Gå til innhold

Forskjell på hifiklubben og hificenter sine produkter?


tcg

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har merket at hificenter og hifiklubben tar inn helt ulike merker. Hificenter sine produkter (Dynaudio, JBL, Pioneer, QIn, system audio) ligger i en helt annen prisklasse, men er prisen helt realistisk i forhold til kvaliteten?

 

I mitt tilfelle skal jeg ha et par stereohøytalere til 10-15000, hvilken kjede burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke velg kjede, velg høyttaler.

Ofte gir de mindre kjente merkene mer for pengene, siden de ikke bruker masse penger på å reklamere for seg selv, men på å forbedre sine produkter.

Men det er ikke alltid, for noen merker tjener så godt at de har råd til å reklamere i tillegg til å forbedre produktene sine veldig.

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å høre på alle mulige alternaltiver før du bestemmer deg, og aller helst på din egen forsterker, med din egen signalkilde og i ditt eget hjem.

Og selvfølgelig MÅ du spille av din egen musikk.

 

Hva slags lytterom har du (hvor stort), og hva slags musikk skal du høre på?

 

I utgangspunktet vil jeg si at du kan kikke på B&W DM683, (B&W 704 hvis du vil ta deg råd) og System Audio SA1750.

 

Ellers så har du jo bruktmarkedet, hvor du får ekstremt gode høyttalere for 15 000.

 

EDIT: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link for eksempel

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Bor du i Oslo så har du jo mange andre butikker med andre merker å velge mellom.

System Audio SA1750 er veldig god.

Hvilken forsterker har du?

 

Jeg kan anbefale Tannoy Prestige Autograph den låter utrolig bra. Men har jo sine begrensninger med tanke på hvor høyt den kan spille da.

 

Ellers så er det jo ikke noe å veien å kjøpe brukt, for mye mere for pengene da.

Feks Patos Symphonic II AMT

Vienna Acoustics Beethoven

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Hei igjen! ville egentlig bare vite hvilken kjede jeg skulle oppsøke, men skal kjøpe et stereo system MED forsterker! ;) (høyst sansynelig, men vipper mot surround om jeg ikke merker store lydforskjeller)

 

Jeg har et veldig "fleksibelt budsjett", som ligger fra alt fra 10 k til 17 k max. Jeg er litt usikker på hvor jeg kommer til å ha de; enten i et nokså lite gutterom, men antageligvis i en større stue (med store gulvhøytalere må seff stua brukes).

 

Jeg vil at dette skal være et anlegg jeg først og fremst skal nyte musikk (variende sjangre, mest rock), men vil selvfølgelig bruke det til film (og spill).

 

Min eneste erfaring med lydanlegg er mitt logitech z5500. Det som irriterer meg er å høre hvordan bassen ikke følger korrekt med musikken ellers, og i tilfeller dominerer bassen alt for mye. På en annen side elsker jeg hvordan lyden "varmes" opp av bassen og gjør alt mer "fysisk". Hitill er jeg mest glad i mine sennheiser HD595, som har en nøyaktig, klar og ren lyd samtidig som den har en varm bass.

 

Dersom noen av dere hifi entusiaster kan veilede meg litt utifra dette ville blitt evig takknemmelig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du liker å høre på musikk, og spesielt rock, er jo klipsch geniale. De er jo laget for rock og musikk med fart i. Du bør også sjekke ut bruktmarkedet, jeg kjøpte mine høyttalre der. Fikk mine Snell Acoustics dipol-høyttalere til bare 9000kr, disse kostet i alle fall 25 000 nye.

 

Høyttalere sliter du heller ikke ut, så får å få best mulig lyd for pengene gå for bruktmarkedet. Så kan du eventuelt kjøpe forsterker i butikken om du heller vil det.

 

edit: siden du liker varm lyd, kan vel også patos være et alternativ. de har en ganske bløt og behagelig lyd, med fyldig bass. Har hørt et par fra lyric serien og de låt ikke så aller værst egentlig.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ofte gir de mindre kjente merkene mer for pengene, siden de ikke bruker masse penger på å reklamere for seg selv, men på å forbedre sine produkter.

Men det er ikke alltid, for noen merker tjener så godt at de har råd til å reklamere i tillegg til å forbedre produktene sine veldig.

 

Her er du nok veldig på villspor gutt. :)

 

Det at små ukjente merker som er snekra sammen forran peisen av en genial svinebonde i burma er så eksotisk og bra er en typisk hi-fi myte som oppstår blant de ivrigste entusiaster i jakten på det perfekte lyd nirvana. Noe slikt kan man jo selvsagt ikke oppnå med et kommersiellt produkt kjøpt hos en av de store kjedene? :roll:

 

Sannheten er ofte stikk motsatt. De virkelig store merkene, JBL, Dynaudio, B&W osv bruker mangfoldige millioner på utvikling og har R&D avdelinger med flerfoldige ansatte som hele tiden jobber med og utvikle og forbedre sine produkter. Det er ikke så enkelt at de når de bruker penger på markedsføring så spiser de av utviklingsbudsjettet.

 

Men når man har typiske to manns bedrifter der de ansatte er poteter som brukes til alt og man omsetter for noen skarve millioner er det klart at man ikke har råd og bruke halvparten på markedsføring. Men gjør det produktene noe bedre? De har jo mindre midler til å bruke på utvikling, færre ansatte og færre muligheter.

 

Sier ikke at størst alltid er best, men at "små" merker generellt sett gir mer for penga er bare tulleball.

 

--

 

On topic så fokuserer vel Hifiklubben mer og mer på billigsegmentet, noe man kan se på prisutviklingen de siste årene. Mens Hi-Fi Center kjeden fokuserer mer på High-End og ordentlige burker. Man får det man betaler for, slik er det og vil det alltid være.

 

Ellers er jeg enig med Bluum i at du skal velge høyttaler og ikke kjede.

Lenke til kommentar

OK, dårlig formulert fra min side. Selvfølgelig klarer ikke en grisebonde fra burma å lage en høyttaler til 1000kr som utspiller det et veletablert merkes høyttaler til 100 000kr; med mindre han har fryktelig flaks, og samtidig har noen magiske evner.

 

Men ta merket Magnat for eksempel. Det er ikke like kjent som f.eks. B&W, men de lager utrolig gode høyttalere. Ser du på prisene, så ser du at B&W tar litt mer for sine modeller, uten at det automatisk gjør dem fryktelig mye bedre ...

 

Så det blir mer riktig å si at merker du ikke har hørt så mye om kan være vel så gode, om ikke bedre for prisen enn de du ser reklame for rundt om kring i Hjemmekino eller Lyd & Bilde.

 

En annen ting er at merker godt kjent blandt noen, kan være helt ukjent for andre, noe som svekker min tidligere påstand en del ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...