Gå til innhold

Noen som har testet Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM?

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er masse tips på normalzoomer der det anbefales Canon 18-55IS og en del uorginale objektiver.

Jeg har allerede investert i Canon EF-S 10-22 og EF 70-200 F4L og vil gjerne ha noe annet en kit-zoomen. Jeg har brukt mest mitt gamle 28-105 USM siden jeg kjøpte Canon 400D i sommer, men det blir for trangt som all-round objektiv til mitt bruk.

Jeg har kikket på denne Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, er det noen som har personlig erfaring med dette objektivet? Vurderer dette objektivet opp mot Tokina AF 17-50mm f/2.8 XR Di II. Har sansen for orginaloptikk og liker USM, IS og muligheten for kjapt manuell fokus, men Tokinan' har jo 2.8 hele veien da :) Prisen skiller bare $60 hos B&H så tvilen er stor.

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser det er masse tips på normalzoomer der det anbefales Canon 18-55IS og en del uorginale objektiver.

Jeg har allerede investert i Canon EF-S 10-22 og EF 70-200 F4L og vil gjerne ha noe annet en kit-zoomen. Jeg har brukt mest mitt gamle 28-105 USM siden jeg kjøpte Canon 400D i sommer, men det blir for trangt som all-round objektiv til mitt bruk.

Jeg har kikket på denne Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, er det noen som har personlig erfaring med dette objektivet? Vurderer dette objektivet opp mot Tokina AF 17-50mm f/2.8 XR Di II. Har sansen for orginaloptikk og liker USM, IS og muligheten for kjapt manuell fokus, men Tokinan' har jo 2.8 hele veien da :) Prisen skiller bare $60 hos B&H så tvilen er stor.

Takknemlig for innspill.

Hva med EF-S 17-55mm f2.8 IS ?

Da får du b.l 2.8 og i tillegg IS , vel dyrt men jeg tok en liten og rask test i går kveld og den er like skarp og har like fine farger som L-objektivet EF 17-40mm f 4 L.

Kan faktisk ane at den er skarpere i hjørnene enn 17-40 også.

Jeg gleder meg til å få teste denne ut ordentlig , fikk den i går.

Jeg kommer nok til å selge mitt 17-40 nå.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Hva med EF-S 17-55mm f2.8 IS ?

Da får du b.l 2.8 og i tillegg IS , vel dyrt men jeg tok en liten og rask test i går kveld og den er like skarp og har like fine farger som L-objektivet EF 17-40mm f 4 L.

Kan faktisk ane at den er skarpere i hjørnene enn 17-40 også.

Jeg gleder meg til å få teste denne ut ordentlig , fikk den i går.

Jeg kommer nok til å selge mitt 17-40 nå.

Kikka så vidt på den EF-S 17-55 f2.8 også, men den er jo ufyslig dyr da. Mer en dobbelte av 17-85'n. Som vanlig så blir jeg bare mer og mer forvirret av alle testene jeg leser :) Noen mener at Tokina AF 17-50 f2.8 holder jamnt følge med EF-S 17-55 f2.8 mens igjen noen holder en knapp på EF-S 17-85 IS fordi den er så anvendbar selv om den ikke er verken den skarpeste eller billigste. Den ble foretrukket når en skulle være "turist" og bare dra med seg ett objektiv på tur.

Lenke til kommentar

Sitter her med EF-S 17-85 IS på mitt kamera 40D,.-

foreløpig oplever jeg posetift i bruk jeg driver på forsker stadiet med bildetaking ennå opplever at jeg får god dybdeskarphet i bildene med god dybde i bilde skarpe detaljer synes jeg dette egner seg til olrund bruk.

kan være litt uskarp i kanta men det tror jeg man opplever med de fleste ikke forstyrende da det er sett med argus øye innspeksjon.-, Her et lite utvalg,.-

Lenke til kommentar

må nevne at de 3 nederste ble tatt dag 1 med mitt førstegangs digital speilrefleks med manuel innstilling.

så kvaliteten er deretter

øye bilde er beskjært å tatt med alt på auto å med fjernutløsing fra pc,

Har tross alt bare hatt kamera i 1 uke

Uredigerte i farge å anet direkte fra minne kortet

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Bildene er totalt ute av fokus. Hvorfor har du konvertert til .bmp(!) ?

