mirage Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hei 6 PC'r på samme nettverk ønsker tilgang til en felles bildedatabase. Deling av bildene er i og for seg greit, men å finne fram til bilder innen en bestemt kategori kan være vrient. De programmene jeg har prøvd har alle individuelle databaser over bildene, knyttet til den enkelte PC, slik at hvis en kollega tagger et bilde blir dette ikke synlig for den andre med mindre hele biblioteket scannes på nytt. Finnes det et katalogiseringsverktøy (gratis/rimelig/dyrt) som gir flere brukere tilgang til en felles database over bildeinformasjon (keywords, tags, etc.) og som lar alle oppdatere databasen med ny informasjon? Åsmund Lenke til kommentar
mirage Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ingen hom kjenner til et slikt program eller er formuleringen av problemstillingen for uklar? Åsmund Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg skjønner for så vidt hva du mener. Noen bildeformat inneholder metadata, deriblant keywords, og en endring lagret av en person vil være synlig for neste. Dog har dette ikke noe med en database å gjøre. Jeg har et forslag, men jeg ville ha sjekket det opp mot Adobe før jeg eventuellt ville ha prøvd det selv (grunnet at det er en workaround for en ikke-tiltenkt arbeidsoppgave): Dersom man installerer Lightroom, men databasen til Lightroom på en server, der alle som skal ha det, har adgang vil alle ha tilgang til bildene, med eventuelle endringer som har blitt utført av andre. Dog må du da legge denne serveren til som en 'nettverksstasjon' for at dette skal gå siden LR ikke har innebygget nettverksstøtte. Ulempen er dette. LR er ment for 1 person. Jeg vet ikke om det er mulig at flere personer leser fra samme database samtidig. Og jeg stiller meg tvilende til hvordan dette vil gå dersom en person endrer ett bilde en annen ser på/endrer samtidig... Men det er vel noe ala dette du tenker på: http://www.pixandmore.com/imabas.features.php Har ikke sett så nøye på det, men det ser da ut som noe som kanskje kunne ha hjelpt deg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
mirage Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takk for gode forslag Beej80! " Noen bildeformat inneholder metadata, deriblant keywords, og en endring lagret av en person vil være synlig for neste. Dog har dette ikke noe med en database å gjøre." Kar over det. Men jeg regner med at når man organiserer bilder med metadata med feks ACDSee, Adobe Bridge, LR m.fl., indekserer programmet metadataene i bildene og lagrer disse i en database av ett eller annet slag. Det er prinsippet du nevner i eksempelet men Lightroom jeg er ute etter: HVordan dele indeksen med andre. Lightroom støtter ikke at flere bruker databasen samtidig, men kan la seg gjøre som du foreslår, forutsatt at bare en bruker er koblett opp mot databasen aad gangen. (Vi får håper Adobe tar opp dette punktet i LR v2. Det er i hvertfall ønsket av andre http://www.scottkelby.com/blog/2008/archives/932) Imabas ser ut til å være noe i retning av hva jeg er ute etter. Skal se næremere på det. Noen andre som kjenner program med nevnte funksjonalitet? Åsmund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå