten sikker på etterhvert. For noe drit........................... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Husk på at dollaren har falt rimelig mye i forhold til mange valutaer. Ta f.eks EUR/USD som har fått fra ca 1,32 til 1,53 det siste året. Oljeprisen har gått fra 61,6 USD til 104 USD (+68%) I EUR blir det 46,7 EUR til 68 EUR (+45%) Med tanke på det sterke dollar fallet den siste tida er nok ikke økningen i oljeprisen så høy som den virker... Og når jeg først er i gang, Norge pumper opp mindre olje nå enn de har gjort, mener max har var 3,1 millioner fat, mens det nå er 2,2 millioner fat. 2,2 millioner +45% = 3,19 i forhold til 3,1 milloner fat, mao, oljeinntektene er like nå som de var for ett år siden.. eller så Endret 8. mars 2008 av blackbrrd Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) 110.2 $ er den nye rekorden. Norge mister nok snart sitt image som "humanitær stormakt" og blir fra nå av kjent som "Sult-profitøren". Endret 12. mars 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå