Traadstarter Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=518355 Jeg mener dette bør være lov. Ytringsfrihet, vet dere. Idiotene driter bare ut seg selv. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvordan tror du jøder og negre som måtte være på stadion måtte føle da? Mange, kanskje særlig negre, blir utsatt for rasisme ofte. Jødene har nok ikke glemt andre verdenskrig. Hva har nazisme og nazi-hilsner på en fotballbane å gjøre? Goscinny Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dette har ikke noe med fotball å gjøre. Synes nazistene kan dra andre plasser for å nazisere. Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Selvfølgerlig skal man kunne gjøre nazihilsen uten å få bot! Syntes dette er mega brudd på rettigheter ja. Bare fordi jøder/negre syntes så synd på seg selv, bør ikke mennesker bli nektet noen armbevegelser osv. Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg synes det burde være opp til hver enkelt fotballspiller om de vil gjøre noe så dumt (altså ikke forbudt) Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Synes at alle som er på en fotballarena bør se seg for gode til å oppføre seg slikt, om det skal bli en lov mot det vet jeg ikke. Håper ikke det er nødvendig. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Synes ikke en nazihilsen hører hjemme på en fotballbane. Politisk hilsen javel, men nazisme inneholder jødehat og negerhat og skal ikke tolereres under noen omstendigheter Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hverken politikk eller religion har noe som helst å gjøre på en fotballbane eller i andre former for sport. Hva man gjør på fritiden spiller ingen rolle, så lenge man ikke drar med seg driten inn i en sportsarena. Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Synes at alle som er på en fotballarena bør se seg for gode til å oppføre seg slikt, om det skal bli en lov mot det vet jeg ikke. Håper ikke det er nødvendig. Jeg tror uansett ikke det blir nødvendig, den eneste jeg har sett er en gæren italiener, husker ikke helt hva han heter... Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dropp politiske ytringer på fotballbanen og spill for å ha det gøy, ikke for å yppe på deg folk med annen mening. Samme gjelder karikaturtegningene. Man bør ha lov til å trykke de, men man skal ikke trykke de bare for å provosere. Blir som å ta spaden til lillebror som leker så fint i sandkassa bare fordi det er din spade. Fotball er fotball, vår herligste sport. La det være slik og kos dere når der er ute på matta. Og om man absolutt vil være såpass dum mot seg selv og alle andre kan man pelle seg til skogs og leke diktator på fritiden. Lenge leve fotball! Lenke til kommentar
Grand Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er ikke fotball en sport som bringer alle folkeslag sammen? Og bekjemper diskriminering og rasisme? synes ikke dette er riktig da. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=518355 Jeg mener dette bør være lov. Ytringsfrihet, vet dere. Idiotene driter bare ut seg selv. En ting er at vi har ytringsfrihet, en annen ting er at vi faktisk ikke har lov til å ytre absolutt hva vi vil bare fordi vi har ytringsfrihet. Nazi-hilsener er, uten at jeg husker om det er nevnt spesifikt, en av de tingene som er ulovlig å ytre. I straffelovens §135a finner vi følgende: "Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte." En nazi-hilsen er indirekte en hatefull ytring og dermed ikke dekket av Grunnloven §100 (Ytringsfrihet). Uansett, nazihilsen hører ingensteds hen. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ytringsfrihet, vet dere. Så de er liksom greit å hate jøder nå? Folk kan si hva de vil om politikk men nazisme er galt uansett hvordan man snur og vender på de. Nazismen må ut av fotballen(og verden forøvrig) fortest mulig. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) En slik hilsen trenger ikke nødvendigvis å ha direkte tilknyttning til nazismen. Den italienske fascist hilsenen begrenser seg til det økonomiske og politiske. En tysk fascist/nazist hilsen derimot, ble brukt til å fremheve den ariske rase og undertrykke andre. Denne hilsenen brukte forøvrig italinerne lenge før 2. verdenskrig begynte. Det var det Mossulini som styrte dette fascist parti da også. Italierne har riktignok likhetstegn med tykserne, angående denne hilsenen, men ikke på lang nær så stort omfang angående raser osv. Jeg mener hvertfall at det er en vesentlig forskjell, på en tysk og en italiensk- facist hilsen. Jeg vil tro at de Italierne som har gjort dette har hatt ett politisk mening bak det, ikke en nazistisk/rasistisk. Dette er meget enkelt skrevet og det er mange