Azaziel Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tenkte jeg skulle oppgradere hovedkort og skjermkort. Jeg kommer til å bestille meg 2 stk- ATI Radeon HD 3870 X2, 1024 MB, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0 å kjøre dem i CF. Trenger derfor noen råd om hvilket HK som er bra. Jeg må tilføye at jeg trenger minimum 6 Sata porter og helst 2 stk gigabit tilkoblinger, men ikke et must. Takker for de svar som måtte påppe inn.. mvh Eivind Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvilken CPU har du? Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Så fremt vi snakker om socket775 (Intel) så er som sagt X38 veien å gå, hvilket spiller liten rolle da alle X38 kort som produseres i dag er meget bra og alle støtter Crossfire med 2x pcie 2.0 X16 plasser. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Hvilken CPU har du?Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Det heter vel PCI Express (PCI-e) 2.0, og ikke PCI-X. Så langt jeg vet støtter HD 3850 og HD 3870 denne standarden, jf ATI/AMD sine spesifikasjoner. Viktig med korrekte opplysninger! Ellers enig med PerUlv2. X38 er riktige hovedkortvalget her. Fabrikat spiller mindre rolle, bare velg det mest fornuftig prisa med rette spesifikasjoner. Forskjellene er jevnt over bare småting, men kan bety en del for enkelte. Endret 27. februar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvilken CPU har du?Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Det heter vel PCI Express (PCI-e) 2.0, og ikke PCI-X. Så langt jeg vet støtter HD 3850 og HD 3870 denne standarden, jf ATI/AMD sine spesifikasjoner. Viktig med korrekte opplysninger! Ellers enig med PerUlv2. X38 er riktige hovedkortvalget her. Fabrikat spiller mindre rolle, bare velg det mest fornuftig prisa med rette spesifikasjoner. Forskjellene er jevnt over bare småting, men kan bety en del for enkelte. Whatever, men jeg har vært borti info flere ganger angående hastigheten på 3870X2 at den ikke brukte 16x hastighet men kjørte på 8x. Passer i 2.0 slot men kjørte ikke full hastighet... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Whatever, men jeg har vært borti info flere ganger angående hastigheten på 3870X2 at den ikke brukte 16x hastighet men kjørte på 8x.Passer i 2.0 slot men kjørte ikke full hastighet... Interessant med kilde på disse, ikke for å tvile på infoen, - men for å finne ut hva årsaken er. Jeg har i alle fall ikke hørt om dette knyttet til X38 hovedkort. All slik info som i realiteten ikke stemmer med offisielle spesifikasjoner bør gis kilde. Nå har ikke x8 kontra x16 i realiteten noe med 1.x eller 2.0 spesifikasjonene å gjøre. På dette området et spesifikasjonene like. Dette beskriver bare antall "lanes", som kan være 1, 2, 4, 8, 12, 16 og 32. På 1.x har en "lane" maks båndbredde på 2,5 GiB/s mot 5,0 GiB/s på 2.0. Man kan også konstruere en x16 slott slik at den i realiteten bare har 4 lanes (x4) eller 8, noe f.eks er vanlig på P35 hovedkort. Det var også vanlig på enkelte CF kort at brukte man en x16 slot var den x16, men brukte man to i CF, var begge på x8. Ellers er "slot" for 2.0 og 1.x spesifikasjonene "krysskompatible", dvs at selve utformingen av sporet fysisk gjør at PCIe (PCI-E) 2.0 kort går i PCIe 1.x spor og omvendt. Det er i realiteten bare båndbredden pr kanal (lane) som er doblet fra 1.x til 2.0. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Whatever, men jeg har vært borti info flere ganger angående hastigheten på 3870X2 at den ikke brukte 16x hastighet men kjørte på 8x.Passer i 2.0 slot men kjørte ikke full hastighet... Spørs om det ikke er noen som har blandet ett 975x kort med i bildet her - de kjører nemlig på 2x pcie 1.0 x8 i Crossfire. 