Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL mellom 3pcr med HUB.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Min far har akkurat fått Smartcall ADSl. Tilkoblingen bruker et ADSL modem. Jeg har fått i oppdrag å sette hans 3 pcer i nettverk. Til dette har han kjøpt inn en 5 ports HUB fra biltema til 300kr. Hvordan skal dette gjøres ? Har en del peil på data, men nettverk er min svake side. Skal jeg putte kabel fra modem til HUB så kabel fra HUB til de 3 pcene ? Skal kabelen fra modem være krysset uansett om den går rett i pc eller hub ? Skal kablene fra HUB til pcene være krysset eller ikke ?

Gi meg en kort forklaring slik at jeg vet hvordan det hele skal se ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke koble flere pc'er til ADSL med en ren hub da må du ha to nettverkskort i den ene pc'n, den må da alltid stå på når det er en annen maskin som skal ut på nettet.

Det enkleste du kan gjøre er å skaffe deg en router/switch til dette.

router ca 500 - til noen tusenlapper.

SR

Lenke til kommentar
Heisann!

Min far har akkurat fått Smartcall ADSl. Tilkoblingen bruker et ADSL modem. Jeg har fått i oppdrag å sette hans 3 pcer i nettverk. Til dette har han kjøpt inn en 5 ports HUB fra biltema til 300kr. Hvordan skal dette gjøres ? Har en del peil på data, men nettverk er min svake side. Skal jeg putte kabel fra modem til HUB så kabel fra HUB til de 3 pcene ? Skal kabelen fra modem være krysset uansett om den går rett i pc eller hub ? Skal kablene fra HUB til pcene være krysset eller ikke ?

Gi meg en kort forklaring slik at jeg vet hvordan det hele skal se ut.

Du skal benytte vanlige kabler mellom hub og PC-er, men om dette fungerer med hub er avhengig av om du får tildelt tre IP-er fra ISP, får du det så er dette en grei løsning ellers må du kjøpe en router.

Lenke til kommentar
Du kan ikke koble flere pc'er til ADSL med en ren hub da må du ha to nettverkskort i den ene pc'n, den må da alltid stå på når det er en annen maskin som skal ut på nettet.  

Bruker denne ISP-en det snakkes om her PPPoE eller noe annet svineri?

Lenke til kommentar
Heisann!

Min far har akkurat fått Smartcall ADSl. Tilkoblingen bruker et ADSL modem. Jeg har fått i oppdrag å sette hans 3 pcer i nettverk. Til dette har han kjøpt inn en 5 ports HUB fra biltema til 300kr. Hvordan skal dette gjøres ?

Hvis det er www.smartcall.no som er leverandør så tildeles det kun en IP via DHCP så om dette er fakta bør du kjøpe en router.

De ligger på ca 500,- med innebyggd switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...