likheter her, men også mange ulikheter som spiller en rolle. Siden det er skrevet enkelt er det heller ikke helt riktig, da det hadde tatt meg en time til å få til noen lunde korrekt. Det blei ikke mye fotball i dette innlegget, men uansett så er dette en privatsak og burde ikke forekommet uansett om det er politisk men eller ei. Nå skal det sies at de mest ekstreme spillerne som holdt på med dette (eks. Paulo Di Canio) spilte for klubber, som ofte er grunnlagt av personer med sterkt politisk engasjement, og noen har sikkert forguded den ariske ras også. Men kanskje denne ytringen i en viss grad har blitt "godtatt", spesielt i Italia? For det skal tas med at Lazio fans har kommet rasistiske bemerkninger i form av banner på stadion, så det er vel ymse hvordan folk tolker fascismen. Men for all del. Det er ikke lett å skjønne hva spillerne mener bak dette, så det burde ikke være lov å ha det som "cover" for rasistiske utsagn/hilsner. Edit: Jeg er ikke noe ekspert på dette området, så dere får bare kommet med korrigeringer, eller andre definisjoner på hva dere mener denne hilsnen egentlig betyr. Det strides vel folk om fortsatt også så vidt jeg vet. Endret 27. februar 2008 av AndersC Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Edit:Jeg er ikke noe ekspert på dette området, så dere får bare kommet med korrigeringer, eller andre definisjoner på hva dere mener denne hilsnen egentlig betyr. Det strides vel folk om fortsatt også så vidt jeg vet. Den ble også brukt av de gamle romere i antikken, men problemet for hilsenen er at den er koblet mot Hitlers nazi-hilsen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_salute Det ER en hilsen som er problematisk. Om man vil demonstrere ytringsfriheten sin på kamp tror jeg at jeg ville anbefalt andre måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, det er jeg helt enig i azathosk. At den er koblet opp mot Hitlers nazi hilsen synes jeg er litt uheldig, da Hitler sin ekestreme ideologi først kom mange år etter. Så jeg synes det blir mer riktig å si at det er Nazi hilsenen som er inspirert av fascistene og tilføyd en voldsom arisk holdning og underttrykkelse av andre "raser" (om det går an å si det slik). Men nå er det da engang slik at med en gang noen løfter armen på en slik måte er man nazist, og tilhenger av Hitler osv. Uansett er det mange som vil feiltolke en slik hilsen i og med at det er riktig, at de fleste kobler den opp mot nazismen. Det hjelper lite da hvilke tanker man har bak. Som sagt er det fotball det skal spilles på en fotballbane, og ikke politiske slag utkjempet, eller nedtrykkelse av andre uansett hudfarge eller opphav. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Ja, det er jeg helt enig i azathosk. At den er koblet opp mot Hitlers nazi hilsen synes jeg er litt uheldig, da Hitler sin ekestreme ideologi først kom mange år etter. Så jeg synes det blir mer riktig å si at det er Nazi hilsenen som er inspirert av fascistene og tilføyd en voldsom arisk holdning og underttrykkelse av andre "raser" (om det går an å si det slik). Men nå er det da engang slik at med en gang noen løfter armen på en slik måte er man nazist, og tilhenger av Hitler osv. Uansett er det mange som vil feiltolke en slik hilsen i og med at det er riktig, at de fleste kobler den opp mot nazismen. Det hjelper lite da hvilke tanker man har bak. Nå er ikke fascismen en akkurat heldig ideologi heller, så selv om man mener det "på den ikke fullt så ille fascistiske måten" så blir det også ille. Og det er nå så en gang at majoriteten av de som bruker denne hilsenen ikke bryr seg om de gamle romere, men bruker den pga den lille mannen med den lille barten. Det er ikke en feiltolkning, det er en korrekt tolkning. Du kan ikke si at det er å feiltolke en hilsen bare fordi den har utspring fra det gamle Romerriket. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Få dette inn i de små hodene deres da: Fotball er ikke en sport[1]. Det er en industri. End of discussion. [1]Dessuten er sportslig og vennlig oppførsel helt nedprioritert allerede. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Få dette inn i de små hodene deres da: Fotball er ikke en sport[1]. Det er en industri. End of discussion. [1]Dessuten er sportslig og vennlig oppførsel helt nedprioritert allerede. Hva mener du egentlig med dette innlegget? "Få dette inn i de små hodene deres"? Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis det hadde vært lov med Nazi hilsner kunne det like godt vært lov til å brenne nazi-flagg, bilder av hitler osv. Blir tåpelig. Selv om det er ytringsfrihet får det være grenser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå