Luunah Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvis dette blir lagt feil, flytt gjerne. Scenario: Far selger ett hus med verdi på 3 millioner til sin eneste sønn for 500 000. Ingen arveavgift betales. Er dette lov? I så fall så er vel arveavgiften en saga blott? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Salgsummen er ikke interessant i dette tilfellet. Det er arvetaksten som er det man følger med tanke på arveavgiften. Din far kan gi deg huset i gave (gratis), men fortsatt må du betale arveavgift i forhold til arvetaksten. I tillegg må du betale dokumentavgift av markedsverdi på huset, men dette er du kanskje allerede klar over. Lenke til kommentar
Luunah Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Hva beregnes arvetaksten av? Og hva er dokumentavgift? Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Husk på at hvis far skaffer seg en borett, faller verdien betraktlig. Denne burde vel egentlig lagt i juss-forumet? Endret 26. februar 2008 av KS Lenke til kommentar
Luunah Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Kult om dere hadde sendt meg en melding om hvor dere la tråden min, så jeg slapp å lete etter den. Greia er sånn; Det er to hus med samme gårds-br-nr. Sønn bor i det ene, far og mor i det andre. Sånn skal det forbli helt til foreldrene flytter når de blir gamle. (De er bare rundt 50). Hele bruket er solgt til sønn for 500 000. Markedsverdi 3 000 000. Hva blir arveavgift/dok.avg./skatt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Kult om dere hadde sendt meg en melding om hvor dere la tråden min, så jeg slapp å lete etter den. Greia er sånn; Det er to hus med samme gårds-br-nr. Sønn bor i det ene, far og mor i det andre. Sånn skal det forbli helt til foreldrene flytter når de blir gamle. (De er bare rundt 50). Hele bruket er solgt til sønn for 500 000. Markedsverdi 3 000 000. Hva blir arveavgift/dok.avg./skatt? Her skal det svares dokumentavgift av markedsverdien (3 mill) , og arveavgift av forskjellen mellom reell verdi og kjøpesum (2,5mill) Dokumentavgift 2,5 prosent av markedsverdi; 75.000,- Arveavgift; fribeløp på første 500.000 kr: 0,- (250.000 fra hver forelder) 8% arveavgift av de neste 600.000 kr: 8.000,- (300.000 fra hver forelder) 20% arveavgift av de siste 1.400.000 kr: 280.000,- Men så kommer det en fin liten regel inn i bildet; Om det er et gårdsbruk (eller en næringseiendom generelt, før noen kommer og antyder noe ufint om særregler for bønder...) i drift som er overtatt, så kan man trekke fra betalt dokumentavgift i den utregnede arveavgiften, slik at man i praksis "slipper" å betale dokumentavgiften. Dette står nærmere beskrevet i arveavgiftsloven §20. Som KS har nevnt, så vil det at foreldrene har en borett på eiendommen også drastisk redusere arveavgiftsgrunnlaget. Denne verdien kan regnes ut omtrent slik: Man ser på hva det ville kostet i året å leie en tilsvarende stor bolig på samme sted, og ganger denne summen med en viss kapitaliseringsfaktor avhengig av alder på foreldrene og hvor lenge de kan forventes å ha igjen å leve. Dette står også forklart i arveavgiftsloven. Eksempel: Boretten verdsettes til kr 24000 i året (husleie på 2000kr/mnd), mann og kvinne på 50 år, kvinnen skal da antas å leve i 32 år til (mannen lever derimot sannsynligvis bare i 27 år til, men man går ut fra lengstlevende..) ; da blir kapitaliseringsfaktoren på 18,589 og den kapitaliserte verdien (og fradraget i arveavgiftsgrunnlaget) blir da på kr. 446.136,- Andre ytelser enn borett, slik som f.eks. jaktrett, rett til fritt brensel etc. kapitaliseres på samme måte som boretten og kan i likhet med den også trekkes fra i arveavgiftsgrunnlaget. Endret 27. februar 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Luunah Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Tusen takk for svar! Det er ikke næringseiendom. Det er to eneboliger på tomta, og that's it. Finnes det andre måter å vri seg unna arveavgifta? Han sier nemlig at han ikke trenger å betale noe som helst. Salget er gjort og tinglyst. Lyver han? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er vel ikke sikkert han lyver bevisst, men det han sier er i alle fall feil. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Han sier nemlig at han ikke trenger å betale noe som helst. Salget er gjort og tinglyst. Lyver han? Nå høres jeg vel kategorisk ut om jeg sier ja, men det tror jeg. Avgiftsmyndighetene følger faktisk litt med på hvilke eiendommer som skifter eier (tinglysing) innad i familier, og har han ikke allerede sendt inn arvemeldingsskjema, så kommer han sannsynligvis til å få en "oppfordring" fra myndighetene om å gjøre det. Hvor godt den oppgitte verdien på selve eiendommen blir kontrollert varierer vel litt (er ikke krav om takstmann), men betalt kjøpesum, overtatte lån og andre fradrag i "arven" som boretter etc. skal dokumenteres med kvitteringer, kontrakter etc... Lenke til kommentar
Luunah Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Skjønner. Vel, uansett; det er noen som har det, sier nå jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå