Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag i husleie?

Pus_1808

Anbefalte innlegg

En familie på fire leier 2. etasjen i et hus.

En dag i januar tar vaskemaskinene i kjelleren fyr, heldigvis skjer ingen større skade enn at ledningene til vaskemaskinene blir ødelagt. Det hele kunne selvsagt gått mye værre.

Grunnen til ulykken skyldes mest sannsynlig at huseier hadde koblet sammen ledningene til vaskemaskinene sammen med skjøteledning (som han hadde surret rundt en vannkran). Og at det er noe galt på det elektriske anlegget, men det er ikke skjekket fordi huseier hevder alt er i orden. dvs. det ble lagt opp nytt elektrisk anlegg for 3 år siden (vet ikke om det ble gjort av en autorisert elektriker). Grunnen til antagelsene er at spottene i taket går stadig vekk, og at to støvsugere nesten har tatt fyr.

Det hele tok 4 uker å fikse (med en god del om og men).

I husleie betaler leietakerne 5000 inkl strøm.

Burde leietakerne kreve avslag på husleien? I tilfelle hvor mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven:

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Så trengt talt har de sikkert krav på å få redusert leie i denne perioden dersom de har avtalt at leien på 5000k rinkludere tilgang til vaskemaskin, noe som er litt uklart fordi slik du skriver kan det tolkes som at de bare leier 2. etg. Da burde det ikke ha noen konsekvens for leien om eiers vaskemaskin ryker. Sett at de har hatt mulighet til å bruke maskinen selv om dette ikke har vært formelt avtalt - da stiller de også ganske svakt ville jeg tro.

Rent personlig syns jeg ikke dette er noe å bråke om. Økonomisk kan jeg ikke tenke meg at det er noe særlig vits å forfølge. Ny vaskemaskin på Elkjøp koster 3000 kr, varer kanskje i 5 år. Kostanden for en vanskemaskin i en måned er da 50 kr. Det er klart at det var til ugunst for disse at vaskemaskinen røk men det skjer av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...