Gå til innhold

Trenger budsjett-PC til design og programmering, AMD/nVidia, max ca. 4000-4500kr | Har lagd handleliste

Anbefalte innlegg

Så, greia er at skjermen på laptopen har dødd, og jeg trenger en billig stasjonær maskin mens laptopen er evig-lenge borte på service. Har ikke satt sammen en PC på fire års tid, derfor spør jeg om hjelp her. Bruksområdet er umiddelbart grafisk design, foto, illustrasjon, webdesign og webprogrammering. Her tenker jeg å benytte Windows XP. Til sommer'n er planen/håpet å gå over til Linux (Gentoo eller noe), så den bør gjerne funke til det også.

Fra før av har jeg:

2x CRT-skjermer (ja, tenker helt klart på dual-view her)

2x ATX-miditowers som nok kan brukes

1x CD-brenner (IDE)

Prisene/linkene er fra PSData, da jeg ønsker å bestille alt fra samme sted. Ser dette greit ut? Er det noe jeg har glemt eller ikke tenkt på her? Noe annet?

Prosessor: AMD CPU Athlon 64 X2 4800+ Socket AM2 2.2GHz 2x512kB Boxed 65nm 65W Brisbane - 660,-

Hovedkort: Asus Mainboard S-AM2 nForce 570-SLI ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA Raid - 825,-

Harddisk: Seagate Harddisk 320.0GB 7200RPM SATAII 3.5" Barracuda - 680,-

(Observerte at de hadde en likt priset 250GB-disk av "ES"-typen, lagd for enterprise-bruk. Er det noen særlige fordeler med denne over 320GB'en?)

Skjermkort: Asus VGA-Card GeForce 7300GT 256MB PCI-E DVI TV-Out HDTV Heatsink Retail - 410,-

RAM: Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail - 408,-

DVD: Nec DVD Recorder AD-7170A 20X Black Dual Layer SATA DVD R/RW Bulk - 249,-

Tastatur: Logitech2o Deluxe 250 Keyboard USB Black Nor OEM PC Product Only - 95,-

Mus: Logitech Pilot Optical Mouse (black) USB/PS2 Retail - 185,-

...og så trenger jeg vel en strømforsyning som er kraftig nok, stabil, og gjerne stille. Noen forslag?

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

450w holder helt fint til den pcen der ,, jeg drev i c2d @3200mhz, 3gig ram fordelt på 4 brikker, 3870 hd skjermkort , og 1 disk, på tagan easycon 480w,, så tror nok det går helt fint , med tanke på at pcen min trekker en god del mere enn den du har der,

post-112614-1204291411_thumb.jpg

der har jeg tatt kalkulatorn fra eXtream

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Enkelte jeg har hørt med, mener at 450W PSU kanskje ikke er heftig nok til å drive en slik maskin. Stemmer det? Prøver jo å tenke budsjett her...

Men vil det være nødvendig/meningsfylt å kjøpe en Thermaltake PSU TR2 RX 500W With PFC ATX 12V Cable Managment Retail til 570kr istedet?

Tja, min Forton/Source psu på 350watt klarer fortsatt mitt system:

Core 2 duo 6550 @ 2.8

radeon x1950pro

2gb kingston 6400 ram

2 disker

brenner

3 120mm kabinettvifter

soundblaster audigy 4 lydkort

pluss litt lys

Men tror ikke jeg våger hive noe mer inn der nå. Ny psu før nytt skjermkort for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...