3870X2 kjører i X16, men i pcie 1.0 modus i motsetning til vanlig 3870 - dette har null og niks å si og er et bevisst valg av ATI (sitter pcie 1.0 bridgechip på 3870X2) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er nok bridgechippen jeg sikter til... Har hørt det der tidligere også men 3D Gameman (Som jeg snublet over mens jeg tittet på ett kabinett i går) er den jeg kommer på fra toppen av mitt hode som sa dette angående PCI express oppsettet. http://www.3dgameman.com/content/view/11837/103/ Der er linken til hans review av et 3870 X2 hvor han sier det når han går over kortet. Kan også legge til at jeg har hørt at 16x PCI-e er bortkastet fordi ingen kort kan utnytte det fullt ut enda så da sitter vi der og undrer for tiden. I allefall, fortsatt kjekt å ha 2x 16X porter for fremtiden i allefall. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 3870x2 er nok veldig nær å makse ut en pcie 1.0 X16 port. 3dgameman reviews gidder jeg ikke å se på lenger, Rodney Reynolds er jo mer kjøpt og betalt en ett italiensk parlamentsmedlem, - alt han tester er jo "a Kickass product" - kickass my ass...... Lenke til kommentar
Azaziel Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Hvilken CPU har du?Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Beklage ein litt sein tilbakemelding,har hatt andre ting i fore som plutselig dukka opp.. For øyeblikket så sitte eg me ingenting aent enn ein gammal å sliten bærbar Acer så synge falskt på sista verset, så noe må bli gjort;-) Solgte pcen min igår ser du. Sitter å vurderer ganske mye forskjellig her nå, å det ser ut til at eg kommer til å vente på enten Q9450 eller Q9550. Men ingen grunn til å vente me resten. Det IX38 Quad GT som du refererer til, er det å anbefale?? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Alle X38 kort er å anbefale - så også Abit iX38 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvilken CPU har du?Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Beklage ein litt sein tilbakemelding,har hatt andre ting i fore som plutselig dukka opp.. For øyeblikket så sitte eg me ingenting aent enn ein gammal å sliten bærbar Acer så synge falskt på sista verset, så noe må bli gjort;-) Solgte pcen min igår ser du. Sitter å vurderer ganske mye forskjellig her nå, å det ser ut til at eg kommer til å vente på enten Q9450 eller Q9550. Men ingen grunn til å vente me resten. Det IX38 Quad GT som du refererer til, er det å anbefale?? Personlig er jeg veldig fornøyd med mitt ABIT IX38 kort, mange kjekke features på det for klokking sånn for å nullstille BIOS for eksempel og har det jeg trenger. Men som PerUlv2 sier, så lenge det er X38 så er det som oftest bare innholdet på kortet som teller, men jeg er personlig svært LITE glad i MSI av tidligere erfaring. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 men jeg er personlig svært LITE glad i MSI av tidligere erfaring. UPPS!!! Der sa du noe, men jeg har aldri sett ett MSI X38 "in the wild". Lenke til kommentar
Azaziel Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Hvilken CPU har du?Om du har socket 775 så er Intel X38 brikkesettet noe å titte på. ABIT har sin IX38 Quad GT som har 2 stykk 16X PCI-X porter, som er overkill siden HD 3870 ikke støtter PCI-X 2.0 standarden men kjekt for fremtidige kort. Pluss at du får litt rom å klokke på. Beklage ein litt sein tilbakemelding,har hatt andre ting i fore som plutselig dukka opp.. For øyeblikket så sitte eg me ingenting aent enn ein gammal å sliten bærbar Acer så synge falskt på sista verset, så noe må bli gjort;-) Solgte pcen min igår ser du. Sitter å vurderer ganske mye forskjellig her nå, å det ser ut til at eg kommer til å vente på enten Q9450 eller Q9550. Men ingen grunn til å vente me resten. Det IX38 Quad GT som du refererer til, er det å anbefale?? Personlig er jeg veldig fornøyd med mitt ABIT IX38 kort, mange kjekke features på det for klokking sånn for å nullstille BIOS for eksempel og har det jeg trenger. Men som PerUlv2 sier, så lenge det er X38 så er det som oftest bare innholdet på kortet som teller, men jeg er personlig svært LITE glad i MSI av tidligere erfaring. Takker for nyttig info, men uten å ha så mye mer viten enn ka dokker har gitt meg, så går eg for det Abit kortet,blir nok bra t slutt uanz. Samkjørt med blandt annet 2 stk ATI Radeon HD 3870 X2 i cross-fire og enten Q9450/Q9550. Noen som har kjørt disse Gpu`ene i CF foresten?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå