Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor finne konsoll kabel til switch : Etherwan Xpresso 1624

Anbefalte innlegg

Har liggende en 24 porters manageable switch av typen Etherwan - Xpresso 1624.

Kjøpte denne brukt, og mangler derfor denne kabelen. Har lyst å sette opp litt vlan for morro og lærdoms skyld.

1624.jpg

Bak på switchen, er det en port for konsoll som ser slik ut :

post-25425-1204053411_thumb.jpg

En 9 pins com port tror jeg.

Jeg lurer da på om denne kabelen vil fungere mot min com port ?

Utdrag fra manualen :

Packing List

When you unpack this product, you should find the items listed

below. Please inspect the contents, and report any apparent damage

or missing items immediately to your authorized reseller.

Xpresso 1624

User’s Manual

AC power cord

Rack Mount Ears with screws

Serial Cable

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cisco bruker Serial DB9 eventult med overgang til DB25.

Så jeg antar at den DB9 du har funnet frem til fungerer men sjekk om du har DB9 eller DB25 på laptop eller PC.

DB25 er vanlig på PC og noen laptoper har DB9 så du burde sjekke om du trenger en DB25 overgang.

Finnes også en overgang fra Serial til USB.

Cisco bruker en serial kontakt med RJ45 kontakt på Switch\rutere i stedet for 9 pins kontakten du har med en spesial kabel som heter Rollover som lages av en vanlig type Cat kabel.Det er bare tilkoblingsmetoden som er forksjellig da signalene går over Serial.

Du kan bruke Hyperterminal eller Putty feks for å programmere,velg restore to defaults hvis du bruker hyperterminal slik at innstillingen blir slik.

9600 baud

8 data bits

No parity generated or checked

1 stop bit

No Flow Control

Innstillingene ovenfor setter innstillingene for siganloverføring over serial kabelen fra Switch til PC.

Så kan du sette en IP og bruke Telnet til å logge inn med inbound over en nettverkskabel hvis switchen har mulighet til å sette opp en Managment IP addresse som er brukt til å konfiguere switchen med fks Telnet eller Web interface.

Disse innstillingene brukes av Cisco så jeg vet ikke om de fungerer med Xpresso. Hyperterminal er nok veien du må gå,kanskje med noen andre innstillinger.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Tror ikke den kabelen vil fungere mye bra. Alle switcher med DB9 kontakt har vært han - han ikke han - hun som den du peker på. Men sånn ellers tror jeg en standard seriell kabel fra biltema duger fint, er jo bare å ta med en null-modem og en vanlig. Så fungerer uansett en av dem, hvis dem ikke har kost seg med å endre pin-out :p

Lenke til kommentar

Da gikk jeg innom clasohlson og kjøpte en null-modem kabel DB9F - DB9M. (han - hun). Koblet den til og innstalerte putty. Fikk opp consoll med engang :). Men ble litt skuffet over hvor lite det var jeg kunne gjøre med denne switchen... Sette vlan per port, slå av/på flow-control og endre duplex (auto, full, half ) (10/100). Trunke portene var det siste.

Men men, fikk nå til det jeg hadde som mål, å konfigurere min første switch. Derfor er jeg veldig taknemlig for hjelpen jeg fikk av dere ;)

Lenke til kommentar

Flott at det fungerte med en gang.Det var nok litt begrenset med funksjoner på den ja.

En ruter er kanskje morsommere å leke med i et hjemmenettverk hvis du er intressert i

å lære programmering.Da har du hele tiden noe du kan finne ut av i lang tid fremover uten å gå tom for funksjoner.

En standalone switch kan det kanskje bli litt lite å gjøre med,i et større nettverk med flere switcher blir det mer moro og da har de ofte mange funksjoner.

Ellers så finnes det noe som heter lag 3 switch som er en switch med ruterfunksjoner,det kunne også være en ide hvis du vil sette deg inn i det.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Har enormt lyst på en lag 3 switsj. Men aller helst en cisco ruter ^^. Har lest kvast på forskjellige nettverksprotokoller i lag 3 nivå i dag, og har blitt mye klokere på den fronten.

* ringe til kompis med en 10mbps Cisco ruter av foreløbig ukjent modell *

Endret av robgar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...