Det har skjedd noe i konverteringen. Det mangler farger.

Misforstå meg rett. Jeg sier ikke at kameraet eller objektivet er dårlig.

Men noe har gått galt når du har gjort om fra .jpg til .bmp.

For jeg regner ikke med du har skutt i råformat?

Pluss at på bildet av øynene dine så er det ute av fokus (de andre og).

Skal du ta bilde av dine egne øyne så må du enten fokusere manuelt på forhånd,

eller velge på hvilket fokuspunkt kameraet skal fokusere.

Endret av diax
Lenke til kommentar
Bildene er totalt ute av fokus. Hvorfor har du konvertert til .bmp(!) ?

Det har skjedd noe i konverteringen. Det mangler farger.

som sagt som gjort det hvar sist helg dag nr 1 med kamera.

Aldri hatt Digital speil reflex men tar ting ettervert.

må lære hehe

Lenke til kommentar

Takknemlig for innspill.

Jeg hadde 17-85mm'eren i 1,5 år og var svært fornøyd! Den var svært skarp(testet den opp mot min 17-40 f/4 L, som igjen er et godt eksemplar av arten).

Jeg brukte det som reiseobjektiv og synes det passet meg perfekt. Kjøpte også solblender som kom godt med.

Så fremt du tester det først og finner et skarpt eksemplar, vil jeg absolutt anbefale objektivet.

Lenke til kommentar

Største problemet til 17-85IS, er vel egentlig at det er temmelig mye variasjon i produksjonskvaliteten, så selv om noen er meget fornøyde, kan de ha fått gode eksemplarer, mens andre er dårlige. I tillegg er jo folk forskjellige, og noen synes et objektiv er bra, mens andre synes det samme er dårlig... Dette gjelder spesielt konsumentobjektiver, det hersker liten tvil om at de fleste proffobjektivene fra alle produsenter holder gjennomgående høy kvalitet...

Lenke til kommentar
Jeg har hatt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM.

Var ikke fornøyd, og den ble levert retur :no:

Objektivet sliter med uakseptabel låg oppløsning, spesiell i kantene, og mye kromatisk avvikelse.

Også lysstyrken er for ringe.

Hvordan kan et objektiv slite med dårlig oppløsning?

Lenke til kommentar
Hvordan kan et objektiv slite med dårlig oppløsning?
Et objektiv vil på en gitt arbeidsavstand ha en minste størrelse for detaljene den kan gjengi, og det kan overføres til oppløsning. Man snakker derfor om at f.eks. kit-objektivet til Nikon D50 ikke har oppløsningsevne større enn omlag 6MP, fordi du ikke får noen flere detaljer i bildet av å høyere oppløsningen i kameraet (ved å sette objektivet på f.eks. en D80). Litt upresist er det, men det gir mening å snakke om oppløsning og oppløsningsevne på optikk også.
Lenke til kommentar

Hei

Tok en kjapp tur ut nå før det ble mørkt og tok noen bilder

Her har jeg valgt ut 4 bilder det skulle vel vise et gjenomsnitt av 17-85 objektivet.

Disse bildene er tatt med AV instilling på 400D.

Dem er ikke etterbehandlet,men komprimert litt.

Er amatør på digital fotografering men lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

post-151946-1204133103_thumb.jpg

post-151946-1204133315_thumb.jpg

post-151946-1204133345_thumb.jpg

post-151946-1204133371_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

kvase: _Hvorfor_ konverterer du til bitmap??? Har du åpnet bildet og sett selv??

Det er jo helt ødelagt. Ser forj.vlig ut.

Legg ut .jpg rett fra kamera!

Kameraet og objektivet ditt er mye bedre enn dette. Noe skjer når du konverterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...